Gå til innhold

Vil ha middels hard førsteg.tj.: Hva er best valg?

SondreB

Anbefalte innlegg

Det har vært litt fram og tilbake med tanke på pengestøtte. Lillebroren min i 2.bn. sier at han skal på en 20-dagers øvelse f. eks, og at det var snakk om mer penger.

Det er også feil å si at du ikke har felt i artilleriet, jeg hadde rundt 12 øvelser i Batteri Nils. Ca 1,5 mnd i posen + utallige grønne dager hvor man er ute i felt en dag om gangen. Dimma i sommer, så vi var ikke ramma av nedskjæringer. Greia med artilleriet er da at man reiser ut med masse bråkete kjøretøy, skyter med kanoner, og drifter et artilleriområde med bråkete strøm-aggregat som bråker mer enn moderne biler. Bare sånn hvis det var naturen du var interessert i.

Når alt kommer til alt så er felt-tid veldig avhengig av befalet som er ansatt på den tiden du er inne. Det er opp til de ansatte i forsvaret å planlegge førstegangstjenesten din, og det er ikke lett å forutse hva de finner på.

Min erfaring fra artilleriet på Setermoen er at det virker som om panserbt. finner på litt mer morro for soldatene enn artbt. Troppsjefen min kunne seriøst ikke brydd seg mindre om hvor gøy vi hadde det. Det sa han direkte til oss :) Han hadde kun tatt stillingen så han hadde en jobb mens han venta på neste Afghanistan-deployering. Alle er ikke sånn, men ha det i bakhodet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er selv i Basesett 2 for tiden, og kan si jeg trives veldig godt. En god del feltøvelser + vi trener på ting hele tiden. Etter jul så har vi hatt massetjeneste (stå med skjold og batonger under demonstrasjoner) og nå har vi SIBO.

Bare til å sende PM hvis du vil vite mer. :)

Lenke til kommentar

Kan jo også fortelle hvordan jeg har det i Ingeniørbataljonen akkurat nå.

Har havnet i Oversettingskompaniet (båter og ferge), og jobber akkurat nå med å ta sivilt G1 krankurs (mobilkran) da stillingen min er mobilkranfører, har allerede fått C-lappen. Siden rekrutten har jeg vel hatt til sammen 3 uker med grønn tjeneste + en uke med øvelse. Resten har bare vært kurs, mønstring og perm. Det fine er at vi jobber mest målrettet mot vår funksjon, som er ferging. Det fins også et Leguan lag som kanskje har en enda bedre tjeneste med tanke på å ikke fryse.

Følte det kanskje ble litt uoversiktlig, men jeg liker meg godt her, har snart fått kurs til sivil verdi av 100 000 og skal nok få lurt til meg mer i gjennom VO (voksenopplæringa).

Uansett, Ingeniørbataljonen er et fint sted å dra hvis du vil ha moderat mengde med grønn tjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...