Gå til innhold

Vil ha middels hard førsteg.tj.: Hva er best valg?

SondreB

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal inn i militæret til sommeren, ettersom jeg vil studere til neste år.

Jeg vil gjerne ha en tjeneste som er litt interessant, hvor man driver med feltøvelser, det man forbinder med militæret, hvis dere skjønner. Altså at man får bevgd seg litt. Men samtidig vil jeg ikke ha det "hardeste av det harde". Samtidig vil jeg heller ikke stå vakt dag ut og dag inn eller sitte på rumpa :)

Jeg ser i bunn og grunn etter noe som er i midten av dette. Er det noen som har tips? :)

Jeg har sett litt på luftvern... Men har de opptak til sommeren? :/ Veldig viktig at jeg kommer inn til sommeren, pga nevnte studier neste år.

På forhånd tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de fleste avdelinger vil du i ganske stor grad selv kunne påvirke hvordan din egen tjeneste blir, utifra innsatsen du viser i starten, som leder til plassering i noen av underavdelingene, som både kan være harde og ikke. Det beste for deg er nok å søke en stridsavdeling som f.eks. 2bn eller artilleri, men her er du heller ikke garantert hard tjeneste med mye skyting og øvelser, vil jeg tro. Blir du plassert i støttekompaniene, er det noe annet enn om du blir artillerijeger eller i kav.esk. og liknende.

Lenke til kommentar

Kavalerieskadronen.

Foreslår at du leser litt på mil.no for å få mer oversikt.

Linker jeg fant på rappen:

http://www.mil.no/haren/styrker/start/avd/

http://www.mil.no/haren/styrker/2bataljon/start/

http://www.mil.no/haren/styrker/artbn/start/

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...estemuligheter/

http://www.mil.no/felles/vpv/start/innrull...stridstjeneste/

Hvis du ikke har vært på sesjon enda, sier du bare til sesjonsoffiseren på slutten av dagen at du vil inn i 2bn eller hva du bestemmer deg for.

Skal forresten nevnes at 2bn har blitt kraftig nedbemannet pga. budsjettskutt, så vet ikke hvordan det blir med førstegangstjeneste der nå fremover. Hadde tenkt å komme inn der selv, men får høre med VPV hvordan ståa er.

Lenke til kommentar

Som nevnt over er det enten 2. bataljon eller panser-bataljonen du bør inn i for å få deg felt-tid. Eneste alternativ i artilleri-bataljonen er art-jeger og den er hard. Samme med grensejeger på GSV. Så jeg anbefaler at du går for panserbataljonen som avdeling da 2. bataljon ikke sikkert kommer til å ha innrykk til sommeren pga innsparinger.

I panserbataljonen bør du prøve å komme deg inn i kavesk eller oppkles. kav esk står for kavaleri eskadron og oppklesk er oppklaringseskadronen. Eskadron er det samme som kompani eller batteri, dvs nivået over tropp men under bataljon. Sjekk ut vernepliktsverket sine sider og hæren sine sider om avdelingene.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Vanligvis har panserbn hatt innrykk i januar, mens 2bn har i august. Vet at dette skal endres, men vet du sikkert at det blir allerede i år?

Skal ikke være påståelig og si 100%, men mener å huske dette fra infobrief vi hadde rett før jul med GIH. Blant annet skulle det også være miljømessige hensyn med nytt tidspunkt for innrykk for da vil øvingsperioden stort sett være når naturen blir minst skadet. Mener jeg å huske.

Lenke til kommentar

Det blir spekulert mye fram og tilbake i media, og hintet fra forsvarsledelsen. Så vidt jeg har forstått kutter både Panser og 2.BN ett innrykk nå, og begge forskyves et halvt år.

Ikke skjønner jeg hva som da er vitsen med å kalle inn folk til resten av hæren, da alle støttebataljonene tross alt har som oppgave å støtte manøverbataljonene, men det er en annen sak. Time will show.

Lenke til kommentar

Takk for svar, folkens :)

Jeg ser at Artilleribataljonen har innrykk 13. august. NTNU starter skoleaaret den 12. august neste aar. Varer foerstegangstjenesten et HELT aar i ordets rette forstand, slik at jeg gaar glipp av den foerste dagen? :/ De foerste dagene er jo veldig viktige...

Hva med baseforsvar i Luftforsvaret? Leste en plass at de har mange feltdoegn, det samme som Luftvern... Men kanskje dette ikke stemmer? :/

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Hm, okei. Er Basesett noe aa anbefale da? Eller er det lurt aa unngaa Luftforsvaret i det store og hele, for ikke aa bli stemplet ''slacker''?

Luftforsvaret er vel greit å unngå fordi der er det såvidt jeg har skjønt veldig mange om få "aktive" stillinger. I forhold til hæren er det veldig mange i luft som brukes til administrative ting(vakt, transport, div ass`er). I hæren er det mange tjenester som tilbyr like mye og mer aktiv tjeneste enn basesett, samtidig som det er enklere å komme inn. Som nevnt er 2.Bn og Panser aktuelle her, + ingeniørbataljonen, gsv, gp osv. Artilleribataljonen er nok hakket "slappere"(bortsett fra artjeger/spesiell ildleder, men der er det eget opptak)

Lenke til kommentar
Jepp. Og alternativet er rimelig kjipt...

Nå får jo hæren latterlig lite felt for tiden da, den også, men du får iallefall feltutdanning, om enn ikke så mange reelle feltdøgn.

Vet ikke om de andre avdelingene i hæren, men vi i KavEsk har 4 uker i felt ganske rett etter hverandre nå, så her klages det ikke på antall feltdøgn for øyeblikket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...