Gå til innhold

Krever alternative nettlesere i Windows

Anbefalte innlegg

Hvor har jeg våset nå? I følge net-apps har OSX øket sin markedsandel med 3 prosentpoeng siste året mens linux har prestert en økning på omtrent en tidel av det. Det er vanskelig å trekke noen annen konklusjon enn at apple har utnyttet vista-floppen bedre enn linux-miljøet har klart.
Det er et helt annet utsagn enn ditt opprinnelige. Apple hadde også et mye bedre utgangspunkt, og netapps er etter alt jeg har sett ikke en god kilde med mindre du ønsker å bruke amerikanske nettvaner som mal (Apple har antagelig ikke like stor suksess i et litt bredere utvalg, hvor linux nå kun er forbigått av XP, Vista og OSX):

http://www.w3counter.com/globalstats.php

Den relative fremgangen til linux er også dramatisk, spesielt med tanke på at det ikke har blitt markedsført overhodet.

...

-Microsoft har sett seg nødt til å gi bort XP gratis for å konkurrere med GNU/Linux på nettpc

Jeg har fått med meg at MS har forlenget levetiden til XP og sågar senket prisene på OEM-lisenser men at XP gis bort gratis var nytt for meg. Kilde?

Sorry, jeg gidder ikke google for deg denne gangen, men kildene er ikke så vanskelige å finne. Uansett er det ikke av vesentlig betydning om det er gratis all den tid at vi begge har sett den bli skrudd ned til en brøkdel av hva den var. Den kunstige 1GB ram begrensningen er vel bare for å forsøke å forhindre påstander om prisdumping. Nok et eksempel på at MS bruker total dominans i et marked til å lukke et annet med skitne metoder (les prisdumping). Hva om du kunne fått XP lisenser til alle maskiner for slikk og ingenting, hvor godt tror du Vista hadde solgt da? Hvordan tror du bunnlinja til MS hadde sett ut da?
-Konkurransen MS opplever i dette markedet synes nå på marginene til MS

Mye mulig men det kan like gjerne være effekten av vista-floppen vi ser nå, for ikke å nevne noen 'små' økonomiske problemer i verden forøvrig.

Dette er trivielt, multipliser antall solgte nettpc'er med $100. Enkelte ganger er det pissenkelt, ingen vits i å kverulere.
-Vista er helt utkonkurrert i dette markedet (hvordan tror du foredelingen mellom GNU/Linux og Vista er på nettpc?)

Får du i det hele tatt tak i nettpcer med forhåndsinstallert vista? Kan du si at vista er utkonkurrert i et marked det aldri har deltatt i?

De finnes, men de har ikke akkurat slått an nei. Ingen ser ut til å ville ha dem. Synes du det er rart? Endret av Del
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor har jeg våset nå? I følge net-apps har OSX øket sin markedsandel med 3 prosentpoeng siste året mens linux har prestert en økning på omtrent en tidel av det. Det er vanskelig å trekke noen annen konklusjon enn at apple har utnyttet vista-floppen bedre enn linux-miljøet har klart.
Det er et helt annet utsagn enn ditt opprinnelige. Apple hadde også et mye bedre utgangspunkt, og netapps er etter alt jeg har sett ikke en god kilde med mindre du ønsker å bruke amerikanske nettvaner som mal (Apple har antagelig ikke like stor suksess i et litt bredere utvalg, hvor linux nå kun er forbigått av XP, Vista og OSX):

http://www.w3counter.com/globalstats.php

Den relative fremgangen til linux er også dramatisk, spesielt med tanke på at det ikke har blitt markedsført overhodet.

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_o...erating_systems

Her har noen vært så vennlige å samle noen relevante statistikker for oss. Typisk nok har vi 'valgt' oss referanse i hver vår ende av skalaen...

Uansett så er noe felles, både linux og mac øker sin markedsandel på bekostning av windows men mac øker mest. Som du sier er det uten skikkelig markedsføring av linux. Tenk hvor mye bedre det kunne blitt om linux-miljøet kunne koordinert innsatsen på en eller annen måte (joda, jeg er fult klar over at det er på linje med å gjete katter men det er lov å håpe)

...

-Microsoft har sett seg nødt til å gi bort XP gratis for å konkurrere med GNU/Linux på nettpc

Jeg har fått med meg at MS har forlenget levetiden til XP og sågar senket prisene på OEM-lisenser men at XP gis bort gratis var nytt for meg. Kilde?

Sorry, jeg gidder ikke google for deg denne gangen, men kildene er ikke så vanskelige å finne. Uansett er det ikke av vesentlig betydning om det er gratis all den tid at vi begge har sett den bli skrudd ned til en brøkdel av hva den var. Den kunstige 1GB ram begrensningen er vel bare for å forsøke å forhindre påstander om prisdumping. Nok et eksempel på at MS bruker total dominans i et marked til å lukke et annet med skitne metoder (les prisdumping).

Jeg finner fortsatt ikke gratis XP-lisenser noe sted men jeg tar poenget ditt, de er blitt så billige at de nærmer seg gratis (USD32 her i vesten, USD26 i utviklingsland, med muligheter for ytterligere USD10 i rabatt i forbindelse med kampanjer)

Det er jo ikke særlig tvil om at netbook-markedet er årsaken til MS sin prisdropp på XP. Om det kvalifiserer til *ulovlig* prisdumping er jeg mer usikker på. At man selger utgående produkter billig er jo ikke noe nytt, XP er jo også fortsatt dyrere en alternativene, MS ser ikke ut til å presse produsentene til å kutte ut linux tilsvarende tidligere skitne triks, dessuten kan det jo virke som om det først og fremst er MS som blør på grunn av dette.

Selv om det(på overflaten) ikke ser ut til å foregå noe skummelt så er det i det minste en soleklar kandidat til overvåkning fra EU sin side.

-Vista er helt utkonkurrert i dette markedet (hvordan tror du foredelingen mellom GNU/Linux og Vista er på nettpc?)

Får du i det hele tatt tak i nettpcer med forhåndsinstallert vista? Kan du si at vista er utkonkurrert i et marked det aldri har deltatt i?

De finnes, men de har ikke akkurat slått an nei. Ingen ser ut til å ville ha dem. Synes du det er rart?

Hverken MS, kundene, eller netbook-produsentene har noensinne ment at vista har noe på en netbook å gjøre. Vista er for tung og hardwaren er for svak. Blir uansett feil å si at vista er utkonkurrert, si heller at de har tapt på walk-over.

Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_o...erating_systems

Her har noen vært så vennlige å samle noen relevante statistikker for oss. Typisk nok har vi 'valgt' oss referanse i hver vår ende av skalaen...

Den samme siden inneholdt informasjon fra undersøkelser utført av IDC og Gartner en tid tilbake (men de ble antagelig fjernet siden disse rapportene ikke er gratis tilgjengelig, og derfor ikke kan sees av alle), som støttet tallene fra W3counter. Du kan jo selv ta en titt på hvor de andre kildene på siden henter sine hits fra, og gjøre din egen analyse.
Tenk hvor mye bedre det kunne blitt om linux-miljøet kunne koordinert innsatsen på en eller annen måte (joda, jeg er fult klar over at det er på linje med å gjete katter men det er lov å håpe)
Jeg kunne godt tenkt meg en konsolidering av distribusjoner, men det er viktig å huske på at mangfoldet må være der for at utviklingsmodellen skal fungere. Mange bommer her med å ønske seg at GNU/Linux hadde vært som windows, med bare en stor distribusjon. Det ville vært en katastrofe. Det du er ute etter fins allerede, og det heter Ubuntu. Jeg skulle gjerne sett Mark brukt penger på markedsføring, men han mener kanskje ikke tiden er moden ennå. Reklamekampanjer er som kjent meget dyrt.
Jeg finner fortsatt ikke gratis XP-lisenser noe sted
Det var vel snakk om avtaler direkte med OEMs, la oss håpe det ikke var avtaler som krevde at de kun solgte med XP. Uansett, som du selv bemerker er prisen nå så lav at det ikke er vits i å spekulere i rykter på nettet. Men har du sett prisen MS tar for windows på mobiltelefoner hvor de også har konkurranse? Hva tror du kommer til å skje med lisensmodellen til win7 versjonene ment for nettpc'er?
Om det kvalifiserer til *ulovlig* prisdumping er jeg mer usikker på.
Naturligvis, de har vel hatt et kobbel advokater på saken. Men hvis du tenker rent praktisk utfra hva du legger i prisdumping, mener du det er prisdumping da?
At man selger utgående produkter billig er jo ikke noe nytt,
Jaha, og akkurat hvor mye koster en XP lisens på en vanlig PC? De har vel også vært i salg hele veien.
Lenke til kommentar

nå må man da ikke beskylde MS for prisdumping med en gang de reduserer prisen fra dyrt til litt billigere .

er det da ikke slik at Windows markedet på mobiltelefonen er lite ?

i så fall burde produsenten ha mot til å stå i mot presset forutsett at det stemmer at

- ms presser Windows på noen telefoner

- ms forlenger lisensbetaling eller hva nå de kaller det

har må produsenten ha nokk mot til å si nei til lisens avgiften hvis de skal tvinges til windwos på telefonnen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Haha, er artig å observere at det klages i øst og vest over Microsofts prising av produktene, og når de så senker prisene blir det også galt ^_^

Lenke til kommentar
Haha, er artig å observere at det klages i øst og vest over Microsofts prising av produktene, og når de så senker prisene blir det også galt ^_^

Her er det bare å forholde seg til lovverket. Prisdumping er forbudt, samme om det er SAS, Microsoft eller andre aktører som driver med det. Hensikten er å forhindre at en dominerende aktør kan skvise ut mindre konkurrenter ved å operere med kunstig lave priser på utvalgte markeder.

Hverken jeg eller andre her i tråden er vel ute etter at Microsoft skal spesialbehandles på noen som helst måte - alt vi krever er at de følger loven, og blir bøtelagt eller straffet på andre måter når de bryter loven :thumbup:

Lenke til kommentar

Synes det er bare dumt med det evige jaget av Microsoft. Siden nå IE8 begynner å støtte W3 bedre, ser jeg ingen nytte i en annen nettleser. Om brukeren vil ha en ny nettleser, mener jeg de kan finne denne selv. Som jeg har sagt mange ganger tidligere. Det er faktisk Microsoft sitt produkt, og de må bestemme selv hva de vil skal følge med.

Birger :)

Lenke til kommentar

Ja altså jeg har ikke lest noen av di andre postene og bare deler av artikkelen men det betyr ingenting for at jeg kan si hva jeg mener og alle er så domme med Microsoft og atte di må jo få gjøre som di vil og hvis di vil ha monopol på alt som har med data å gjør så syns jeg atte di skal få lov til det og atte EU suger og er bare domme.

[/sarcasm]

Lenke til kommentar

er det da ikke dialekt han skriver da ? ( noen ønsker å kalle det for nynorsk - diskusjonen foregår på en annen post ) .

men det er jo klart at alle skal følge reglene. problemet er når disse reglen slår inn. MS mener nok selv at de ikker så store at reglene gjelder mens EU mener det motsatte .

det virker som om det ligger litt for mye negativ energi her på forumet som har hovedmål å ta MS for enhver pris. derfor kan det virke som MS blir "straffet" letter en de andre store selskapene.

uansett så er det EU ikke Hardware.no som skal straffe Microsoft

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Her er det bare å forholde seg til lovverket. Prisdumping er forbudt, samme om det er SAS, Microsoft eller andre aktører som driver med det. Hensikten er å forhindre at en dominerende aktør kan skvise ut mindre konkurrenter ved å operere med kunstig lave priser på utvalgte markeder.

Hverken jeg eller andre her i tråden er vel ute etter at Microsoft skal spesialbehandles på noen som helst måte - alt vi krever er at de følger loven, og blir bøtelagt eller straffet på andre måter når de bryter loven :thumbup:

Lovlig eller ikke, poenget mitt står ;)

Men fra spøk til alvor, hvis det er linux som skal være den største konkurrenten i markedet, så er det vel ikke noen sak å senke prisene da konkurrenten trossalt er gratis ? Og da tenker jeg ikke OSX som en konkurrent, da det henvender seg til et annet marked (ingen reell konkurranse i MAC-markedet)

Lenke til kommentar

@ZeVs^:

Underprising (prisdumping) har ikke en dominerende aktør lov til å gjøre. Uansett om konkurrenter (som ikke er dominerende) gjør det. Så at Linux er "gratis" har intet med saken å gjøre. Nå er det ofte svært vanskelig å si nøyaktig når man begynner med underprising, så det er en diskusjon som nesten er umulig å ta uten at man sitter på opplysninger som ingen her har. At MS er i grenseland når det gjelder underprising til tider er også et faktum (udiskuterbart). Skal man tolke lovverket strengt så er "gratis"lisensene i skole/universitetssystemet ulovlige. Det at man ikke har angrepet disse pr dato, er at man vurderer den positive samfunnseffekten større enn mulig effekt i et marked der det ikke er reelt grunnlag for konkurranse pr dato.

@MindTooth:

Nå fortjener Microsoft, akkurat som alle andre, å bli fortalt i klartekst og "straffet" når de gjør noe som ikke er lovlig. Det er heller intet i et rettssamfunn som heter at jeg (eller Microsoft) kan gjøre nøyaktig hva jeg vil med mitt produkt/eiendom.

Lenke til kommentar

Det er ingen som forteller Mozilla at Firefox bruker unødvendig mye minne som gjør maskinen treg. Det er ingen som forteller alle de som har programmer som legges ved oppstarten gjør maskinen tregere. Det er ingen som forteller om at mange ikke har av interesse å sitte å finne seg en ny nettleser, mediavspiller, osv. Det er ingen som forteller at Internet Explorer gjør en god nok for de flestes behov.

Jeg kan være med på at det kanskje skulle blitt gjort bedre for andre å promotere produktene sine. Men ikke at Microsoft skal fjerne alt som ikke "passer" med hva andre mener. Om de som gjerne vil velge selv, så anbefaler jeg GNU/Linux.

Lenke til kommentar

@Mindtooth

Det var et bevisst fordummet skriftspråk for å understreke innholdet i posten, nemlig det at denne tråden består av 12 sider av folk som kommer inn og mener at "Jeg synes Microsoft skal få gjøre som de vil med sin produkter", hvorpå noen som faktisk har satt seg inn i saken forklarer at "Microsoft kan ikke gjøre akkurat som de vil med sine produkter da de etter EU ( og andre ) sine definisjoner har monopol på operativsystemmarkedet, og en integrering av IE gir dem en urettmessig konkurransefordel i nettlesermarkedet, og det er ulovlig. "

Og sånn har det vært nå i 12 sider. Og så kommer du og sier akkurat det samme...

Var det mer forståelig nå?

Lenke til kommentar

Har mitt syn i lengre tid en tråden her. Mener fortsatt at det er storm i et vannglass. En nettleser skal ikke være profittgivende. Derfor ser jeg ikke nyttet av at man skal påtvinge andre løsninger. Om grunnen er for at andre skal tjene penger, så synes jeg det blir feil grunn.

Ed1t: Men takk for forklaringen.

Endret av MindTooth
Lenke til kommentar
Tilbake til det jeg skrev. Om EUs jag ovenfor Microsoft er for at andre skal tjene på å ha inn sin nettleser, blir dette feil.

Det EU mener er at Microsoft på ulovlig vis har hindret disse andre i å tjene penger.

Skal man da late som ingenting, eller pålegge Microsoft å gjøre endringer i måten de gjør business på?

Lenke til kommentar

når en nettleser ikke koster penger ( at den er gratis ) hvordan kan noen tjene penger på den da ?

nettleseren til MS er også gratis ( den følger med Windows). uansett hva man mener så betaler men for windwos og får med IE , ikke omvendt.

jeg siiter med spørsmalet hvordan kan mozilla tjene penger på at Firefox envtuelt også følger med windwos ?

og hvordan kan opera tjen penger på det ?

hvis det er tilgjengeligheten som gjelder så kan jeg forstå det . de andre momentene forstår jeg ikke poenget med

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...