Gå til innhold

Krever alternative nettlesere i Windows

Anbefalte innlegg

@Purpelhaze:

Det er umulig å lage et OS som er 100 % kompatibelt med all Windowsprogramvare. Om du gjør det, vil du sitte i rettsalen de neste 2 - 5 årene stedet for å klare å selge noe. Point taken!!!

Og som tidligere skrevet, markedsandelene til MS forteller ikke annet enn at vi har et ikke fungerende marked, og har ikke hatt det de siste 15 - 20 årene. Så før det er mulig å få til noen endring i OS-markedet, må man får bort det som skaper imperfeksjonisme. MS sin vedvarende bruk av markedsmakt og lock-in er ikke uvesentlig her. Noe av det er på vei bort, fordi EU har turt å gi MS litt bank.

Men ellers ser du bort fra det meste av økonomiske realiteter.

@newbrewfoz:

Uten grunnleggende teori kan man ikke forstå den virkelige verden heller. Så at verden avviker fra teoriens forenklede modeller er ikke noe nytt. Men forstår man ikke teorien, ja da har man ikke mye grunnlag for å forstå praksis heller.

Apropos det. Alle Microsoft sine handlinger de siste 20 årene bygger på helt tradisjonell økonomisk teori (strategi) om hvordan man skal oppnå markedsdominans og "sub"profitt.

Det er faktisk kjørt case hvor man har fått i oppgave å lage strategi for markedsdominans innen ulike sektorer. Sammenfallet med MS sin valg er påfallende.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er marked for Linux men Windows presser Linux ut med skitne triks.

Det er faktisk kommet en skoleLinux men Windows idiotene har ikke villet slippe det ordentlig fremm. Tenk på hvor mange milliarder man hadde spart?

markedsandelen til Microsoft kommer av skitne triks som spesielt går ut på å folks uvitehet.

Purplehaze: Det er ingen som har Linux som religion. du opptrer tåpelig.

Endret av morgan_kane
Lenke til kommentar
Saken handler ikke om å redusere Microsoft sin markedsdominans på operativsystemer, da dette i seg selv ikke er ulovlig. Det handler om at de BRUKER denne dominansen til å skaffe seg dominans på nettlesermarkedet.

Nettlesermarkedet, ja ...

Hvor stor årlig omsetning er det vi snakker om her? Microsoft tar ikke noe ekstra for IE, og sist jeg lastet ned Firefox og Chrome var de gratis. Opera koster heller ingenting.

Hvilke nye inntjeningsmuligheter skulle liksom åpne seg dersom IE ikke lenger kan bundles med Windows? Er det reklameinntektene fra default start-sider det er snakk om?

Vel, Opera Software har en omsetning på rundt 340 mill i følge Wikipedia, og de har 1-2% av nettlesermarkedet... Det at du ikke forstår hvordan man kan tjene penger på en nettleser betyr ikke at det ikke går an.

EDIT: Og som nevnt flere ganger tidligere. Det at Microsoft har hatt markedsdominans på nettlesere gjør igjen at de i større grad har kunnet styre utviklingen på internett. De oppretter egne proprietære og nekter å følge etablerte web-standarder, og da de har 90% av nettlesermarkedet må webutviklere hovedsaklig fokusere på å lage sider som funker i IE. Og for å bruke IE må man ha.... Windows!

Endret av Trc
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Mitt forslag å la en uhildet gruppe designe et standard GUI som brukere kunne benytte til å søke opp og installerte programvare via (en pakkebrønn om du vil). Dette GUI'et kunne blitt en ISO standard og implementeres i alle OS.

Tekniske forskjeller kunne muligens tillates, men utseende og bruker funksjonalitet må følge standard.

Dette hadde etter min mening blitt et stort fremskritt (googlesøk-laste ned-install metoden i windows er jo helt håpløs) samtidig som det vil fremme programvare konkurranse fordi man enklere kunne søke opp produkter ved behov.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Nei, Linuxhuer..dere som ikke skjønner hvorfor det er som det er : Slå dere sammen. Lag et digert selskap. Skaff kapital. Utvikl ÉN distro som dere holder dere til. Skaff noen tusen folk som pusher på skoler, regjeringer, bedrifter, butikker og alt mulig rart over hele verden for å få dem til å velge Linux neste gang de skal handle en PC. Om det ikke er mulig å få tak i PC'er med Linux, må dere skaffe masse folk som gjør noe med det. Push på produsentene. Acer/HP/Dell. Det er de som installerer OS. Overbevis dem om at det er et marked, så er de villige til å tjene penger på det markedet.

Tja, vi har allerede Redhat og Suse og Mandrive og noen til. Og en ingen har Linux som religion. Noen har Darwinisme som religion men, "thats it" for å sitere.

Mener det er Dell som har begynt med Linux deskops. Den store barriere er å få folk til å inse at det er flere OS en Mac og Windows, og de storer mytene.

Forresten, tipper et tall mellom 6 og 20 distroer er mulig vis vi har en massiv koalisjon. Det er jo som sakt: "Linux for hver smak" :p

Tiltman:

En standar installerer er mulig tror jeg, det blir garanter via en kompiler av noe slag men mulig.

Lenke til kommentar
Tiltman:

En standar installerer er mulig tror jeg, det blir garanter via en kompiler av noe slag men mulig.

For å kompilere må du ha kildekoden. Det kan bli vanskelig.

Forøvrig all ære til Bolson et al, igjen, som har skrevet stort sett det samme gjennom ~180 innlegg. Dessverre ser det ikke ut til at folk vil forstå, eller vi ser effekten av det å kunne skrive innlegg fra artikkelsiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg mente ikke at koden måtte være den samme, men brukergrensesnittet må være standardisert.

Lenke til kommentar

Foreslår at en eller annn moderator stenger tråden før noen av MS-fanboysa skader seg selv i nebbet eller klørne. Bolson & co vinner stadig mer respekt for hvert innlegg de skriver, alle andre ("EU er latterlig" og "heia MS"-folka) skjærer ut mot en parodi på seg selv..

Lenke til kommentar
Drømmer vel fremdeles om Sovjet du.
Morsomt. Her forklarer Bolson markedsøkonomi opp og i mente. Du og diverse andre stritter imot i et desperat forsøk på å argumentere mot et åpent marked. Hvem er det som drømmer om Sovjet? Endret av Del
Lenke til kommentar
Tullpreik. For å ta et valg, må du tilbys alternativer i kjøpsøyeblikket (kjøpsprosessen). Hvor mange tror du blir tilbudt Linux som OS når de kjøper PC. Hvor mange blir tilbudt Mac. Så lenge man i realiteten bare blir tilbudt et alternativ, kan man ikke ta et valg.

Det blir omtrent som å si at man har et valg mellom Tine melk eller Q-melk om butikken bare har en av de tilgjengelig.

Nei, folk velger mellom HP, Acer, Packard Dell med flere. Valg av OS finnes ikke for 80 - 90 % av kjøperne.

Hadde du sagt dette for et år siden hadde jeg vært enig. I dag får du maskiner med linux, samt Mac på Elkjøp. Man har et valg!

Lenke til kommentar
Tullpreik. For å ta et valg, må du tilbys alternativer i kjøpsøyeblikket (kjøpsprosessen). Hvor mange tror du blir tilbudt Linux som OS når de kjøper PC. Hvor mange blir tilbudt Mac. Så lenge man i realiteten bare blir tilbudt et alternativ, kan man ikke ta et valg.

Det blir omtrent som å si at man har et valg mellom Tine melk eller Q-melk om butikken bare har en av de tilgjengelig.

Nei, folk velger mellom HP, Acer, Packard Dell med flere. Valg av OS finnes ikke for 80 - 90 % av kjøperne.

Hadde du sagt dette for et år siden hadde jeg vært enig. I dag får du maskiner med linux, samt Mac på Elkjøp. Man har et valg!

Jeg begynner å bli dritlei. Hvor Bolson henter sin tålmodighet fra er hinsides min forstand. Få nå dette inn i hodet ditt: Det finnes ingen PC på Elkjøp med linux. Det er heller ingen av PC'ene på Elkjøp som selges uten Windows uansett om du går ned på dine knær og trygler.
Lenke til kommentar
Jeg begynner å bli dritlei. Hvor Bolson henter sin tålmodighet fra er hinsides min forstand. Få nå dette inn i hodet ditt: Det finnes ingen PC på Elkjøp med linux. Det er heller ingen av PC'ene på Elkjøp som selges uten Windows uansett om du går ned på dine knær og trygler.

Jeg mener bestemt at jeg har sett opp til flere "nett-pc" hos Elkjøp med Linux, men jeg kan godt ta forbehold der. Mac har de i alle fall. Komplett da, de har begge deler ... Her virker det som det er du som lukker øynene dine litt.

Lenke til kommentar

selv om det som oftest er sunt med konkurranse så er det enkelte ganger det ikke slår like heldig ut .

ett eksempel er spille konsollene.

når man har valgt en så er man også låst til de spillene selskapet bak gir ut

når ikke alle spillene er tilgjengelige til alle konsollene så blir man tvunget til kjøpe alle konsollene for at man da skal kunne velge fritt mellom dataspill.

for mange virker et "monopol" bedre en konkurranse eller på en annen måte : alle programmene man bruker kommer fra en leverandør slik at man slipper det at de forskjellige leverandørene beskylder hverandre for feil mens kunder bare sitter der og får løst saken

da nytter det ikke å "tvinge" folk til å velge .

jeg skulle til å kometer noe annet ms. siden det er snakk om nettlesere så ska jeg forsøke å holde det der .

problemstilige blir at hvis jeg ønsker å bruke MAC programmer på Windows . feks nettleseren til Mac os.

da er ikke valget helt fritt valg og uansett så må det da gå via emulator programmer.

dette ender vel med at om 20-30 år så finnes det konkurrenter til MS mens MS konsernet konsentrerer seg om andre ting

da får nok denne konkurrenten det samme peset som Microsoft

da ms og IBM var konkurrenter og var omtrent like store var det noen som mente at ms-dos måtte få lov til brukes på IBM maskinene . hvis jeg klarer å huske rett så måte det nødvendigvis gjelde begge veier

nå har jeg ytet noen meninger som jeg mener manglet her

Lenke til kommentar
jeg skulle til å kometer noe annet ms. siden det er snakk om nettlesere så ska jeg forsøke å holde det der .

problemstilige blir at hvis jeg ønsker å bruke MAC programmer på Windows . feks nettleseren til Mac os.

da er ikke valget helt fritt valg og uansett så må det da gå via emulator programmer.

Safari fungerer utmerket på Windows.

Lenke til kommentar

@tZar: Har ennå ikke sett en Mac eller maskin med Linux på noen av de Elkjøp, Lefdal eller Expert butikkene jeg frekventerer. Ja, jeg vet at Mac finnes i nettbutikken til elkjøp. Men med Linux har jeg ennå ikke funnet.

Og det er ikke et valg om det skulle finnes på et fåtall Elkjøpbutikker. Det er vel 100 stk av de i Norge, pluss nettbutikken. Faktisk er det ikke reell valgfrihet om et produkt er bare tilgjengelig er begrenset antall steder. I alle fall ikke etter mine begreper, og de avgresninger som brukes i konkurranserett. Det er nemlig flere som har "prøvd" seg på den i andre sammenhenger, og fått klar beskjed om at det ikke er akseptabelt.

Kravet for reell valgfrihet er allmenn tilgjenglighet, og det skal være like enkel kjøpsprosess som for alternativene for en vanlig forbruker. Da holder ikke at du kan få kjøpt med Linux hos MultiCom, nettbutikker har nettpc med Linux og du kan få kjøpt PC uten OS hos flere.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

@Bolson: Vel, det finns her i Tønsberg i det minste. Hvordan det er i resten av landet skal jeg ikke uttale meg om. Det kommer kanskje til butikkene i distriktene etter hvert ;)

Uansett har jeg tatt for meg de to største (?) butikkene/kjedene i de to mest mainstream salgskanalene, og begge har valgfrihet.

Skal man ta med en av produsentene i som du selv nevner, Dell, så får man også maskiner derfra med Linux (Red Hat). F.eks http://www1.euro.dell.com/content/products...&cs=nobsdt1

Som jeg sa tidligere, jeg var enig for et års tid siden, men ikke nå lenger. Jeg kan også være med på at vi er enige i å være uenig.

Men, dette har egentlig lite med faktiske topic, selv om det til dels er relatert.

Lenke til kommentar
Uansett har jeg tatt for meg de to største (?) butikkene/kjedene i de to mest mainstream salgskanalene, og begge har valgfrihet.

Føltes ikke spesielt 'valgfritt' ut når jeg måtte få med og betale for Windows XP når jeg kjøpte min Asus EEE 901 sort, maskinen var ikke tilgjengelig med noe annet.

Skal man ta med en av produsentene i som du selv nevner, Dell, så får man også maskiner derfra med Linux (Red Hat). F.eks http://www1.euro.dell.com/content/products...&cs=nobsdt1

Dette er muligetene du har for OS på den maskinen: Mao, du kan velge hva du vil, så lenge du velger Microsoft Windows Vista :) Faller det under din definisjon på valgfrihet?

(English) Ekte Windows Vista® Business SP1 WITH Media legg til 0.00 kr

(English) Ekte Windows Vista® Ultimate SP1 WITH Media [legg til 470.00 kr eller 17,-/måned-1]

(English) Ekte Windows Vista® Business x64 SP1 WITH Media legg til 0.00 kr

(English) Ekte Windows Vista® Ultimate x64 SP1 WITH Media [legg til 470.00 kr eller 17,-/måned-1]

(English) Ekte Windows Vista®Business SP1 (32Bit) Downgrade rights to Windows XP Professional SP3 with Media [legg til 51.00 kr eller 2,-/måned-1]

(English) Ekte Windows Vista®Ultimate SP1 (32Bit) Downgrade rights to Windows XP Professional SP3 with Media [legg til 521.00 kr eller 19,-/måned-1]

English Ekte Windows Vista® Business SP1 64Bit to Ekte Windows™ XP Professional X64Bit Downgrade with media [legg til 51.00 kr eller 2,-/måned-1]

Norwegian Ekte Windows Vista® Ultimate SP1 (64Bit OS) Recovery CD included [legg til 470.00 kr eller 17,-/måned-1]

orwegian Ekte Windows Vista® Business SP1 (64Bit OS) Recovery CD included legg til 0.00 kr

Norwegian Ekte Windows Vista® Ultimate SP1 (32Bit OS) Recovery CD included [legg til 470.00 kr eller 17,-/måned-1]

Norwegian Ekte Windows Vista® Business SP1 (32Bit OS) Recovery CD included [inkludert i prisen]

(Norwegian) Ekte Windows Vista® Business SP1 Downgrade to XP Professional SP3 with XP & Vista Media [legg til 51.00 kr eller 2,-/måned-1]

(Norwegian) Ekte Windows Vista® Ultimate SP1 Downgrade to XP Professional SP3 with XP & Vista Media [legg til 521.00 kr eller 19,-/måned-1]

Nei, jeg vil si at Linux er latterlig lite tilgjengelig. Noe som forsåvidt er greit nok, maskinvareprodusenter skal få satse på det OS'et de vil. Men at det skal være så forbanna vanskelig å få kjøpt en datamaskin (ferdigbygd, også laptops) uten operativsystem er helt forjævlig spør du meg.

Den dagen jeg kan velge fritt blandt maskiner og si "jeg vil ha den med Linux" eller "jeg vil ha den uten OS" for derretter å få den like kjapt som om jeg ville ha Windows så snakker vi om reell valgfrihet i mine øyne. Men jeg blir ikke overrasket dersom den dagen aldri kommer.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Det er marked for Linux men Windows presser Linux ut med skitne triks.

Hørt om windows vista? Da det kom var det ganske mange i linux-miljøet som sa 'dette er vår sjanse til å virkelig ta markedsandeler'. Klarte de det? Nope. Det var ikke fordi vista ikke floppet, for det gjorde det. Greia er at linux manglet både et produkt og en organisasjon til å utnytte denne gyldne muligheten. Derimot finnes det noen som hadde både produkt og organisasjon klart: Apple. De nærmer seg nå 10% på desktop mens linux surver rundt på 1-2%. Det er egen kraftløshet framfor MS sine tjuvtriks som gjør at linux ikke har vokst mer. Apple har jo bevist at det går an.

Purplehaze: Det er ingen som har Linux som religion. du opptrer tåpelig.

Pfft. Han skrev det morsomste innlegget i hele denne tråden! :D

(tonen var kanskje hysterisk usaklig men morsomt var det, han har faktisk også en del gode poenger som dessverre druknet i den tøffe tonen)

IE-r til folket!

Lenke til kommentar
Jeg mener bestemt at jeg har sett opp til flere "nett-pc" hos Elkjøp med Linux

Har sett 1, og den var med Xandros(utaltes: Suckandros).

Finn en plass hvor jeg kan få en ordtellig PC med Linux i en ordtellig distro(Fedora, Mandriva, Debian-->Ubuntu, osv), og i ordtellig PC legger jeg i noe som jeg kan dra i gang et 64-bit system.

Netbooks er netbooks, noe lett noe for å surge på nette og en del annet. Grunnen til at Linux er ideel på dem er PGA at du ikke trenger et AV om eter minne, og at omtrent 1gb med ram holder til all surfing.

Hadde vi tvunget F.eks Elkjøp til å selge minst 10% av deres ordtellige PC'r med Linux(og ordtellig distro, den lista som er sakt ovenforen) hadde markede kunne ha gått en del bedre.

Saken er at vi kunne nesten ha skisset opp hvorfor Microsoft beholder markedsandelen sin.

Lenke til kommentar
...

Som jeg sa, kanskje jeg måtte ta forbehold om Linux på Elkjøp, selv om jeg mener jeg har sett det.

Når det kommer til Dell-maskinen jeg linket til, så står det på spesifikasjonen at den er tilgjengelig med Red-Hat, hvorfor det ikke lå som valg i nettbutikken når du sjekket får du nesten ta med Dell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...