megyeye Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Hei! Har i det siste begynt å lure litt på hva jeg skal gjøre etter vgs og har sett litt på Uppsala Universitet. Har egentlig aldri tenkt på universitet før og vet ikke helt hva jeg skal gjøre senere i livet, som også er grunnen til at jeg går almennfag nå. Har tenkt litt på journalistikk, er det noen som vet hvile kurs denne skolen tilbyr rundt dette og hvilken kompetanse som kreves for å komme inn? Og generelt, hvordan fungerer å studere i ett annet nordisk land? melder man bare flytting dit og når man begynner på skolen? tenker på folketrygd og slik. Gjelder forresten ikke f o m høsten, har fortsatt VG3 igjen. Endret 27. januar 2009 av megyeye Lenke til kommentar
megyeye Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 ingen som vet hvordan man går frem når man studerer i sverige? Lenke til kommentar
Endre Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 https://www.studera.nu/ Bør finne det meste du trenger å vite der! Nordmenn kan søke studier i Sverige på samme måte som svensker, og blir vurdert på samme måte. Såvidt jeg vet. Hvis du vil vil bli journalist bør du klare å grave opp noe info om dette selv. Lenke til kommentar
designer0 Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Studere i utlandet, viktig å vite - nav.no utdanning i utlandet - Lånekassen.no Lenke til kommentar
Sidious Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 Synes å ha lest/hørt at norske studenter kan bruke norsk ved svenske skoler, altså at man i prinsipp kan skrive eksamen på norsk. Finner dog ikke noen nettsider om akkurat det nå, men er det noen som kan bekrefte/avkrefte dette? Lenke til kommentar
megyeye Skrevet 11. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2009 Vet det stemmer ved svensk gymnas, men om det gjelder universitet også hadde jo det vært flott Lenke til kommentar
juxtapose Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 Hvis jeg ikke tar helt feil så er det mulig å avlegge eksamen i norsk, engelsk, svensk eller dansk ved norske universitet. Da er det ikke urimelig å tro at man kan gjøre det samme ved svenske universitet. Man ta kontakt med aktuelle universitet og de vil gi deg et svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå