Gå til innhold

Retningslinje 8: piratkopiering


Anbefalte innlegg

* #8: Det er forbudt å komme med informasjon som kan lede til piratvirksomhet. Det er også forbudt å stille spørsmål som vil føre til informasjon som kan føre til piratvirksomhet, som f.eks. spørsmål etter CD-keys, no-CD-cracks og hvor man kan laste ned warez. Dette omfatter også spørsmål om hvordan bruke warez du har lastet ned fra nettet, samt diskusjoner om piratkopier og dets innhold.

 

Jeg har lest litt nøyere på retningslinjene i det siste og kom over denne her. Jeg har vært borti lignende regler på en del amerikanske forum, men det er litt mer forståelig siden de faktisk kan saksøke om man prater om dette i USA.

 

Dette kan man dog ikke her.

 

Jeg kan forstå at det ikke er lov til å oppfordre til piratkopiering, lenke noen til piratkopiert materiale og lignende ulovlige handlinger.

 

Men hvorfor skal det være ulovlig å diskutere piratkopier og innholdet av piratkopier? Dette vil jo i praksis si at man ikke kan diskutere produkter som TinyXP eller lignende. Og hva er informasjon som kan lede til piratvirksomhet? Er det lov til å spørre etter et bra torrentprogram? Dette kan teknisk sett lede til piratkopiering og vil som regel være grunnen til at folk spør om dette.

 

Hvor går grensene her? Og hvorfor er det grenser der som begrenser diskusjon om dette emnet utover hva som er forbudt med norsk lov?

 

btw: Dette er ikke ment som uforbeholden kritikk, men mer nyskjerrighet og et ønske om å forstå hvilke regler forumet bruker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du leser dette innlegget her av vår tidligere supermoderator "Geir :)" så syns jeg han gir en ganske god forklaring på hvorfor det er slik det er med warez-relaterte spm:

For det første: Retningslinjene gjelder for forumet, altså diskusjon.no, ikke for redaksjonelle artikler på Hardware.no eller søstersider. De har sine egne redaksjonelle regler og forholder seg til dem. Det virker kanskje dobbeltmoralsk, men likefullt en enkel og grei grenseoppgang. Forumets ledelse bestemmer ikke over hardware som nettsted, og de bestemmer ikke over forumet (annet enn at de i likhet med de andre sidene er representert i forumets styre.)

 

Dog blir det tidvis en konflikt når det gjelder tråder som er generert av det redaksjonelle systemet under Diskuter artikler.

 

Om vi skal følge reglene strengt er det forbudt å diskutere nettesteder som linker til piratfiler. I praksis har vi tillatt det i diskusjoner av prinsipiell karakter og i nyhetsrelaterte saker, mens vi forbyr det i sammenheng med diskusjoner om hvor og hvordan man får tak i piratkopier. Grensen kan selvsagt være litt flytende.

 

Vi må huske på at 90% av de som er med i disse diskusjonene allerede vet om PirateBay, det gjør liten forskjell om vi later som den ikke eksisterer. Det er ikke for å tie ihjel slike sider at vi forbyr linking, (det hadde nå også vært en Sisyfos-jobb) men fordi at vi ikke ønsker at forumet skal være en arena for direkte eller indirekte fildeling av opphavsrettsbeskyttet materiale.

 

Det er en prinsipiell avgjørelse som forumets redaksjon har gjort, og som rent praktisk håndheves etter de føringer som er lagt for dette.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Piratkopiering er per definisjon ulovlig. Forumet følger opp dette på en god måte. Det er nok av forum der man kan snakke fritt om slikt, heldigvis ikke dette.

 

Ja det er ulovlig og så? Det er da MANGE emner som blir diskutert her selv om de er ulovlige.

Vi vil jo ikke bli et nytt NFF heller.

 

Det ønsker jeg heller ikke. NFF har ingen regler på det så og si, men jeg mener at en mellomting virker mer logisk.

 

b-real: Som vanlig så gir geir en god forklaring på dette. Og jeg har forsåvidt ikke sett noen enkeltsaker hvor jeg har opplevd at dette har vært et problem. Jeg bare på prinsipp stusser litt når jeg kommer over forumregler som sier at vi ikke har lov til å snakke om noe fordi det er ulovlig. Det bare blir et så utrolig merkelig særtilfelle.

Lenke til kommentar
b-real: Som vanlig så gir geir en god forklaring på dette. Og jeg har forsåvidt ikke sett noen enkeltsaker hvor jeg har opplevd at dette har vært et problem. Jeg bare på prinsipp stusser litt når jeg kommer over forumregler som sier at vi ikke har lov til å snakke om noe fordi det er ulovlig. Det bare blir et så utrolig merkelig særtilfelle.

Som du selv sier det er det nok heller få enkeltsaker hvor modereringen rundt dette er et problem. Tråder som direkte spør om link til nedlasting av piratkopiert programvare, rettighetsbeskyttet musikk, filmer osv. Blir kategorisk stengt, mens diskusjoner rundt torrent-programmer holder seg innenfor reglene. Hvis man forbyr diskusjon rundt dem fordi det kan føre til ulovlig nedlasting vil man jo måtte stenge alle tråder av typen "Hjelp, kommer ikke på nettet" da nettilgang kan føre til ulovlig nedlasting.

 

Min erfaring er at de fleste ting i gråsonen får passere så lenge tråden ikke sporer inn på for lyssky ting. Har med andre ord ikke opplevd problemer med denne retningslinjen selv om den er ganske vag noe som kan gjøre det litt vanskelig for en trådstarter (og en moderator) å vite hvor grensen går.

 

Ser forbedringspotensiale, men har ikke opplevd problemer selv. :)

Lenke til kommentar

Pivotal: Ingen kommer til å hindre deg å diskutere om Azureus eller BitComet er best. Det vi ikke vil ha på forumet er linker til torrentsider og andre steder der man finner materiale som er ulovlig.

Ingen hindrer deg i å spørre om hjelp for å spille av en .avi-film, selvom 90% av spørsmålene rundt dette kommer jo pga. noen har lastet ned en film.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...