Gå til innhold

Er tispa gravid?!


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i de siste to ukene opplevd min hunds første løpetid. Nå etter to uker er brystvortene hovne og det er ikke blod lengre, det er en lys rød utflod.

Hun er min første hund, en Jack Russel Terrier, og jeg lurer da på om noen kan svare meg på om dette kan være et tegn på at hun er gravid? Vi har ikke ment å parre henne, men uhellet har skjedd at noen har lukket opp døren uten og se bak seg, og da smetter den kjappe bikkja rett ut.

Jeg mener å ha lest at en normal løpetid varer i 21 dager, og det har altså ikke Billie sin gjort...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg har i de siste to ukene opplevd min hunds første løpetid. Nå etter to uker er brystvortene hovne og det er ikke blod lengre, det er en lys rød utflod.

Hun er min første hund, en Jack Russel Terrier, og jeg lurer da på om noen kan svare meg på om dette kan være et tegn på at hun er gravid? Vi har ikke ment å parre henne, men uhellet har skjedd at noen har lukket opp døren uten og se bak seg, og da smetter den kjappe bikkja rett ut.

Jeg mener å ha lest at en normal løpetid varer i 21 dager, og det har altså ikke Billie sin gjort...

 

Tispene blør i 10 - 14 dager, så kommer det lys utflod, og det er da hun står for hannhund. Dette kan var i alt fra et par dager til opptil 7 -8 dager. Så hele syklusen fra første dag tar faktisk ca 21 dager. Det er ikke uvanlig at spenene hovner noe opp i denne perioden, særlig på første løpetid. Dette er hormonelt. Dersom hun skulle ha vært ute og parret seg vil det ta noen uker før du merker dette. Ultralyd kan tas etter 24 dager for å fastslå drektighet. Spenene vil ikke hovne opp før etter noen uker, men er tispa drektig vil de bli mørkerosa, hun kan bli kvalm etter et par uker og veldig rolig. Så det er med andre ord altfor tidlig å konstantere drektighet. Siden det er når blødningene stopper at hun er parringsklar, må hun passes virkelig godt på noen dager fremover.

Lenke til kommentar

Ja, det er jo helt klart.. Men det er noen i familien som er sløve og ikke tenker så langt at det kanskje står en hund innenfor døren når du kommer hjem. Jeg har sakt det til alle, opp til flere ganger, bare håper alle husker det!..

Fordi nærmeste nabo er en blandig av dachs og drever, det hadde helt sikkert blitt noen morsomme valper, men det er ikke akkuratt tid for valper her hos oss.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...