dico Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg kjøpte meg en radiostyrt bil i går, en Elbuggybil - 4WD Winstorm BX. Men er det noen som har peiling hvor lenge batteriet skal lade? Alt som står på batteriet er: 7,2V Excel Battery 2000mAh. Adapterets output er på 7,5V 200mA. Ladet det i tre timer i går, og når jeg plugget batteriet i bilen gikk den løpsk til jeg skrudde på fjernkontrollen (er det normalt?). Så fikk jeg maks 2 min kjøretid med den før den var død. Han bak kassa sa at det skulle vare 15-20 minutter. Har bladd igjennom manualen 5-6 ganger uten og finne noe som helst informasjon om batteriet så langt. Og ja, dette er min første bil:) Lenke til kommentar
Patz Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Å lade et 2Ah (2000mAh) batteri med en 200mA strømkilde vil ta 10 timer. (2000mAh/200mA=10). Når man i tillegg regnere med varmetapet så vil jeg tippe ca 12-13 timer. Vil anbefale deg å kjøpe en skikkelig lader med større ladestrøm, da lader du gjerne på under 2 timer EDIT: Er også normalt at servoene løper løpsk når du ikke har stikka på, dette pga. radiostøy i lufta. Endret 27. januar 2009 av Patz Lenke til kommentar
Cutthroat Bill Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Du må alltid skru på kontrollen før du skrur på modellen. :] Skaff deg en peak-lader med justerbar ladestrøm. Da lader du på ca 1 time, eller under. Bare husk at levetiden på batteriene går ned når du hurtiglader fremfor vanlig lading. Lenke til kommentar
dico Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Kan jeg bruke en vanlig strømforsyning som har justerbar voltstyrke? Så justerer jeg den på 7,5V? Den jeg har kan levere 2A, men er litt usikker pga. utstyr trekker jo den strømmen det måtte være, men batteriet trekker jo ikke noe mye i seg selv . .? Lenke til kommentar
Patz Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Så vidt jeg vet så kan du ikke bruke en normal strømforsyning nei. Det kreves en lader for aktuell batteritype. Hvilke type celler har du? NiCd eller NiMh (Li-Ion)?. Hvor stor ladestrøm en lader leverer til et batteri bestemmes av spenningen den gir ut (samt batteri). På en lader med justerbar ladestrøm justerer man spenningen, som igjen gir utslag på strømmen. Ohms lov: I = U / R (Strøm = Spenning / Resistans). Endret 27. januar 2009 av Patz Lenke til kommentar
dico Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Har ikke peiling. Dette var den beste informasjonen jeg fant om den når jeg googlet: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...9sdeWoGr7767844. Står absolutt ingenting annet på batteriet enn det som er oppgitt allerede. Ikke i manualen heller. Spenningen som gis ut av min strømforsyning er 7.5 V og ved den spenningen skal den gi 2A står det på den. Men det hjelper jo lite om batteriet ikke trekker noen strøm?! Lenke til kommentar
Patz Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Batteriene vil uansett trekke en strøm dersom spenningen er høy nok (over normalspenning for cellene). Det at laderen er merket 2A betyr bare at den kan levere maks 2A (altså fra 0 til 2A). Siden det ikke er oppgitt noe om batteriene så vil jeg anta at det er NiCd. Uansett, du kan ikke bruke en vanlig lader for blyakkumulatorer (vanlig strømforsyning). Du trenger en NiCd-lader. Endret 27. januar 2009 av Patz Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. februar 2009 Del Skrevet 1. februar 2009 (endret) Du burde kjøpe deg en skikkelig lader om du har tengt å holde på med RC hobbyen for batteripakker må alltid lades så lenge du holder på. Kjøpte nettop denne laderen til Lipo batteriene mine og hittil er jeg storfornøyd. http://www.elefun.no/elefun4/aspx/produkte...ategoriID=10000 Den lader LiPo, LiFe NiMh/NiCd og blybatterier. Ladeplugg for å koble til batteriet med følger ikke med så det må du skaffe og lodde på selv. En allsidig liten sak som også går på 12V når man står ute i feltet. Endret 1. februar 2009 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå