Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Generell lagg og Net_Graph

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg sliter om dagen med en maskin som har oppført seg rart en stund.

Jeg kjørte TF2 og Left 4 Dead en stund på det integrerte skjermkortet (HD 3200 familie tror jeg) med helt greie resultat. Plutselig fikk jeg en sporadisk Lagg i L4D som kom og gikk hvert 2.minutt og varer ca 4-6sec hver gang. Hele spillet har sikkert en Fps på 2, men Net_graph påstår at det ligger på 10. Jeg fant ut at man kan skru av Multiprocessor støtten og det gjorde ting bedre. Etter et par dager kom likevel hakkingen tilbake.

Jeg gikk så til innkjøp av et HD 4870 kort for å skaffe meg mer kraft, og det hele funket glimrende et par dager før faenskapet igjen dukket opp. Jeg prøvde mye forskjellig, før jeg kjøpte meg 4g RAM, da jeg trodde problemet lå der. (Hadde 2g i maskinen før) Dette hjalp heller ikke.

For å feilsøke satte jeg opp to skjermer og la PCProbe, Task manager osv på monitor 2 for å titte på hva som skjer når det lagger. Jeg kjører også Net_graph 3 i L4D.

Under Laggingen synker ytelsen på prosessorene fra 90-100% til rundt 60%. Det er den eneste forandringen jeg kan se av alle målerene.

Jeg har prøvd å finne info om Net_graph på nett, men finner ingenting rundt de 2 verdiene som faktisk blir røde under lagginga. "Lerp" blir gul, mens "SV" og "VAR" blir røde.

Noen som kan noe om N_Graph og gidder å dele hva disse er til ?

Jeg har prøvd så mye rart, og kjøpt deler for å fikse problemet, men ingenting ser ut til å hjelpe. TF2 og Sacred 2 Har også begynt å lugge i det siste, men det er hovedsaklig L4D jeg vil fikse. om noen har tips blir jeg takknemlig. jeg er ikke så dreven på drivere og bios og alt det der. har rota rundt med chipset drivere og mye rart på diverse hjemmesider, men skjønner ikke alltid hva jeg leter etter :p

Ting jeg har prøvd:

L4D/Tf2:

Mat_que_mode 0

Taskmanager- processes- set affinity (Kjøre kun en core)

Testet alle oppløsninger og instillinger.(Uavhenging om jeg kjører 800x600 eller høyest, 16xAA eller ingen, så dukker laggen opp.

Kjøre i windowed mode

Skru av multicore

Windows:

Testet både nyeste og nest nyeste ATI drivere

Oppdatert Asus bios(dette fikset laggen i et par timer, men den kom tilbake)

Testet å skru av Cool N Quiet

Satte opp en Pagefile på rundt 4000 på den HD`en som spillet ligger på. Her er jeg rimelig grønn, så jeg aner ikke om dette har noe for seg.

----

AMD Athlon 64 X2 Dual core 5600+ 2800mhz

4096Mb Ram ( Har kun Xp, så 3.5 er vel i bruk)

Asus M3A78-EMH HDMI

Ati Radeon HD 4870 512mb

500w PSU (e: Viste seg å være 400w)

Håper noen har tips om hva jeg kan prøve, da dette byner å bli slitsomt :)

-Robert

Endret av Good_Riddance
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei du.

Maskinen jobber 100% hele tiden, men synker til 60% under lagginga for så å gå tilbake til 100% ( i det siste ligger det faktisk mer rundt 80% og synker til rundt 50% 60% når det lagger)

Temperatur på cpu ligger rundt 51 og MB rundt 40.

Det skal vel være innafor ?

Lenke til kommentar

MB?

Ja, CPU tempen var helt ok. Er det under 100% load? Om du ikke får testet det ved en annen metode enn å "alt-tab" ut av et spill feks, prøv å last ned RivaTuner, og kjør en Prime95 test.

Dette var rart. Du har jo byttet ut både skjermkort og RAM. Så, det eneste det kan være er CPU/HK. PSU tror jeg ikke det er noe galt med, og heller ikke HDD.

HK-drivere er det eneste da.. Prøv å last ned Everest, og sjekk hvilket HK du har det, og last ned ordentlige drivere. Må du huske på å avinnstallere drivere før du innstalerer nye. :)

Btw, alle programmene jeg nevne finner du på google. :)

Good luck!

EDIT:

Nei, nå tuller jeg.. RivaTuner er til skjermkort.. Men du kan prøve det uansett, men da må du prøve et annet program til å få testet skjermkortet, feks OCCT.

Jeg hadde samme problem en stund, og da var det CPU'en som ble for varm. Eller det vil si, CPU-kjølern sto ikke ordentlig på.

Endret av CCola
Lenke til kommentar

Takk for tips. Jeg skal sjekke de programmene du nevner og poste evt. observasjoner.

Jeg tok en ny test nå, og temperaturen på cpu var visst 59-60. MB regner jeg med at skal forestille RAM temperatur ?

Det merkelige er at da jeg kjørte gjennom et brett på L4D nå, så lå CPU usage på jevnt 60-70% selv da det lagga :|

-/Edit:

HK drivere ja. Det er kanskje der jeg har slitt mest.

http://support.asus.com/download/download....SLanguage=en-us

Her er siden jeg har hentet ting fra før, men jeg blir litt forvirra. Er det Chipset jeg skal ha ? Den ene fila er 450mb og Asus har tydeligvis et modem fra 1995, for det går i 5kbs :p

Endret av Good_Riddance
Lenke til kommentar

Okei, jeg fikk noe lignende problemer idag igjen. Denne gang var det CPU. Datt ut av noen spill osv, så kjørte jeg en Prime95 test i 20min. Da fant jeg feil.

Jeg hadde klokka PC'en, så jeg stilte tilbake til normalt. Da ble alt mye bedre. :)

Funnet ut noe mer?

Lenke til kommentar

Hm. Ikke så mye. Jeg har kjøpt en PSU fra bruktmarked.no, Min gamle er på 400W, og den nye blir 600W. Jeg får se hva som skjer etter byttet.

Jeg har dog stappa inn en liten vifte til. så nå ligger tempen på rundt 45 til vanlig, og i overkant av 50 i spill. Klarte meg gjennom en runde L4D i stad uten lagg, men det tror jeg var grunnet ny-reboot av maskinen. Skal Teste litt mer senere. Har satt inn ny HDD og tuller med den :)

Kan det være at 400W er lite for mitt oppsett ? Bare skjermkortet trekker vel ganske mye ut av Psuen ? eller er dette bare innbilning siden den bruker 2X 6pin ? :)

E: Oppgraderte forresten til nyeste lydkort drivere (integrert) De gamle driverene hadde plutselig forsvunnet :|

Endret av Good_Riddance
Lenke til kommentar

Det kan jo faktisk være PSU'en din ja. Oppsettet ditt trekker endel strøm.

Du får gi lyd fra deg om det blir bedre etter ny PSU! :woot:

EDIT:

Hmm.. Har akkurat bestilt HD4870. Følger det med overgang til de 2X 6 pinsene?

Endret av CCola
Lenke til kommentar

Hai.

Fått PSU, men ikke satt den inn enda. Jeg har installert Vista på en egen partisjon, og tulla med det de siste dagene. Mye opp og ned her og, men ingen forbedringer når det kommer til spillene.

Skal teste i både Xp og Vista etter at PSU er på plass.

Det fulgte med 2x "HDD-strøm" til 6pin ja. Mye bra som fulgte med til mitt Sapphire i alle fall.

Bilde av tilbehør

Endret av Good_Riddance
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...