Gå til innhold

Læreplan og hvor mange verk man må lese for særpensum

Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Det hadde vert greit med et hurtig svar i og med at leselisten skal leveres til eksamensskolen imorgen.

Jeg skal ha eksamen i muntlig norsk.

Når det gjelde særpensum, står det i læreplanen at jeg må lese fem verk men at jeg trenger for eksempel kun legge vekt på tre av dem.

Jeg har valgt særpensum om ingvar ambjørnsen og heretter om elling.

En norsk lærer på skolen anbefalte at jeg tok utgangspunkt i EN bok om elling og EN film om elling. Filmen må være om boka jeg har lest selvfølgelig. Så samenlignet jeg disse og så på ulike virkemidler etc. Altså analyserte grunndig. Altså tok for meg problemstillingen: hvordan bok blir til film. Det viste et høy fagnivå ifølge han og ville gi meg 5-6 (på den delen) om jeg gjorde det bra. Er dette en god idè?

Så er mitt spørsmål: Kan jeg lese alle elling bøkene også se alle filmene (da oppfølger jeg kravet mener jeg, det med fem verk?) og da deretter plukke ut en spesifikk bok og en film, som jeg skal snakke om på eksamen og analysere? Eller blir dette feil?

Dere som har hatt privatist eksamen i norsk muntlig, hvordan har dere gjort det?

Hva bør jeg gjøre?

Trenger hjelp fort :)

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er jeg også meget interessert i å vite. Er i nøyaktig samme situasjon som deg. Vurderer selv og velge Elling.

Jeg har fått utsettelse av eksamensskolen til å levere leseliste.

Det må vel være noen her inne på dette forumet så har hatt privatisteksamen i norsk muntlig?

Å kan gi informasjon om dette :(

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar
Dette er jeg også meget interessert i å vite. Er i nøyaktig samme situasjon som deg. Vurderer selv og velge Elling.

Jeg har fått utsettelse av eksamensskolen til å levere leseliste.

Det må vel være noen her inne på dette forumet så har hatt privatisteksamen i norsk muntlig?

Å kan gi informasjon om dette :(

Jeg har ikke hatt privatisteksamen, men da vi jobbet med særemnet kunne vi velge film i tillegg til bok for å oppfylle kravet om så og så mange bøker.

Lenke til kommentar

Så om jeg leser tre bøker og ser tre filmer, så vill jeg oppfølge kravet om fem verk?

Da tar jeg etterpå utgangspunkt i den ene boken og filmen og ser på prinsippet "bok blir til film" å analyserer grundig. Er dette en god idè?

Å særpensum er de 10 siste minuttene av eksamen, legger det stor vekt på det?

Endret av eddielie30
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...