Gå til innhold

Identifisere trådlaus ruter utan DHCP på nettverk?

Zeph

Anbefalte innlegg

Korleis kan eg identifisere (finne IP-adresse) til ein trådlaus ruter på nettverket som har deaktivert DHCP? Først står det ein Speedtouch-ruter frå ISP med DHCP og så ein Linksys WRT54G som ordner trådlaust. Speedtouch-en finn eg gjennom ipconfig, men eg har gløymd kva adresse eg gav Linksys-en. Skulle alltid funnet den om eg kopla direkte til, men det hadde vore greit å visst om det var mogeleg via ein PC trådlaust.

Har det forresten noko betydning kva ruter som har DHCP i eit sånt oppsett? Det trådlause nettet er til tider ustabilt som normalt løysast ved at Linksys-en får ein restart.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Linksys routere har som regel 192.168.1.1 som adresse.

Men, jeg tror ikke du kan nå den, når du har slått av dhcp klienten.. Det er vel en av ulempene med å koble dette sånn.

Det er mulig det lar seg gjøre å kontakte den hvis du kan forandre DHCP instillingene i speedtouch routeren. Hvis det lar seg gjøre, sett adresseområdet til 192.168.1.xxx, og la selve routeren få feks. 192.168.1.2 (for at de ikke skal kræsje).

Eventuelt kan du gjøre det omvendt (forandre adressen på linksys routeren til 10.0.0.137 eller noe lignende. Da går jeg ut fra at speedtouch routeren bruke 10.0.0.138.

Sistnevnte er kanskje det letteste, men da må du først resette linksys routeren for å kunne komme inn på den, endre adressen, og slå av DHCP.

Jeg er ikke helt sikker på om dette fungerer, men det kan være verdt et forsøk.

Etter min erfaring har det ingenting å si hvilken av routerene som gjør routingen (kanskje velge den man synes er "best"?), men hvis du skal bruke linksysen, bør du sette speedtouch modemet i "bridge" modus, for å få det til å oppføre seg som et vanlig "dumt" modem. Jeg har gjort dette en del ganger (flere steder), men det er ikke alltid det fungerer (ihvertfall for meg) av uvisse grunner.

Endret av MemorX
Lenke til kommentar

Eg er ganske sikker på at eg gav den ei adresse for at eg skulle finne den igjen, men den har eg sjølvsagt gløymd.

Angryipscanner fant ingenting på 192.168-området og heller ikkje 10.0.0-området. Eg meinte eg satte den til 10.0.0.10 eller noko sånt. Det lettaste blir vel å kople seg på den.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...