Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Sparing som student

miCro

Anbefalte innlegg

Jeg ser maksgrensen for hvor stor formue man kan ha som student ligger på i underkant av 260.000. Inkluderer dette all form for sparing inkludert BSU eller er BSU kontoen fritatt for denne grensen? Jeg har også kollektivets depositumskonto på meg hvor vi har 25.000 stående, vil denne gjelde som min formue?

Jeg jobber fast ved siden av studiene og pleier å skatte litt høyere enn nødvendig, så normalt sett får jeg tilbake en del tlbake på skatten. Vil en høy formue føre til at jeg får igjen mindre på skatten?

Jeg er helt blank på dette området, så jeg setter stor pris på hjelp. :) Jeg spør fordi jeg har arvet en sum penger som jeg trolig vil sette på min egen høyrentekonto, og er derfor usikker på om det vil ha noen skattemessig ulemper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ordnett.no

formue -n, -r økonomisk verdi av det man eier:

Lånekassen tar utgangspunkt i nettoformue, altå alle verdiene du har minus gjelden du besitter.

Så selv om du har et hus som har en ligningsverdi på 2,5 millioner samtidig som du har gjeld på 2.4 millioner så har du bare 100.000 i nettoformue.

For de fleste illikvide formesgoder som hus, bil etc så avviker ligningsverdien sterkt fra virkelig verdi og som regel har man gjeld, spesielt i ung alder ut over hva ligningsverdien er men fortrinnsvis under virkeligverdi/takst. Slik at man får en negativ formue, ergo skylder mer penger enn hva man har.

En kjapp titt på selvangivelsen din vil fortelle deg hva du har av formue og hva du har i gjeld og evnt ligningsverdi for de eiendelene det måtte gjelde.

Inkluderer dette all form for sparing inkludert BSU eller er BSU kontoen fritatt for denne grensen?

BSU er en verdi man har, og som lett kan verdsettes. 50k på BSU kontoen er 50k, hverken mer eller mindre, og som inngår i formuen.

Jeg har også kollektivets depositumskonto på meg hvor vi har 25.000 stående, vil denne gjelde som min formue?

Din andel av kontoen er din formue, de andres innskudd kan trekkes fra som gjeld og formuen er tilsvarende mindre.

Dette kan korrigeres for i selvangivelsen som annen gjeld mellom privatpersoner elns, om det ikke allerede er avklart med ligningsmyndighetene.

Det er ikke dine penger, og når kollektivet oppløses så vil du måtte betale tilbake hva de andre har skutt inn på kontoen, om du ikke har særdeles hyggelig sam leiere. ;)

Jeg jobber fast ved siden av studiene og pleier å skatte litt høyere enn nødvendig, så normalt sett får jeg tilbake en del tlbake på skatten. Vil en høy formue føre til at jeg får igjen mindre på skatten?

Har du en positiv netto formue over en gitt grense så betaler du formesskatt.

Tilhører du skatteklasse 1 eller 2 som de fleste gjør så er grensen for formuesskatt 470k for 2009.

Mer om satsene >her<

Jeg spør fordi jeg har arvet en sum penger som jeg trolig vil sette på min egen høyrentekonto, og er derfor usikker på om det vil ha noen skattemessig ulemper.

Er arven større enn hva din samlet gjeld er, så vil du få formue. Gir den i tillegg en nettoforume over kravet til lånekassen så vil du miste stipendandelen, og er den over formessatsen for din skatteklasse betaler du i tillegg formesskatt.

Lenke til kommentar

Takk for et godt svar, Fin Skjorte!

For å dobbelsjekke at jeg har forstått alt riktig:

Jeg har 35.000 på BSU, 100.000 på høyrentekonto og 6250 på dep. konto - ca 100.000 i studielån = 41250 i forume -> altså ingen fare for hverken redusert stipend eller formueskatt?

Lenke til kommentar
-> altså ingen fare for hverken redusert stipend eller formueskatt?

Gitt at du ikke tilhører skatteklasse 0, som er Person bosatt i utlandet, men eier fast eiendom eller driver næringsvirksomhet i Norge så vil du ikke få formesskatt.

Du er fortsatt godt under formeskravet til lånekassen.

Får du mer enn -formeskravet minus din formue- i arv så vil du miste stipendandelen av støtten til utdanning.

edit: grensen for nettoformue for lånekassen i 2009 er 253.932.

Dvs. at du ikke kan ha ytterligere (253.932 minus 41.250)= 212.682 i verdier 31.12.09.

Husk at det gjelder alle verdiene du har, også kontanter som du måtte ha i lommen på nyttårsaften.

Nærmer du deg grensen i løpet av året, så husk at rentene du får for bankinnskuddene dine påløper i år.

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar
(..)Jeg har også kollektivets depositumskonto på meg hvor vi har 25.000 stående, vil denne gjelde som min formue?

(..)

For å få det riktig skatte- og formuemessig for deg, så må du endre på selvangivelsen når den kommer. Styrk over beløpet på 25.000 og før opp kun din andel av denne kontoen. Legg ved en forklaring til likningskontoret. Få de andre i kollektivet til å føre opp deres andel på deres selvangivelser. Jeg ville også ha oppgitt til likningskontoret hvem de andre er i min forklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...