SpecialForce Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Hei alle sammen, jeg har nå grublet lenge på hva jeg i H! skal gjøre med livet mitt. Det jeg har sett er at jeg må ha en jobb som involverer en del brukerstøtte der jeg også kan gjøre ting med hendene mine og løse store og små tekniske feil. Det at jeg er en god problemløser på digitale hjelpemidler har gjort at jeg har sett meg ut dette. Det jeg ønsker en uttalelse på er hva som er best å gå med tanke på en administratorjobb i en skole eller en bedrift. Sikkert også lignende. Etter mye grubling har jeg sett for meg dette her: 1 år studiespesialisering, ikt-servicefag, 2 år i bedrift og en form for fagbrev eller hva det måtte bli. Sonans utdanning er også et alternativ her da det kan gjøre meg mer attraktiv i arbeidsmarkedet. 1 år elektro for å få grunnleggende forståelse av datamaskiner, ikt servicefag, 2 år i en bedrift, fagbrev og microsoft sertifisering hos sonans utdanning. 1 år medier og kommunikasjon for å få fart på kreativiteten, ikt servicefag, 2 år i bedrift Mulig dette ikke er helt proft satt opp, men jeg er forvirret av hvilke uttrykk som er gjeldende for i år. Håper at usikre meg kan få noe hjelp om noe er uklart skal jeg nnok oppdatere førsteposten på request Endret 26. januar 2009 av SpecialForce Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 1. år elektro er gøy, men lite relatert til datamaskiner. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 dropp elektro, det har lite med data å gjøre. alt etter hvilken bedrift du kommer inn i, så er det ikke sikkert du skrur på en data i det hele tatt, jeg jobber med drift og har ikke skrudd noe siden jeg startet. vil anbefalle denne: 1 år medier og kommunikasjon for å få fart på kreativiteten, ikt servicefag, 2 år i bedrift men IKT-servicefag har vel nesten gått helt bort ifra drift, eller? har hørt at det stort sett er office og slikt man lærer der nå for tiden Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Det jeg ønsker en uttalelse på er hva som er best å gå med tanke på en administratorjobb i en skole eller en bedrift. Sikkert også lignende. Jeg er litt usikker om jeg forstår, men du ønsker forslag å velge mellom? Ingeniører brukes også i adminstrasjon og drift-jobber, så det kan være verdt å se på. Utdannelsen fokuserer mye på generell programmering og realfag som kanskje ikke høres så målrettet ut som de andre forslagene her, men til gjengjeld kvalifiserer en slik grad til veldig mange typer IT jobber. Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Hei, programmering er selvfølgelig en retning som kan være noe, men det å lære slike ting fra grunnen av vil nok ta litt ekstra tid for meg da jeg har et snev av konsentrasjonsvansker. Realfag er egentlig noe jeg ønsket å komme meg litt bort fra, men om det må gjennomføres så kan jeg nok ta et ekstra blikk bort dit ja. Jeg er litt usikker på hva du mener med "ønsker å velge i mellom", jeg ønsker å jobbe med noe som opptar meg og som jeg i noen sammenhenger kan anvende andre steder. Jeg ønsker mer enn gjerne andre forslag da dette er viktige valg som påvirker meg som person resten av mitt liv. dropp elektro, det har lite med data å gjøre.alt etter hvilken bedrift du kommer inn i, så er det ikke sikkert du skrur på en data i det hele tatt, jeg jobber med drift og har ikke skrudd noe siden jeg startet. vil anbefalle denne: 1 år medier og kommunikasjon for å få fart på kreativiteten, ikt servicefag, 2 år i bedrift men IKT-servicefag har vel nesten gått helt bort ifra drift, eller? har hørt at det stort sett er office og slikt man lærer der nå for tiden Hei på deg å, etter det jeg har forstått dreier IKT-Servicefag seg om å drifte og vedlikeholde infrastruktur. Hvis det bare gjelder installasjon av Office så vil jeg si at det er litt bortkasta, men jeg ønsker ikke bare å sitte ved en pult og fikse ting via RDP, jeg vil gjerne også gjøre oppgaver som å da sjekke opp en defekt maskin, finne programvare til diverse formål med mer. Hvis jeg bare sitter ved en pult så vil jeg nok ikke føle meg like tilfreds. Det er faktisk veldig gøy åå gjøre et dypdykk inni selve maskinen. Medier kan også være noe da jeg er god til å skrive, jeg er også klar over at media dreier seg om andre ting som laging av magasiner, fotoshoots og filmredigering, men dette er rett og slett ting jeg må lære mens jeg går der. Takk for alle forslag så langt. Jeg er glad for alt som heter råd! Endret 27. januar 2009 av SpecialForce Lenke til kommentar
Marv Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Hei, programmering er selvfølgelig en retning som kan være noe, men det å lære slike ting fra grunnen av vil nok ta litt ekstra tid for meg da jeg har et snev av konsentrasjonsvansker. Realfag er egentlig noe jeg ønsket å komme meg litt bort fra, men om det må gjennomføres så kan jeg nok ta et ekstra blikk bort dit ja. Jeg er litt usikker på hva du mener med "ønsker å velge i mellom", jeg ønsker å jobbe med noe som opptar meg og som jeg i noen sammenhenger kan anvende andre steder. Jeg ønsker mer enn gjerne andre forslag da dette er viktige valg som påvirker meg som person resten av mitt liv. dropp elektro, det har lite med data å gjøre.alt etter hvilken bedrift du kommer inn i, så er det ikke sikkert du skrur på en data i det hele tatt, jeg jobber med drift og har ikke skrudd noe siden jeg startet. vil anbefalle denne: 1 år medier og kommunikasjon for å få fart på kreativiteten, ikt servicefag, 2 år i bedrift men IKT-servicefag har vel nesten gått helt bort ifra drift, eller? har hørt at det stort sett er office og slikt man lærer der nå for tiden Hei på deg å, etter det jeg har forstått dreier IKT-Servicefag seg om å drifte og vedlikeholde infrastruktur. Hvis det bare gjelder installasjon av Office så vil jeg si at det er litt bortkasta, men jeg ønsker ikke bare å sitte ved en pult og fikse ting via RDP, jeg vil gjerne også gjøre oppgaver som å da sjekke opp en defekt maskin, finne programvare til diverse formål med mer. Hvis jeg bare sitter ved en pult så vil jeg nok ikke føle meg like tilfreds. Det er faktisk veldig gøy åå gjøre et dypdykk inni selve maskinen. Medier kan også være noe da jeg er god til å skrive, jeg er også klar over at media dreier seg om andre ting som laging av magasiner, fotoshoots og filmredigering, men dette er rett og slett ting jeg må lære mens jeg går der. Takk for alle forslag så langt. Jeg er glad for alt som heter råd! Hei. Hva med å velge vg1 elektro - vg2 data og elektronikk - dataelektronikerfaget - lærling - fagbrev! Der får du litt av drift, litt support, og en del hw feilsøking Trives som serviceelektroniker lærling jeg, og angrer ikke på det Varierte arbeidsoppgaver hele tiden Lenke til kommentar
tickinghd Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Hei, programmering er selvfølgelig en retning som kan være noe, men det å lære slike ting fra grunnen av vil nok ta litt ekstra tid for meg da jeg har et snev av konsentrasjonsvansker. Realfag er egentlig noe jeg ønsket å komme meg litt bort fra, men om det må gjennomføres så kan jeg nok ta et ekstra blikk bort dit ja. Jeg er litt usikker på hva du mener med "ønsker å velge i mellom", jeg ønsker å jobbe med noe som opptar meg og som jeg i noen sammenhenger kan anvende andre steder. Jeg ønsker mer enn gjerne andre forslag da dette er viktige valg som påvirker meg som person resten av mitt liv. Det er fullt mulig å ta ingeniør via y-vei (yrkesfaglig vei) eller forkurs senere om du får lyst å gjøre noe mer enn hva man kan oppnå med fagbrev. Når man vet hva man ønsker å bli så går utdannelsen alltid mye lettere, og det høres ut som at du allerede har en plan. Jeg tipper det vil ordne seg bra for deg uansett hva du velger. Lykke til. Endret 27. januar 2009 av tickinghd Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Varierte oppgaver er viktig for meg, jeg må se meg litt mer rundt da jeg har mye å forstå. Dessverre har jeg også en frist på meg som heter 1. mars Jeg har som du sier en slags slagplan, men jeg har flere ting å vurdere opp mot hverandre, noe som er en krevende prosess som en 15-åring. Takk for all støtte, erfaringer fra andre er veldig viktig for meg å ha. Endret 27. januar 2009 av SpecialForce Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå