morgan_kane Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Fins det metoder for å trene opp hukommelse eller få bedre hukommelse? sliter litt med å huske noen ting. spesielt skolerelatert. EDIT: tror det heter arbeidshukommelsen som svikter litt hos meg. Endret 26. januar 2009 av morgan_kane Lenke til kommentar
viste19 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 les det samme 10 ganger Lenke til kommentar
Patrick de Maar Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Ikke høre på musikk samtidig som du leser det? Det er et par tilfeller hvor det ikke har noe å si - eller til og med kan hjelpe deg å huske; Ikke sats på at du er blant disse. Lenke til kommentar
qeamer Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Jeg fikk et tips av min onkel som er en helsedoktor med å bruke "Sel Olje" som er i kapsler, det skal visstnok styrke hukommelsen din. Tar 3 kapsler daglig EDIT: Ica hadde det ivertfall i hyllene Endret 26. januar 2009 av qeamer Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Bare det å gjøre ting som krever hukommelse hjelper ganske mye. Ikke tenk at "nei, dette har jeg for dårlig hukommelse til" og gi opp. Lenke til kommentar
k-orm Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 NRK sendte serien memo på schrödingers katt for ikke lenge siden. Den handler om hvordan man kan forbedre hukommelsen. Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg fikk et tips av min onkel som er en helsedoktor med å bruke "Sel Olje" som er i kapsler, det skal visstnok styrke hukommelsen din. Tar 3 kapsler daglig EDIT: Ica hadde det ivertfall i hyllene Ikke kast bort pengene på kosttilskudd du finner i butikkene. De er billige av en grunn... I tilfellet selolje, så finnes det omtrent ett produkt som jeg vet om (og jeg har vært borti en del) som har dokumentert effekt, og det er itogha sin oil4life. Alt det andre (spesielt tran) er så raffinert at det gjør mer skade enn nytte. Oil4Life kan bestilles på nett også hos caredirect.eu (ikke forveksle dette med et av de hundre postordrefirmaene som maser i postkassa di). Men omega 3 og vitamin E er bra for hjernen. Har også prøvd noe som heter memohance, som er en ayurvedisk urtedrikk som hjelper hukommelsen. Det funka veldig bra hos samboeren min som har slitt veldig med læring og hukommelse, så anbefaler det. Det kan du kjøpe på en velassortert helsekost. Bliss ayurveda memohance altså. Kan lese mer om det på bliss sine sider (dårlige sider, men du finner det under urteprodukter). Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Når det gjelder omega3: Jeg trodde Udo's choice (typisk velassortert helsekost-vare) var tingen, men min onkel fikk beskjed på et kostholdskurs at Möllers høykonsentrerte kapsler faktisk var bedre (og mye rimeligere i bruk). Nå er ikke de akkurat det billigste du får, men at du finner det på Rimi betyr ikke i seg selv at det er dårlig. Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Jeg skal trekke tilbake at alt som finnes på butikken automatisk er dårlig, men at noe fra Møllers er bra tror jeg ikke før jeg ser dokumentasjon på det. Tingen med raffinerte omega 3-produkter er at antioksidantene som finnes i fisken, som gjør at fisken har nytte av sin omega 3, forsvinner under raffineringen. Og de antioksidantene som normalt sett tilsettes etter raffinering (vitamin E) hindrer harskning så lenge det er i kapselen/beholderen, men fungerer ikke lenger når du tar det inn i kroppen. Dermed blir virkningen borte på cellenivå, hvor man gjerne vil at omega 3 skal tas opp. Her er itogha's produkt oil4life unikt siden de bruker antioksidanter som finnes i en bestemt olivenplante, som også fungerer etter du har puttet kapslene i kroppen. Dette er for øvrig nokså likt Ruis Olimar, og jeg lurer på om det fungerer like bra hos dem, men de har ikke den vitenskapelige dokumentasjonen. Så derfor vil jeg gjerne ha dokumentasjon fra kliniske/vitenskapelige tester som støtter opp om at et produkt funker. Man kan for øvrig få testet omega 3/omega 6-balansen i blodet/cellene ved å sende inn en test til St. Olavs hospital i Trondheim, som også er utviklet i samarbeid med itogha. Dersom man har gått på et produkt i 16 uker, og balansen fortsatt ikke er på det anbefalte nivået, bør man bytte til noe annet. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Hukommelse er i stor grad ikke noe man kan "trene" opp, selv om det finnes visse metoder for å forbedre den (jeg går alltid med en notatblokk for eksempel, nyttig å ha). Man må nesten akseptere det man har (eller ikke har ). Vitamin- og mineralmangel og slikt kan gjøre den dårligere enn den i utgangspunktet er. Det hadde vært litt artig å vært som Kim Peek eller Daniel Tammet, da. Rent bortsett fra at Kim, utenom å kunne huske 99% av det han leser, ikke klarer å fungere sosialt og ikke oppfatter metaforer. http://en.wikipedia.org/wiki/Kim_Peek Endret 4. februar 2009 av Erik den Raude Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Selvsagt går det an og trene opp hukommelsen, det finnes mange forskjellige teknikker der ute, som f.eks sjakkspillere tar i bruk under spill eller servitører tar i bruk under en bestilling osv.. Det er utrolig hvor mye en kan huske ved bruk av disse teknikkene. Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 Det er teknikker. De endrer ikke på den kapasiteten man er født med. Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 4. februar 2009 Del Skrevet 4. februar 2009 (endret) Det er jo derfor man må trene det opp da.. Det er ikke slik at om man er født med en dårligere huske-sans, så går det ikke an å forbedre denne sansen. Dette kan gjøres ved og bruke disse teknikkene. Edit: men jeg tror jeg skjønner hvor du vil hen også. Du mener vel at den naturlige delen ikke kan bli bedre ja. Endret 4. februar 2009 av Melisma Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Hukommelse er i stor grad ikke noe man kan "trene" opp, selv om det finnes visse metoder for å forbedre den (jeg går alltid med en notatblokk for eksempel, nyttig å ha). Man må nesten akseptere det man har (eller ikke har ). Vitamin- og mineralmangel og slikt kan gjøre den dårligere enn den i utgangspunktet er. Er forsåvidt poenget, siden kostholdsvanene for bortimot alle i den vestlige befolkning har endret seg til det negative (pga. dårligere næringsinnhold i mat, og endrede matvaner). Dvs. at mange allerede lider av mangler som kan påvirke hukommelse, fordøyelse, immunforsvar, etc. Så det å ta riktig kosttilskudd vil da kunne gjenoppbygge den kapasiteten man har. Merker selv forskjellen fra dag til dag hvis jeg ene dagen starter med melk og en brødskive med nugatti til frokost, og den andre starter med litt biola, makrell i tomat og frukt. Er grøt i hodet den ene, og mye mer opplagt den andre. Du kan jo prøve å gjette hvilken =) Lenke til kommentar
Erik den Raude Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg skal trekke tilbake at alt som finnes på butikken automatisk er dårlig, men at noe fra Møllers er bra tror jeg ikke før jeg ser dokumentasjon på det. Tingen med raffinerte omega 3-produkter er at antioksidantene som finnes i fisken, som gjør at fisken har nytte av sin omega 3, forsvinner under raffineringen. Og de antioksidantene som normalt sett tilsettes etter raffinering (vitamin E) hindrer harskning så lenge det er i kapselen/beholderen, men fungerer ikke lenger når du tar det inn i kroppen. Dermed blir virkningen borte på cellenivå, hvor man gjerne vil at omega 3 skal tas opp. Her er itogha's produkt oil4life unikt siden de bruker antioksidanter som finnes i en bestemt olivenplante, som også fungerer etter du har puttet kapslene i kroppen. Dette er for øvrig nokså likt Ruis Olimar, og jeg lurer på om det fungerer like bra hos dem, men de har ikke den vitenskapelige dokumentasjonen. Så derfor vil jeg gjerne ha dokumentasjon fra kliniske/vitenskapelige tester som støtter opp om at et produkt funker. Man kan for øvrig få testet omega 3/omega 6-balansen i blodet/cellene ved å sende inn en test til St. Olavs hospital i Trondheim, som også er utviklet i samarbeid med itogha. Dersom man har gått på et produkt i 16 uker, og balansen fortsatt ikke er på det anbefalte nivået, bør man bytte til noe annet. Teller møllers tran i væskeform som omega-3? Hukommelse er i stor grad ikke noe man kan "trene" opp, selv om det finnes visse metoder for å forbedre den (jeg går alltid med en notatblokk for eksempel, nyttig å ha). Man må nesten akseptere det man har (eller ikke har ). Vitamin- og mineralmangel og slikt kan gjøre den dårligere enn den i utgangspunktet er. Er forsåvidt poenget, siden kostholdsvanene for bortimot alle i den vestlige befolkning har endret seg til det negative (pga. dårligere næringsinnhold i mat, og endrede matvaner). Dvs. at mange allerede lider av mangler som kan påvirke hukommelse, fordøyelse, immunforsvar, etc. Så det å ta riktig kosttilskudd vil da kunne gjenoppbygge den kapasiteten man har. Merker selv forskjellen fra dag til dag hvis jeg ene dagen starter med melk og en brødskive med nugatti til frokost, og den andre starter med litt biola, makrell i tomat og frukt. Er grøt i hodet den ene, og mye mer opplagt den andre. Du kan jo prøve å gjette hvilken =) WHICH????? Biola smaker tvilsomt. Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Teller møllers tran i væskeform som omega-3? Ikke etter min mening (sånn i forhold til at kroppen skal ha nytte av det), men møllers påstår vel det... Fiskeolje og selolje inneholder omega-3 (bl.a.) og er gjerne der alle omega-3-tilskudd tar det fra (evt. krill). Tran skal jo være fiskeolje... WHICH?????Biola smaker tvilsomt. Biola blåbær er ganske godt. Biola naturell kan være litt tøffere... Begge er forsåvidt gode i frokostblandinger (müsli gjerne, honningkorn, kanskje ikke...). Lenke til kommentar
HelioX Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 (endret) Omega-3 fra marine kilder er det jo forsket mye på, og det er vel hevet over enhver tvil at de har en god effekt. Så lagt jeg har satt meg inn i materien er det ulik effekt av ren Omega-3 (type molekylærdestilert), Omega-3 naturlig i f.eks fet fisk, Sel Olje og Krill Olje (superba hvor man fremdeles har Omega-3 bundet til fosfolipider som gjør det hele vannløselig). Så har man også de modifiserte variantene som skal være høyeffektive hvor etyl ester kommer inn i bildet for forbedret opptak. Jeg er av den formening av at kroppen klarer å nyttegjøre seg disse produktene i ulik grad, men hvor mye som trengs og nøyaktig hva det er godt for er litt værre å svare 100% på. Personlig holder jeg en knapp på å ha et minimumsinntakt av Omega-3 fra naturlige marine, animalske og vegetabilske kilder, og så en eventuell supplementering i tillegg. Kan være nyttig som det sies å få målt Omega-3 forholdet i blodet via blodprøve som sendes til lab. Problemet for de aller fleste er vel generelt lite Omega-3 i forhold til Omega-6 som er i veldig mye av det folk får i seg. Bare pass på å få i deg alle de essensielle fettsyrene helst hver dag. Endret 5. februar 2009 av HelioX Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Kjøpte meg boka memo for å lære noen huske triks. lærte meg de 10 første grunnstoffene på 1minutt. Har ingen tro på midler for å øke hukomelsen, da spiser jeg heller fisk som inneholder alle nødvendige næringstoffer som hevdes å være i Omega 3 og sånt. Endret 7. februar 2009 av morgan_kane Lenke til kommentar
ButterScotch Skrevet 7. februar 2009 Del Skrevet 7. februar 2009 Kjøpte meg boka memo for å lære noen huske triks. lærte meg de 10 første grunnstoffene på 1minutt. Og jeg lærte meg de tjue største landene etter areal. Det er ca 2-3 år siden, husker det absolutt ikke lenger, og lærte heller ikke noe annet utav den boka. Men det er bare meg. Problemet er at mange forventer at memo er en mirakelkur på linje med en tablett, men det krever ganske mye innsats av en selv. Kanskje problemet er at memo markedsføres som en tablett... Lenke til kommentar
morgan_kane Skrevet 7. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2009 (endret) Ettersom eg har forstått så er det bare å pugge stikkordene gjevnlig så etter hvert sitter det. Jeg ser på memo som et hjelpemiddel. Hvis Jeg skal huske noe for alltid så pugger jeg bare stikkordene jeg har knyttet til reisepunktene som boken beskriver så fint. Men det jeg ikke skal huske for alltid pugger jeg ikke, så kan jeg bruke de samme reiserutene til å huske andre ting. fant ut at eg skal visualisere ting mye mer en før for å huske bedre også. Endret 7. februar 2009 av morgan_kane Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå