mungo Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Jeg har tenkt å lage et system/program som gjør at en bruker kan sende en SMS til et nummer som på basis av kodeordene i meldingen genererer en mms ved hjelp av et program og sender den tilbake til brukeren. Hvordan fungerer dette? Type "Send SMS med kodeord NEWTON <ditt svar> til 1987 og bli med i trekningen av et gratis eple". Til nå har jeg funnet ut hvordan MMS fungerer i veldig store trekk. Når en abonnent skal motta en mms sender først bæreren en sms med en url til mobilen hans som åpner opp for wap og laster ned innholdet fra nevnte url. Det jeg trenger mest av alt å vite er hvordan jeg skal få programmet til å tolke alt og sende ting i riktig format. Hvis jeg har bommet på hvilket forum jeg skal poste dette i så tilgi meg, for dette er litt tung materie. Endret 28. januar 2009 av mungo Lenke til kommentar
___ Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg har tenkt å lage et system/program som gjør at en bruker kan sende en SMS til et nummer som på basis av kodeordene i meldingen genererer en mms ved hjelp av et program og sender den tilbake til brukeren. Hvordan fungerer dette? Type "Send SMS med kodeord NEWTON <ditt svar> til 1987 og bli med i trekningen av et gratis eple". Til nå har jeg funnet ut hvordan MMS fungerer i veldig store trekk. Når en abonnent skal motta en mms sender først bæreren en sms med en url til mobilen hans som åpner opp for wap og laster ned innholdet fra nevnte url. Det jeg trenger mest av alt å vite er hvordan jeg skal få programmet til å tolke alt og sende ting i riktig format. Hvis jeg har bommet på hvilket forum jeg skal poste dette i så tilgi meg, for dette er litt tung materie. SMS-tjenester a la 1987 blir behandlet av såkalte SMS gateways. Disse kan man hoste selv, i form av en mobiltelefon/GSM-enhet hvis eneste oppgave er å ta imot SMS'er, eller man kan la en eller annen større leverandør, f.eks. Carrot, ta seg av jobben. Disse leverandørene benytter seg av såkalte IP gateways, det vil si at de har en direkte nettverksforbindelse mot SMS-sentralen(e). Kundene av disse leverandørene tilbys tilgang til disse IP gatewayene, som man kan programmere mot via et API. Man kan også få SMS-trafikk som tekst-filer, eller som epost. WAP har ingenting med SMS å gjøre, bare så det er sagt. En WAP-server er enkelt forklart en slags web-server, laget for å servere mobilt innhold. Din forståelse av MMS er heller ikke helt riktig. Noe forenklet er det følgende som skjer: En MMS lastes opp til et såkalt MMS relay. Den blir så sendt videre til gjeldende mobilnetts "store and forward" server, som så sender mottakeren en spesiell SMS. Dette er ikke en vanlig SMS, men en "kontroll-SMS" som telefoner med MMS-støtte tolker på en spesiell måte. Denne "kontroll-SMS'en" inneholder en URL som telefonen så bruker for å laste ned MMS-meldingen fra "store and forward" serveren. Noen telefoner viser så meldingen i telefonens innebygde WAP-browser. Werner Lenke til kommentar
mungo Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Ja, jeg ser nå at jeg rotet litt med tittelen. Jeg blandet det med at telefonen bruker wap for å laste ned MMSen. Har nå endret tittelen. Det som er situasjonen er at vi i dag har en webapplikasjon som man skriver inn hvilket rom man står utenfor og hvilket rom man skal til og så genererer applikasjonen et kart med inntegnet gangrute fra ett rom i en bygning til en annen. Systemet jeg skal lage har jeg tenkt å bygge videre på den applikasjonen slik at brukeren sender en sms med hvilket romnummer den står utenfor og til hvilket romnummer den skal til. Brukeren skal så motta et kart med gangrute som et bildevedlegg i en mms. Brukeren er som regel bare en gjest eller en helt ny student/ansatt. Slik jeg forstår det blir utfordringen å lage et slags interface mellom applikasjonen og SMS Gatewayen. Stemmer det? Hvor finner jeg API til slike gateways? Er slik SMS Gateway programvare gratis? Mange spørsmål dette, men jeg har aldri jobbet mot mobile tjenester før. Endret 28. januar 2009 av mungo Lenke til kommentar
___ Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Har selv i forbindelse med et jobbprosjekt benyttet en SMS-gateway som ikke kostet noe, så lenge man ikke sendte mer enn X SMS i døgnet. Jeg tror det var snakk om programvare som kjørte under Windows. Men jeg klarer ikke å vri hjernen for å huske hva denne gatewayen het. Vi brukte en USB-basert GSM-modul for å ta imot innkommende SMS'er. Man kan også bruke en vanlig mobiltelefon kobla opp via bluetooth eller USB-kabel også. Ellers finnes det tredjepartsleverandører av selve SMS-tjenesten, med routing til mail eller ved at kunden poller en webservice. Det finnes flere leverandører i Norge. Søk etter "SMS Gateway" på google, og kryss av for norske sider, så finner du de fleste av dem. Werner Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Manfred jobber med dette på heltid, så hvis du har noen kommersielle interesser på dette, så går det an å snakke med han. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå