johsm Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Jeg har en PC fra 2004 med følgende innhold: In-Win S551 Midi Tower ATX Hvit/SortKabinett m/300W Power og USB i front MSI K7N2 DELTA-ILSR Hovedkort Socket AnForce2 Ultra400/MCP2T, SATA, Firewire AMD Athlon XP2800+ 2.083 GHzSocket A 333MHz, 512KB Barton, BOXED Sapphire Radeon 9600 Atlantis 128MB DDRAGP, ATI9600, DVI-I, TV-Out, Full-Retail TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB CL364M*8/16chip, 184-P (for DDR-PC400MHz) Western Digital Caviar 200GB S-ATA8MB cache 7200RPM Western Digital Caviar SE16 250GB SATA216MB 7200RPM NEC DVD-brenner ND-3550 IDE Silver OEMDVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) Jeg har tenkt å redigere HD film (AVCHD)og da kommer denne til kort! Er det noe som kan brukes eller er det bare å kjøpe alt nytt? Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Vel i prinsippet ingenting; kan til nød bruke DVD og nyeste HD men virker dumt mtp Videoredigering. Kjøp alt nytt inkl HD men legg det du vil spare har på den ene HDen slik at du slipper å miste det. Koble opp den gamle HDen i tillegg til ny. Den gamle kan du forsåvidt bare ha liggende til lagring/backup. Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Begge harddiskene og DVD kan man beholde, selv om de har noen år på baken. Men du har uansett litt lite lagringsplass, så en ny 750 GB harddisk ville uansett være fornuftig. Men det kan faktisk være en fornuftig ide å bruke den gamle maskinen som filserver/backupmaskin, til det holder den godt. Ikke minst fordi du sparer så lite på å beholde deler. Personlig har jeg faktisk PC-er fra 2002, 2003 og 2005 som fremdeles er i jevnlig bruk. Endret 26. januar 2009 av Bolson Lenke til kommentar
super_1990 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Kabinettet lar seg jo alltid bruke, har ikke vært noen endringer der på noen 10 år , Dvd romen funerk jo og Hdd'ene som tidligere nevnt Lenke til kommentar
johsm Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Vel i prinsippet ingenting; kan til nød bruke DVD og nyeste HD men virker dumt mtp Videoredigering. Kjøp alt nytt inkl HD men legg det du vil spare har på den ene HDen slik at du slipper å miste det. Koble opp den gamle HDen i tillegg til ny. Den gamle kan du forsåvidt bare ha liggende til lagring/backup. Det var vel omtrent som jeg tenkte,ja. Noen anbefalinger til komponenter til en PC som skal være til allsidig bruk (ikke spill) samt videoredigering (AVCHD)? Blu-Ray brenner er også aktuelt. Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg synes at du bør starte i menyen under Anbefalinger. Her finner du forslag på gode PCer til forskjellig formål. Med utgangspunkt i det lager du din egen handlevogn. Da vil du normalt få en godt utstyrt PC til ditt formål. Ellers er det vel bare å sjekke de forskjellige Handlevognene som er lagt ut som forslag. de inneholder mye snacks og er normalt veldig gode forslag. I tillegg kan du søke i dette fora. Her er det plenty meget gode forslag på komplette PCer. Ved å gjøre litt research så får du også litt innsikt i ny teknologi og det bør være greit mtp den jobben du skal gjøre:) Lenke til kommentar
johsm Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg synes at du bør starte i menyen under Anbefalinger. Her finner du forslag på gode PCer til forskjellig formål. Med utgangspunkt i det lager du din egen handlevogn. Da vil du normalt få en godt utstyrt PC til ditt formål. Ellers er det vel bare å sjekke de forskjellige Handlevognene som er lagt ut som forslag. de inneholder mye snacks og er normalt veldig gode forslag. I tillegg kan du søke i dette fora. Her er det plenty meget gode forslag på komplette PCer. Ved å gjøre litt research så får du også litt innsikt i ny teknologi og det bør være greit mtp den jobben du skal gjøre:) Takk for opplysningene. Ser at det er mye bra å velge i. Kanskje jeg kan sende et forslag til vurdering etter hvert? jm Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Ja selvsagt det er det dette forumet er til for - tror jeg ihvertfall.... Lenke til kommentar
johsm Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Ja selvsagt det er det dette forumet er til for - tror jeg ihvertfall.... Her er et oppsett som jeg har plukket fra et annet forslag i forumet. Kan dette være et bra alternativ? Dersom prosessoren leveres boxet er det vel vifte inkludert? Kjenner dere til denne blu-ray brenneren? (LG) Multicom og Meeter kommer billigst ut, men er usikre på disse butikkene da jeg ikke kjenner dem. AMD Phenom II X4 940 Black Edition 2087,- Antec Sonata III 1092,- Asus M3A78-T 1132,- Crucial DDR2-800 2048 MB CL6 ECC (x2) 490,- HIS Radeon HD 4670 1 GB iSilence 919,- LG GGW-H20L 1614,- Noctua NF-S12-800 (nødvendig?) 149,- Samsung Spinpoint F1 1 TB 863,- Rimeligste totalsum 8495,- JM Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Helt greitt oppsett det der. Til ditt spesifikke bruk vil den yte i klasse med et Inteloppsett til ca 500 - 700 kr mer. Skal du ha mer "puff" må du på i7, og da snakker vi 2 - 3 000 kr mer. Den ekstra vifta er grei å ha på plassen ved harddisken, men jeg ville valgt S12-1200. De fleste moderne hovedkort kan styre viftehastigheten på kabinettvifter. Jeg har to stk S12-1200 i mitt Sonata I kabinett, og de rusler vel på omtrent 900 - 1000 rpm, og er mer eller mindre lydløse. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Dersom budsjettet tillater deg det vil jeg anbefale til systemdisk: Western Digital VelociRaptor 150 GB https://prisguiden.no/product.php?productId=100125 Lenke til kommentar
johsm Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Dersom budsjettet tillater deg det vil jeg anbefale til systemdisk: Western Digital VelociRaptor 150 GB https://prisguiden.no/product.php?productId=100125 På grunn av hastigheten? Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 På grunn av hastigheten, ja. Bruker en slik selv, og det er ingen tvil om at det meste går raskere unna. En av de beste investeringene jeg har gjort. I tillegg er det et ganske behagelig støynivå på disse til tross for at de går på 10 000 RPM. Lenke til kommentar
johsm Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 På grunn av hastigheten, ja. Bruker en slik selv, og det er ingen tvil om at det meste går raskere unna. En av de beste investeringene jeg har gjort. I tillegg er det et ganske behagelig støynivå på disse til tross for at de går på 10 000 RPM. Takk for tipset! Tror jeg går for den. Lenke til kommentar
johsm Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 Helt greitt oppsett det der. Til ditt spesifikke bruk vil den yte i klasse med et Inteloppsett til ca 500 - 700 kr mer. Skal du ha mer "puff" må du på i7, og da snakker vi 2 - 3 000 kr mer. Den ekstra vifta er grei å ha på plassen ved harddisken, men jeg ville valgt S12-1200. De fleste moderne hovedkort kan styre viftehastigheten på kabinettvifter. Jeg har to stk S12-1200 i mitt Sonata I kabinett, og de rusler vel på omtrent 900 - 1000 rpm, og er mer eller mindre lydløse. Det skrives og snakkes mye om i7 for tiden, men jeg kan for lite om dette. Hvilke komponenter ville du anbefale dersom jeg velger i7-løsning? Og hvor/hvilke store fordeler vil det innebære. Er det minuser? Lenke til kommentar
CybahDuckx3 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 Helt greitt oppsett det der. Til ditt spesifikke bruk vil den yte i klasse med et Inteloppsett til ca 500 - 700 kr mer. Skal du ha mer "puff" må du på i7, og da snakker vi 2 - 3 000 kr mer. Den ekstra vifta er grei å ha på plassen ved harddisken, men jeg ville valgt S12-1200. De fleste moderne hovedkort kan styre viftehastigheten på kabinettvifter. Jeg har to stk S12-1200 i mitt Sonata I kabinett, og de rusler vel på omtrent 900 - 1000 rpm, og er mer eller mindre lydløse. Det skrives og snakkes mye om i7 for tiden, men jeg kan for lite om dette. Hvilke komponenter ville du anbefale dersom jeg velger i7-løsning? Og hvor/hvilke store fordeler vil det innebære. Er det minuser? i7 er ikke i nærheten av å være verdt den prisen den koster nå, gå for AMD du. i7 kunne ikke en gang slå en Core 2 Duo i simple tester -.-' Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 @CybahDuckx3: Da bør du lese testene en gang til. Og hw.no sin test er ikke mye å bruke i vurderingen, fordi de har et nærmest verdiløst utvalg av tester. Gå til skikkelige publikasjoner som Techreport, XBit-labs og Anandtech, så vil du se at i7 banker "skiten" ut av Core 2 Duo i seriøse programmer på video og rendering. Til trådstarters bruksområde er i7 klart en overlegen plattform. Men prisen er ennå for høy, ytelsesøkningen er ikke verdt 3000 kr, hadde den vært bare enn 1 500 - 2 000, så hadde jeg anbefalt i7 tvert. @Trådstarter: Jeg regnet med at du ikke ønsket å gå særlig over 8 500 - 9 000 kr, og da er oppsettet ditt meget bra. jf TechReport media encoding, og TechReport redering. Det er disse to testområdene som er mest relevant for din bruk. Intel i7-920 er bedre, men den koster 500 kr mer for CPU, 1 500 kr mer for hovedkort og ca 1 000 kr mer for minne. Lenke til kommentar
johsm Skrevet 3. februar 2009 Forfatter Del Skrevet 3. februar 2009 @CybahDuckx3: Da bør du lese testene en gang til. Og hw.no sin test er ikke mye å bruke i vurderingen, fordi de har et nærmest verdiløst utvalg av tester. Gå til skikkelige publikasjoner som Techreport, XBit-labs og Anandtech, så vil du se at i7 banker "skiten" ut av Core 2 Duo i seriøse programmer på video og rendering. Til trådstarters bruksområde er i7 klart en overlegen plattform. Men prisen er ennå for høy, ytelsesøkningen er ikke verdt 3000 kr, hadde den vært bare enn 1 500 - 2 000, så hadde jeg anbefalt i7 tvert. @Trådstarter: Jeg regnet med at du ikke ønsket å gå særlig over 8 500 - 9 000 kr, og da er oppsettet ditt meget bra. jf TechReport media encoding, og TechReport redering. Det er disse to testområdene som er mest relevant for din bruk. Intel i7-920 er bedre, men den koster 500 kr mer for CPU, 1 500 kr mer for hovedkort og ca 1 000 kr mer for minne. OK. Da tror jeg det bli Quad-en. Jeg har ikke så store ambisjoner når det gjelder videoredigering, men håper det foreslåtte oppsettet takler Pinnacle 12 til redigering av hjemmefilmene.(Har Canon HF 10 kamera) Lenke til kommentar
CybahDuckx3 Skrevet 3. februar 2009 Del Skrevet 3. februar 2009 @CybahDuckx3: Da bør du lese testene en gang til. Og hw.no sin test er ikke mye å bruke i vurderingen, fordi de har et nærmest verdiløst utvalg av tester. Gå til skikkelige publikasjoner som Techreport, XBit-labs og Anandtech, så vil du se at i7 banker "skiten" ut av Core 2 Duo i seriøse programmer på video og rendering. Til trådstarters bruksområde er i7 klart en overlegen plattform. Men prisen er ennå for høy, ytelsesøkningen er ikke verdt 3000 kr, hadde den vært bare enn 1 500 - 2 000, så hadde jeg anbefalt i7 tvert. @Trådstarter: Jeg regnet med at du ikke ønsket å gå særlig over 8 500 - 9 000 kr, og da er oppsettet ditt meget bra. jf TechReport media encoding, og TechReport redering. Det er disse to testområdene som er mest relevant for din bruk. Intel i7-920 er bedre, men den koster 500 kr mer for CPU, 1 500 kr mer for hovedkort og ca 1 000 kr mer for minne. Kun fordi det er 4 kjerner. Venter heller på noe bedre enn i7 fra både Intel og AMD. Makan til oppspinn rundt i7, den er ikke revolusjonerende på noen måter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå