Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Analysering av tekster

Anbefalte innlegg

Er det noen som er veldig gode i analysering , spesielt analysering av sakprosa ? Jeg hater analyse av ting.

Hittil har vi analysert et dikt , en novelle og nå skal vi analysere en eller annen slags form for sakprosa som jeg ikke vet hva er. Sikkert Essay eller no.

Noen som har noen ideer ? Hva syns DU om analysering av tekster ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tekstanalyse kan være veldig moro. Du kan finne ut hvorfor Wergeland var en fantastisk dikter, isteden for å ta alle andres ord for det. Du kan lære hvordan Oskar Braaten klarer å skape et realistisk miljø i verkene sine. Du kan forstå hvordan en forfatter bruker språket til å oppnå noe overfor leseren, og bruke det du lærer i egne tekster.

Ved å analysere sakprosa kan du for eksempel lære hvordan du bør bygge opp og bruke språket i en kronikk eller et leserinnlegg for å få troverdighet hos leseren, argumentere bedre, osv.

Endret av arex1337
Lenke til kommentar

Veldig viktig å ta vare på førsteinntrykket du får av en tekst når du leser den. Skriv gjerne stikkord av ting som popper opp i hodet ditt når du leser teksten du skal analysere. Dette kommer godt med senere, ivertfall for meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...