Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøp av Audi S6 som førstegangsbil. Hjelp til diverse spørsmål


presets

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Er en 16 år gammel gutt som har en alt for bra betalt jobb og har regnet meg til at jeg har råd til en S6 til jeg blir atten MED anlegg dersom jeg fortsetter med jobben:)

 

Så derfor lurer jeg på enkelte ting angående denne bilen. Det blir altså aktuelt for meg å kjøpe en 95-97 modell.

 

1. Hvor langt kan disse bilene gå? De som har gått lengst på finn har gått over 300000km.

 

2. 4.2V8 eller 2.2TQ? Bensinforbruk på hver av motorene og ca forsikring? Går det eventuelt an å få fatt i en turbo å sette i 4.2V8?

 

3. Jeg har allerede investert i starten på anlegget til bilen som til slutt ender på komponenter til 25k.. så langt har jeg to stk 15" Hertz-subber(700W@4ohm per sub) og lurer rett og slett på om det blir plass i en sedan? Om jeg kjøper sedan eller stasjonsvogn er likegyldig, like pen bil uansett:)

 

Komplette anlegget så langt: To stk Cadence mono-forsterkere, en stk Hertz 4x100W4ohm forsterker, 2 par Hertz Coax-høyttalere 100W4ohm, 2 stk Hertz 15".

 

Noen som vil anbefaler kondensator? I og med at jeg investerer mye penger i dette er det vel like greit å fleske til med 13F Ground Zero plutonium kondensator? :p Også vil jeg gjerne ha en anbefaling til CD-spiller til bil.. Trenger ikke være noe fancy.

 

4. Jeg har vanskelig for å finne S6 Sedan 4.2 eller 2.2TQ til en rimelig pris så lenge den har gått under 200000.. Er den rett og slett bare sjelden?

 

5. Hvor mye hadde det eventuelt kostet å få importert en bil fra utlandet? Har sett at Tyskland har mange S6 Sedans til ikke alt for store prisen.

 

De som vil spamme med at jeg er bortskjemt eller latterlig fordi jeg tror jeg kan kjøpe en slik bil som førstebil kan klage i en annen tråd. Hva jeg arbeider med og hvor mye jeg tjener har ingen av dere noe med og jeg bryr meg fint lite dersom dere ikke tror meg.

 

Mvh Presets.. Håper på mange gode innlegg:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1: Min har gått 270 000 km nå (V8), en jeg vet om har passert 400 000 km nå, det er 2.2 turboen.

 

2: Bensinforbruket ligger på rundt 1 liter på langkjøring, og 2 liter (+) på småkjøring.(V8 med automat)

 

Forsikring med kasko når du har 20% blir 48 000 kroner hos Gjensidige, om de i det hele tatt gir deg forsikring på den. Du må nok ha den på din far/mor og du som medeier.

 

4: Om du synest att prisen er høy, da burde du gå til innkjøp av anlegg senere og bruke de tusen ekstra på bilen heller. De begynner å bli få av de, grunnet X antall som blir kræsja og stjælt -> vraka.

 

5: Å importere blir nok dyrere enn å kjøpe en norsk en, man sparte flere hundre tusen kroner i 1996-->2001 på å importere S6 (som varebil), det vil du ikke gjøre nå grunnet nye regler som kom i mars, 2001.

Lenke til kommentar

Skal lett forsikres på farsan eller morsan :)

 

2 liter på småkjøring? På attenårsdagen med lappen i lomma kommer jeg mest til å morekjøre og kjøre til skolen (alt mellom 15 og 40km, spørs hvor jeg ender).. Hørtes mye ut :p Går litermila ned med manuelt gir?

 

Risikerer jeg at når jeg fyller 18 at det praktisk talt ikke finnes S6 Sedaner til under 150k? Utenom vraka oppussingsobjekter?

 

Espein.. har du V8 Sedan? :D

Lenke til kommentar

Dette blir dyr forsikring. Er du helt bestemt på at du skal ha denne bilen?

Er du ute etter en "status" cruiser med stor motor, eller bare en rask bil med mye hk og 4wd?

 

Er vel kanskje kassa som går først hvis det er automatkasse. Neste som går er vel turboen hvis det er 2.2t. Men kan sikkert fint kjøre begge motorer over 300k uten for mye trim og hardkjør...

Lenke til kommentar

Nei, har avant, V8'er. Denne er min.

 

Skal du ha sedan skal du lete lenge etter en med god pris, da det nesten ikke finnest i Norge.

 

Men skal du ha 4.2 liter så gå for manuell eller automat. Skal du ha 2.2 turbo gå for en med manuell girkasse. Snakket med en som hadde 2.2 turbo og automat, og det var dønn kjedelig sa han, og det høres litt kjedelig ut for min del også :)

Endret av Espein
Lenke til kommentar

husk går du for 2.2t og du skal chippe, ikke velg automat, ifølge flere på vw-audi club så tåler ikke automaten chipping. på 2.2t kan du gjøre mer enn V8 trimmingsmessig uten att det koster så mye, med ny turbo, dyser, rs2 grenrør + mapping så ender du på 330-350hk,, kan f.eks bruke RS2 turbo eller K26 som ikke koster all verden brukt. (med en slik løsing ser motorrommet orginalt ut, så du slipper evt problemer ved kontroll) har 2.2 20V turbo motoren selv, og det er solide motorer, dog den sitter i en bil som veier 700kg mindre enn en S6, har prøvd S6 med V8 såvidt, og det gikk godt det. så tenk litt etter på om du ønsker å ha mer hester senere, eller om det skal være en bil du bare skal bruke, skal du trimme videre, velg 2.2t, skal du ikke kan du like gjærne gå for V8.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Tror ikke jeg vil anbefale S6 som førstebil, mest pga forsikringen. Jeg tror f.eks. en Passat 1.8T som du forsikrer på deg selv er et bedre valg, så kan du kjøpte S6 om ett par år når du har bygget deg opp litt bonus. Av de jeg har sjekket er Passat den billigste av VW/AUDI med 1.8T å forsikre, A3 er den dyreste (kom ikke opp pris i kalkulatoren til Gjensidige)

Lenke til kommentar

bare sånn at det er klart: Automat er uaktuelt uansett motor eller bil. :p

 

Da høres det ut som 2.2TQ er tingen da? Hvor mye må jeg lange ut med for et senkesett på 35/35 og noen fine 18" felger? Kom gjerne med eksempler og forslag. :) Hvor langt kan man forresten presse standard turbo på 2.2 s6? Hvor mye må jeg legge ut for å være oppe i 300+hk?

 

Simkin.. hva slags bil har du?

 

Hehe.. Selvfølgelig skal jeg ha Audi S6 for status.. men det er også fordi det er en pen bil som er deilig å kjøre.

 

Espein: Elskbar avant:) Deilige felger.. Hva gav du for dem?

 

Når jeg får S6en så sender jeg den rett til en bekjent som tuner bilen for meg sånn at det er sagt.. Trimming er nok gaaaaaaanske sannsynlig:)

Lenke til kommentar

orginal turboen (K24-7000) holder til rett under 300hk, ved kun chip så får du 290hk/450nm, du får også 270hk chip, men 290hk er nok den mest vanlige. skal du ha mer må du bytte turbo, helst et mer effektivt grenrør (RS2 f.eks) selv har jeg RS2 grenrør + K26 turbo(disse sitter på de gamle 10V motorene, og gir litt mer på høyt turtall), den løsningen (+ litt større dyser) holder til 330 ærlige hester, mens RS2 turboen holder vel til 350+. orginaldysene er på kanten når det nærmer seg 330hk har jeg fått høre av ES tuning.

 

bilen min er en coupe av gamle karroseriet, motoren er orginal 230hk foreløbig, satte på RS2 grenrør fordi jeg fikk et nytt billig, og det orginale var sprekt, og kjøpte da i samme slengen en brukt K26 turbo fra USA.

 

klart du får jo mer effektive turboer enn de gamle KKK turboene som sitter på S2/S4/S6/RS2 men de har som regel annen flens, annen plassering av olje og vannrør og krever annet grenrør, som igjen fører til att det ser annerledes ut i motorommet, men om du ikke bryr deg om det er det jo bare å kjøre på :)

 

men alt kommer jo ann på hvor mye du vil legge i trimming, over 380-400hk lønner det seg å få i sterkere råder.

 

men husk att en S6 er en tung bil, og det er ikke ment som en sportsbil, men mer som en komfortabel bil med litt motor

 

 

som jeg har sagt før her, om du da går for en S6. meld deg inn i vw-audi club, 2.2t er kansje den mest brukte motoren til trimming på forumet der, og det er flust av folk driver med disse motorene.

 

http://www.vwaudi-club.no/

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Hehe.. Selvfølgelig skal jeg ha Audi S6 for status.

 

Da er du 10 år for sent ute. Det er ikke noe status over en S6 fra 95-97. Når du i tillegg skal stappe den full av diverse anlegg blir det bare harry.

 

Tull. En pent behandlet S6 med moderat senk og 18" felger er ikke harry. En blodsenket Sierra er harry.

Lenke til kommentar
Hehe.. Selvfølgelig skal jeg ha Audi S6 for status.

 

Da er du 10 år for sent ute. Det er ikke noe status over en S6 fra 95-97. Når du i tillegg skal stappe den full av diverse anlegg blir det bare harry.

 

Tull. En pent behandlet S6 med moderat senk og 18" felger er ikke harry. En blodsenket Sierra er harry.

 

Nei, det er ikke tull. En hvilken som helst bil med overdimensjonert anlegg (les mitt første innlegg) er harry.

Lenke til kommentar
Jeg så du nevnte anlegg ja, men når ble stort anlegg harry? Kommer vel strengt talt an på hvordan han greier å integrere det i bilen sin, og hvordan han bruker det. Er en Audi A8 med Bang og Olufsen anlegg til 70.000 (!) harry?

 

Hvis du kjører nedover en tett befolket gate med dunk-dunk-musikk på full pupp og vinduene nede er det selvsagt harry. Videre er jo prisen på Bang og Olufsen anlegg i en A8 harry i seg selv.

Lenke til kommentar

Ja men da er vi vel på en måte enig da. Er ikke størrelsen på anlegget som gjør det harry, men måten man bruker det på ;) Hvordan det ser ut i bilen har litt og si også.

Vil si at original høyttalere og en sub til 500,- som spiller på max forvrengning, vinduene nede og armen ut vinduet, det er mer harry.

Lenke til kommentar
Ja men da er vi vel på en måte enig da. Er ikke størrelsen på anlegget som gjør det harry, men måten man bruker det på ;) Hvordan det ser ut i bilen har litt og si også.

Vil si at original høyttalere og en sub til 500,- som spiller på max forvrengning, vinduene nede og armen ut vinduet, det er mer harry.

 

Det er ganske harry med stort, ettermontert anlegg uansett spør du meg. Virker som om det er om å gjøre å få det mest harry når man installerer det, med speil, lys og det som verre er. Har sett røykmaskin baki en bil en gang, det var like før jeg døde. Skulle jeg ha hatt ettermontert anlegg i min bil skulle jeg i hvert fall montert det så lite synlig som mulig.

Lenke til kommentar
Ja men da er vi vel på en måte enig da. Er ikke størrelsen på anlegget som gjør det harry, men måten man bruker det på ;) Hvordan det ser ut i bilen har litt og si også.

Vil si at original høyttalere og en sub til 500,- som spiller på max forvrengning, vinduene nede og armen ut vinduet, det er mer harry.

 

Det er ganske harry med stort, ettermontert anlegg uansett spør du meg. Virker som om det er om å gjøre å få det mest harry når man installerer det, med speil, lys og det som verre er. Har sett røykmaskin baki en bil en gang, det var like før jeg døde. Skulle jeg ha hatt ettermontert anlegg i min bil skulle jeg i hvert fall montert det så lite synlig som mulig.

Veldig viktig det du sier til slutt der ja. Å montere høyttalere bak orginal-griller og lignende gjør veldig mye for helhetsintrykket og er essensielt for å et fint resultat. Biltema-høyttalere i hattehyllen (eller høyttalere i hattehyllen generelt) er også en sikker vinner av harrystempelet.

Lenke til kommentar

Takk for det "presets".

Er penere nå, fått sota rutene mine, annbefales !!!

 

Ga 1000 kroner for felgene, bytta de mot noen stygge S4 16" felger som jeg hadde. Godt bytte vil jeg si, men han jeg bytta med trengte noen mindre felger, så da ble det et godt tilbud for meg. Er originale felger også, så det er vel verdt rundt 7000 kroner med tanke på tilstanden.

 

Mange av S utgavene er veldig lave fra før, så senkesett er ikke høyst nødvendig.

 

Her har du ett bilde av min S6 i 2008, der var den verken nylakkert og mangla både 1 og 2 og 3 lister, hehe. Du kan se på bilde hvor lav den er, bilen står litt skeivt, men det er ikke mye. Så over fartsdumper og dårlige veier, der skal det gå pent for seg! Det lærer du fort, tro meg ;)

 

Her er et bilde over en fartsdump når jeg stod helt stille..

Endret av Espein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...