Gå til innhold

Hva skal jeg velge? vg1 - almenn- tip-elektro-taf-media?

qollies

Anbefalte innlegg

Det som jeg synes er så fint med allmen, er at man er så fri til å velge når man er ferdig. Du har lyst til å bli maritimingeniør, men om du ombestemmer deg kan du også bli bygg-, maskin- eller elektroingeniør. Eller et helt annet yrke bare så det er sagt.

Om man går helse og sosial eller kokkelinja i to år og så forkurs kan man også velge mellom alle typer ingeniør, uten at det har tatt lenger tid. ;)

Det finnes selvfølgelig mange andre veier også ;-)

Går på SS, så jeg vet ikke stort om hva de andre yrkesrettede skole har.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan fungerte det for deg da? tok du studiespesialiserende-vg1 og vk1 og så kryssløp over til taf?

Virker jo egentlig lurere det, da du får mer tid til lekser osv dei to første årene?

Slik det er der jeg går TAF kan man ikke ta noen kryssløp, ettrsom hvilke fag man tar hvilket år er annerledes enn ved vanlig studeispesialiserende eller yrkesfaglige linjer som jeg nevnte i TAF - tråden.

Jeg anbefaler deg å stole på interessene dine, så lenge du har positiv innstilling går det stort sett bra. Om du "velger feil" går det dessuten an å bytte eller sommeren. Dessuten er de fleste ting du lærer på en hvilken som helst linje nyttig å kunne, selv om du ikke nødvendigvis kommer til å jobbe med det...

Må vel dessverre si at jeg tviler på at du kommer inn på TAF - elektro med 4.0 i snitt... Sist jeg sjekket lå snittet på 5.6 - 5.8 (knarvik vgs. for noen år siden)

Edit:

ang matten kommer det helt an på lærerne du får. Jeg syns T matten var skam lett, men hadde flinke lærere, forhør deg litt rundt om hvlike erfaringer andre har emd de skolene du lurer på...

Hehe, ok da tror jeg jeg utelukker taf, selv om jeg tror jeg faktisk kommer inn hvor jeg går, men siden snittet er så høyt betyr det at jeg bør ha 5 i matte. Så da var vi tre...

hm.... almenn, elektro eller media.....

Blir dessverre vanskelig dette her.

Endret av fleskeklumpen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

OK, jeg har tenkt litt og står nå igjen med almenn, taf og elektro.

Veldig vanskelig valg må jeg si...

Det jeg muligens tenker på å bli er egentlig noe på sjøen... Så da kommer jo egentlig tip og inn...

Kan nevne dei jobbene jeg foreløpig kan synest er aktuelle så kunne kanskje noen hjelpt meg litt og forklart litt om yrket?

Innen elektro: Skipselektriker

Innen tip: maskinist og styrmann

innen almenn: Skipsingeniør(tegne båter og sånn), valgmuligheter...

Innen taf: skipselektriker, skipsingeniør, valgmuligheter...

Lenke til kommentar
Du kan ta en titt på dette studiet her: Marin-teknikk, for å se om det kunne vært noe du kunne tenkte deg å drive med en gang i fremtiden. Jeg var på foredrag med en som gikk der, og det virker virkelig spennende.

Ja, er akkurat noe sånt jeg kanskje tenkte på. Tror det blir almenn med realfag jeg. :) Får uansett veldig mye ut av det. Men lurer fortsatt på om jeg skal gå taf da eller almenn. Har 4 i matte så er godt mulig det blir veldig hardt å gå taf men vet jo ikke helt hvordan det er der...

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg leste litt gjennom tråden din, og jeg vil absolutt anbefale deg å gå på TAF.

Jeg gikk TAF selv, fra 1999-2003, på elektronikk. Det er ikke så hardt som noen skal ha det til.

Første 3 årene er du 2 dager på jobb, og 3 dager på skole per uke. Siste året er det omvendt, 3 på jobb og 2 på skole. Du får også betalt fra første dag. Det er ikke så mye i begynnelsen, men tross alt bedre enn på allmenn der du ikke får noe. Jeg hadde ca. 2000 utbetalt i måneden første 2 år, så økte det etterhvert til ca. 13.000 siste halvåret. Det er sikkert mer nå enn det var den gangen også.

Men, så klart, pengene er ikke alt. Det er også en god utdannelse. Du får alle de realfagene du trenger for å søke ingeniør. Og når du jobber noen dager i uken, så risikerer du ikke å bli så skolelei heller.

Jeg har idag tatt ingeniør innenfor noe annet enn elektronikk, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk TAF likevel. Da jeg fikk jobben min, så sa de at de valgte meg foran andre nyutdannede pga min jobberfaring.

I tillegg så tjente jeg ca. 200.000 i løpet av de fire årene jeg gikk der. Ikke verst det :)

Så om alternativet er allmennfag, så ville jeg tatt TAF istedet.

Mine argumenter:

- Du må gå et år ekstra.

+Du får et fagbrev

+Du får prøvd deg i et fag, f.eks. elektro eller maskin, som gjør at du vet mer om hva du vil bli dersom du skal på ingeniør

+Du tjener dine egne penger fra 1. dag.

Lykke til med valget! :thumbup:

Lenke til kommentar
Hei!

Jeg leste litt gjennom tråden din, og jeg vil absolutt anbefale deg å gå på TAF.

Jeg gikk TAF selv, fra 1999-2003, på elektronikk. Det er ikke så hardt som noen skal ha det til.

Første 3 årene er du 2 dager på jobb, og 3 dager på skole per uke. Siste året er det omvendt, 3 på jobb og 2 på skole. Du får også betalt fra første dag. Det er ikke så mye i begynnelsen, men tross alt bedre enn på allmenn der du ikke får noe. Jeg hadde ca. 2000 utbetalt i måneden første 2 år, så økte det etterhvert til ca. 13.000 siste halvåret. Det er sikkert mer nå enn det var den gangen også.

Men, så klart, pengene er ikke alt. Det er også en god utdannelse. Du får alle de realfagene du trenger for å søke ingeniør. Og når du jobber noen dager i uken, så risikerer du ikke å bli så skolelei heller.

Jeg har idag tatt ingeniør innenfor noe annet enn elektronikk, men jeg angrer ikke et sekund på at jeg gikk TAF likevel. Da jeg fikk jobben min, så sa de at de valgte meg foran andre nyutdannede pga min jobberfaring.

I tillegg så tjente jeg ca. 200.000 i løpet av de fire årene jeg gikk der. Ikke verst det :)

Så om alternativet er allmennfag, så ville jeg tatt TAF istedet.

Mine argumenter:

- Du må gå et år ekstra.

+Du får et fagbrev

+Du får prøvd deg i et fag, f.eks. elektro eller maskin, som gjør at du vet mer om hva du vil bli dersom du skal på ingeniør

+Du tjener dine egne penger fra 1. dag.

Lykke til med valget! :thumbup:

Takk for svar :)

Om det er så hardt som andre skal ha det til er jo ikke noe fasit på, når noen kanskje sliter mens andre syns det er lett.

Det høres jo veldig bra ut da men har lyst å gå på internatskole :D Men det må jo ikke bestemme valget mitt...

Tror jeg skal søke taf, almenn og elektro eller tip. Men er fortsatt usikker. Både taf og almenn er jo egentlig to veldig sikre veier så er ikke helt sikker men mest sannsynlig blir en av dei 1. valget mitt. Så jaja Jeg får se når dagen kommer når jeg skal sende søknadene...

Lenke til kommentar

Håper det var til hjelp!

Bare et lite tips, da jeg gikk ut av ungdomsskolen måtte man sette TAF som førstevalg for å bli vurdert..

Vet ikke om det er sånn enda, men det vet sikkert rådgiveren på skolen din.

Dessuten, realfagene er jo egentlig akkurat det samme på TAF som på allmenn. Så det blir ikke noe hardere matte på TAF enn allmenn :)

Lenke til kommentar
Håper det var til hjelp!

Bare et lite tips, da jeg gikk ut av ungdomsskolen måtte man sette TAF som førstevalg for å bli vurdert..

Dessuten, realfagene er jo egentlig akkurat det samme på TAF som på allmenn. Så det blir ikke noe hardere matte på TAF enn allmenn :)

Nei sånn sett så er det jo det samme. Det jeg tenker på er vel at det blir litt mer å forholde seg til. Mer stress kanskje med tanke på lekser?

Lenke til kommentar
Håper det var til hjelp!

Var slik for 2år siden også, man ble også innkalt til intervju.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...