Gå til innhold

Hva skal jeg velge? vg1 - almenn- tip-elektro-taf-media?


qollies

Anbefalte innlegg

Hei, da var det 26.januar og er neimen ikke lenge til jeg skal søke.. på hva!!!??

Har rett og slett ingen ide om hva linje jeg skal begynne på!

Står mellom:

Tip

Taf (oppnår fagbrev og spesiell studiekomptetanse over 4 år)

Elektro

Media og kommunikasjon

studiespesialiserende (almenn med realfag)

 

Karaktergjennomsnitt om det skulle ha noe å si: 4.0

tester som jeg har tatt : nav.no og http://www.adecco.no/JobbOgKarriere/Pages/Testdegselv.aspx men hjelper fortsatt ikke for er usikker på hva jeg er intressert i.

 

Skulle bli forfatter menst jeg var ung. Ja, liker å skrive noveller osv.

Synest det er gøy å lage film, forberede og alt det der.

 

Far min er sjømann (kaptein, så blir noe maritimt hvis jeg skal gå tip).

 

Har tenkt litt på ingeniør , snakket med en fyr på utdanningsmesse som fortalte om å tegne båter, stabilitet og alt mulig der du følger prosjektet helt til det er fullført.)

 

Litt elektrisk intressert ( alltid fiklet med elektriske dingser uten å ha fått det til, laget noen nettverkskabler)

 

Taf virker veldig bra men virker litt stress (noen som kan fortelle visst dei har gått det?, Virker jo veldig bra å oppnå fagbrev og studiekompetanse til videre utdannelse på samme tid når jeg i tillegg er usikker på hva jeg skal velge.

 

Har lyst å gå på internat. (ikke så veldig mye og si men visst det skoler som har det så slår jeg til.)

 

Så kommer til å bli ganske vanskelig dette her, er jo derfor jeg ber om hjelp.

 

EDIT: Yrker jeg har tenkt på: makinist/styrmann, maritim-ingeniør, regisør/produsent(filmbransjen), skipselektriker, og flere.

Endret av fleskeklumpen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker meg veldig godt på studiespesialisering. Startet nå i høst, fordi jeg egentlig ikke var helt sikker på hva jeg ville gå for noe. Jeg har liksom så mange interesser så jeg startet her og nå veit jeg hva jeg vil bli :) Om du tar studiespesialisering har du alle muligheter åpne, for da har du den generelle studiekompetansen du trenger uansett hva du skal bli. Jeg anbefaler deg om du er glad i skolearbeid, glad i å samarbeide med andre og jobbe i grupper, og at du vil ha en høyskole-utdannelse eller om du vil studere, å gå allmenn. Men hvis du IKKE vil studere og du vet garantert at du ikke vil komme deg inn på høyskole, universitet osv. burde du ikke velge allmenn. Allmenn er vel egentlig "forarbeidet" på en litt lengre utdannelse, vil jeg si. Hvis du ikke gjør noe etter allmenn i form av studier, vil du nok mest sannsynlig havne i kassa på Rimi, Coop eller på en kiosk. Da anbefaler jeg deg å ta en yrkesfaglig linje ;) Så hva vil du egentlig?

Lenke til kommentar
Jeg liker meg veldig godt på studiespesialisering. Startet nå i høst, fordi jeg egentlig ikke var helt sikker på hva jeg ville gå for noe. Jeg har liksom så mange interesser så jeg startet her og nå veit jeg hva jeg vil bli :) Om du tar studiespesialisering har du alle muligheter åpne, for da har du den generelle studiekompetansen du trenger uansett hva du skal bli. Jeg anbefaler deg om du er glad i skolearbeid, glad i å samarbeide med andre og jobbe i grupper, og at du vil ha en høyskole-utdannelse eller om du vil studere, å gå allmenn. Men hvis du IKKE vil studere og du vet garantert at du ikke vil komme deg inn på høyskole, universitet osv. burde du ikke velge allmenn. Allmenn er vel egentlig "forarbeidet" på en litt lengre utdannelse, vil jeg si. Hvis du ikke gjør noe etter allmenn i form av studier, vil du nok mest sannsynlig havne i kassa på Rimi, Coop eller på en kiosk. Da anbefaler jeg deg å ta en yrkesfaglig linje ;) Så hva vil du egentlig?

 

Takk for svar! Ja har vurdert studiespesialisering en del men er veldig usikker på om jeg skal velge det... Men visst jeg skal gå på studiespesialisering vet jeg ikke om jeg skal ta den vanskeligste matten og fysikk (realfag) eller bare gå den "lette" veien å få generell studiekompetanse. Men skifter mening hele tiden så jeg får vel kanskje trekke...

Lenke til kommentar
Takk for svar! Ja har vurdert studiespesialisering en del men er veldig usikker på om jeg skal velge det... Men visst jeg skal gå på studiespesialisering vet jeg ikke om jeg skal ta den vanskeligste matten og fysikk (realfag) eller bare gå den "lette" veien å få generell studiekompetanse. Men skifter mening hele tiden så jeg får vel kanskje trekke...

 

 

Det kommer helt an på hva du vil bli. Det er ikke slik at den ene matten er "lettere", det er egentlig samme nivået på både P og T-matten, (P er den praktiske, mens T er den teoretiske). Det er bare det at hvis du velger T-matten som mange sier er den vanskelige matten, må du virkelig sette deg inn i stoffet og du må være 100% sikker på at du jobber med matten heletiden slik at du forstår alt dere går igjennom. Fordi det som er med T-matte, er at det er mer å gjøre i den enn i P-matten, hvis du skjønner? Stoffet er ganske mye tyngre, og man må bruke litt mer tid på T-matten enn P-matten som regel. Hvis du velger P-matten kan du ikke følge opp med R-matten (ett av realfagene) på 2.året. For å få R-matten må du ha tatt T på 1året.

 

Om du bør velge fysikk og R-matte på 2året er helt opp til deg selv og hva du vil bli. Vil du f.eks bli lege eller veterinær og slikt, må du ha disse to realfagene og da må du ta dem. Du får dessuten 0,5 poeng ekstra for hvert realfag du tar, som jo er bra for snittkarakteren om du vil inn på høyskole. Men jeg mener at det er bedre å ta de fagene du kommer til å gjøre det bra i, enn å ta fysikk og R-matte om du veit du ikke kommer til å gjøre det så godt i de, hvis du alikevel ikke skal bli lege/veterinær osv. :)

Endret av UJJ
Lenke til kommentar

Når du velger videregående linje kan det være lurt å stille seg endel spørsmål. Eksempelvis:

 

Hvordan type miljø ønsker du? Og hvilke typer mennesker ønsker du å studere sammen med?

Har du ett ønske om å studere etter videregående?

Er du mest glad i å bruke hodet (teoretisk, kreativt, praktisk, sosialt ect)? eller i å bruke hendene?

Er du glad i å diskutere?

Liker du å lett se resultatene av det du gjør?

Er du strukturert?

 

....

 

Linjene du listet opp er forresten veldig forskjellige. Det er litt vanskelig på grunnlag av den informasjonen du oppgir, å veilede deg. Men er du over gj.snittet (hva nå det er...) glad i å skrive, diskutere og tenkte, hadde nok jeg gått for studiespesialisering. Mange har et forholdsvis negativt syn etter grunnskolen på "teoretisk" arbeid. Men sannheten (ihvertfall for min egen del...) er at denne typen arbeid blir stadig mer interessant etterhvert som man kommer litt under overflaten.

 

Eks: Det er ikke veldig interessant å bare sitte og regne volum og overflate av figurer. Men med en gang man begynner å ta med vinkler, tykkelser, materialer ect, slik at man faktisk kan bruke dette, f.eks som arkitekt eller ingeniør, blir det hele mye mer interessant.

 

Det samme gjelder også samfunnsfagene. Det er ikke alltid så veldig interessant å lære hvordan noe er, også få beskjed om at slik er det... (enten av bok eller lærer. På grunnskolen gjerne begge deler...) Men når man begynner å diskutere hvorfor det er slik, og kan bruke litt alternative tankeganger ect, blir det hele igjen mye mer interessant.

 

Dette gjaldt ihvertfall for meg.

Lenke til kommentar
Når du velger videregående linje kan det være lurt å stille seg endel spørsmål. Eksempelvis:

 

Hvordan type miljø ønsker du? Og hvilke typer mennesker ønsker du å studere sammen med?

Har du ett ønske om å studere etter videregående?

Er du mest glad i å bruke hodet (teoretisk, kreativt, praktisk, sosialt ect)? eller i å bruke hendene?

Er du glad i å diskutere?

Liker du å lett se resultatene av det du gjør?

Er du strukturert?

 

....

 

Linjene du listet opp er forresten veldig forskjellige. Det er litt vanskelig på grunnlag av den informasjonen du oppgir, å veilede deg. Men er du over gj.snittet (hva nå det er...) glad i å skrive, diskutere og tenkte, hadde nok jeg gått for studiespesialisering. Mange har et forholdsvis negativt syn etter grunnskolen på "teoretisk" arbeid. Men sannheten (ihvertfall for min egen del...) er at denne typen arbeid blir stadig mer interessant etterhvert som man kommer litt under overflaten.

 

Eks: Det er ikke veldig interessant å bare sitte og regne volum og overflate av figurer. Men med en gang man begynner å ta med vinkler, tykkelser, materialer ect, slik at man faktisk kan bruke dette, f.eks som arkitekt eller ingeniør, blir det hele mye mer interessant.

 

Det samme gjelder også samfunnsfagene. Det er ikke alltid så veldig interessant å lære hvordan noe er, også få beskjed om at slik er det... (enten av bok eller lærer. På grunnskolen gjerne begge deler...) Men når man begynner å diskutere hvorfor det er slik, og kan bruke litt alternative tankeganger ect, blir det hele igjen mye mer interessant.

 

Dette gjaldt ihvertfall for meg.

 

Kunne du gitt meg et eksempel på en t-oppgave? eller r- oppgave i matematikk så jeg vet hva det innbærer å velge den vanskeligste matten (realfagene) ?

Lenke til kommentar

Kan godt komme med eks fra 1T. R1 begynner du ikke med før i andre klasse.

 

(Ikke helt svar på spm ditt) men slik det foregikk i starten på studiespesialisering (på min skole ihvertfall) var at de fremtidige T+P elevene var samlet ut september sånn ca, slik at man fikk muligheten til å finne ut hvilket nivå man lå på, og hva som ville passe en best. (Den samme funksjonen har også naturfag, som man har i første, før man kan velge fysikk, kjemi og biologi i andre og senere tredje klasse om en ønsker det).

 

Uansett, eksepler fra 1T...

Dette er fra et kap som bare heter "innledning". Det er med andre ord for at man skal lære basisregningen med tall osv. Ingen grafer eller figurer enda (som jo er morsommere)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Trekk sammen uttrykkene

1.20

a) 2x - 5y + 3x + 7y + 1

 

b) a^2 + 2a + 3 + a^2 - 3a - 1

 

Multipliser (altså å 'gange') paratesuttrykkene.

Regel: Når vi skal multiplisere et tall og et parantesuttrykk, må vi multiplisere tallet med hvert ledd som står inne i parantesen. Når vi skal multiplisere to parantesuttrykk, må vi multiplisere hvert ledd i den første parantesen med hvert ledd i den andre.

 

(står det ikke gangetegn mellom tall og bokstav, tall og brøk, tall og parantes ect, betyr det at skal ganges/egentlig står gangetegn der...)

 

Eks:

a) 3(x^2 + 3x - 2) =

3*x^2 + 3*3x - 3*2 =

3x^2 + 9x - 6

 

1.22

Regn ut.

a) 2(x + 4)

 

b) -2(t-3)

 

---------------------------

Rett etter dette begynner man med noe som heter kvadratsetningene (regler for hvordan man kan multiplisere uttrykk, og endre dem slik at vi kan regne med dem.

 

Det er ikke så veldig vanskelig. Og det er enda lettere når man har boken, med fulle eksempler (som visuelt er skrevet litt "enklere" enn her.) Videre har man blant annet bokstavregning (algebra), geometri, triogometri (arbeid med vinkler osv i figurer), sannsynlighet og potenser (for å jobbe med spesielt høye eller lave tall, når man regner med f.eks atom(masser), eller massen til virkelig store objekter som planeter).

Lenke til kommentar
Takk for svar! Ja har vurdert studiespesialisering en del men er veldig usikker på om jeg skal velge det... Men visst jeg skal gå på studiespesialisering vet jeg ikke om jeg skal ta den vanskeligste matten og fysikk (realfag) eller bare gå den "lette" veien å få generell studiekompetanse. Men skifter mening hele tiden så jeg får vel kanskje trekke...

 

 

Det kommer helt an på hva du vil bli. Det er ikke slik at den ene matten er "lettere", det er egentlig samme nivået på både P og T-matten, (P er den praktiske, mens T er den teoretiske). Det er bare det at hvis du velger T-matten som mange sier er den vanskelige matten, må du virkelig sette deg inn i stoffet og du må være 100% sikker på at du jobber med matten heletiden slik at du forstår alt dere går igjennom. Fordi det som er med T-matte, er at det er mer å gjøre i den enn i P-matten, hvis du skjønner? Stoffet er ganske mye tyngre, og man må bruke litt mer tid på T-matten enn P-matten som regel. Hvis du velger P-matten kan du ikke følge opp med R-matten (ett av realfagene) på 2.året. For å få R-matten må du ha tatt T på 1året.

Det du sier er jo at det ene matematikkfaget er lettere enn det andre.

For øvrig må du ikke ha hatt T i førsteklasse for å velge R-matte. Det er bare anbefalt. Du kan velge R-matte etter å ha hatt P første klasse, men du må da på egenhånd sette deg inn i en del ting som er gjennomgått i T-matte, som ikke gjennomgås i P-matten.

Lenke til kommentar

Er ikke oppgaven over 10. klasse-pensum?

 

Har selv gått en form for TAF-løp, og kan anbefale det. Om du vil jobbe som fagarbeider og/eller ingeniør (eller annen høyere utdanning mer eller mindre relevant til yrkesretningen du har tatt fag-/svennebrev i). Og det er jo nettopp det man ikke vet når man er 15-16 år.

Lenke til kommentar
Kan godt komme med eks fra 1T. R1 begynner du ikke med før i andre klasse.

 

(Ikke helt svar på spm ditt) men slik det foregikk i starten på studiespesialisering (på min skole ihvertfall) var at de fremtidige T+P elevene var samlet ut september sånn ca, slik at man fikk muligheten til å finne ut hvilket nivå man lå på, og hva som ville passe en best. (Den samme funksjonen har også naturfag, som man har i første, før man kan velge fysikk, kjemi og biologi i andre og senere tredje klasse om en ønsker det).

 

Uansett, eksepler fra 1T...

Dette er fra et kap som bare heter "innledning". Det er med andre ord for at man skal lære basisregningen med tall osv. Ingen grafer eller figurer enda (som jo er morsommere)

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Trekk sammen uttrykkene

1.20

a) 2x - 5y + 3x + 7y + 1

 

b) a^2 + 2a + 3 + a^2 - 3a - 1

 

Multipliser (altså å 'gange') paratesuttrykkene.

Regel: Når vi skal multiplisere et tall og et parantesuttrykk, må vi multiplisere tallet med hvert ledd som står inne i parantesen. Når vi skal multiplisere to parantesuttrykk, må vi multiplisere hvert ledd i den første parantesen med hvert ledd i den andre.

 

(står det ikke gangetegn mellom tall og bokstav, tall og brøk, tall og parantes ect, betyr det at skal ganges/egentlig står gangetegn der...)

 

Eks:

a) 3(x^2 + 3x - 2) =

3*x^2 + 3*3x - 3*2 =

3x^2 + 9x - 6

 

1.22

Regn ut.

a) 2(x + 4)

 

b) -2(t-3)

 

---------------------------

Rett etter dette begynner man med noe som heter kvadratsetningene (regler for hvordan man kan multiplisere uttrykk, og endre dem slik at vi kan regne med dem.

 

Det er ikke så veldig vanskelig. Og det er enda lettere når man har boken, med fulle eksempler (som visuelt er skrevet litt "enklere" enn her.) Videre har man blant annet bokstavregning (algebra), geometri, triogometri (arbeid med vinkler osv i figurer), sannsynlighet og potenser (for å jobbe med spesielt høye eller lave tall, når man regner med f.eks atom(masser), eller massen til virkelig store objekter som planeter).

 

Er vel oppgaver fra 10ende klasse dette her? Har hatt det før ihvertfall. Hva betyr forresten ^ ?

 

Er ikke oppgaven over 10. klasse-pensum?

 

Har selv gått en form for TAF-løp, og kan anbefale det. Om du vil jobbe som fagarbeider og/eller ingeniør (eller annen høyere utdanning mer eller mindre relevant til yrkesretningen du har tatt fag-/svennebrev i). Og det er jo nettopp det man ikke vet når man er 15-16 år.

 

Er det veldig hardt å gå taf? hvordan fungerer det? Er det slik at en gjør vanlig almenn og går i lære når man får tid til det(sommer,fridager osv), eller slik at du går almenn og så kommer tip/elektro-fagene i tilleg (verksted osv.)?

Lenke til kommentar
Er det veldig hardt å gå taf? hvordan fungerer det? Er det slik at en gjør vanlig almenn og går i lære når man får tid til det(sommer,fridager osv), eller slik at du går almenn og så kommer tip/elektro-fagene i tilleg (verksted osv.)?

Mitt TAF-løp var litt annerledes enn de fleste andre. Jeg gikk vanlig GK og VK1, og så to år i lære, bortsett fra mandager og fredager i skoleåret, da gikk jeg på skole. Det vanlige er vel et 4-årig TAF-løp, med læretida spredt utover alle fire åra. Noen andre får gi info om det (så noen laget en TAF-tråd her, du kan spørre der).

 

For min del var mine to TAF-år helt greie. Jeg jobbet lite med skolen, og masse overtid på jobben. Jeg burde jobbet mer med matte, hvor karakterene ikke ble så gode, men jeg kom meg da greit igjennom. Skoledagene var kjedelige, med bare allmennfag/realfag, så motivasjonen var ikke på topp. Med 4-årig TAF-løp er sikkert fagene fordelt noe annerledes.

 

Jeg har alltid dasset meg halvveis gjennom skolen, men nå som jeg tar ingeniørutdanning er jeg kjempemotivert. Bare det å ha et år ekstra på baken og ha vært i arbeidslivet tror jeg kan være en stor fordel før høyere utdanning (ingeniørutdanningen har et enormt frafall).

Lenke til kommentar
Er det veldig hardt å gå taf? hvordan fungerer det? Er det slik at en gjør vanlig almenn og går i lære når man får tid til det(sommer,fridager osv), eller slik at du går almenn og så kommer tip/elektro-fagene i tilleg (verksted osv.)?

Mitt TAF-løp var litt annerledes enn de fleste andre. Jeg gikk vanlig GK og VK1, og så to år i lære, bortsett fra mandager og fredager i skoleåret, da gikk jeg på skole. Det vanlige er vel et 4-årig TAF-løp, med læretida spredt utover alle fire åra. Noen andre får gi info om det (så noen laget en TAF-tråd her, du kan spørre der).

 

For min del var mine to TAF-år helt greie. Jeg jobbet lite med skolen, og masse overtid på jobben. Jeg burde jobbet mer med matte, hvor karakterene ikke ble så gode, men jeg kom meg da greit igjennom. Skoledagene var kjedelige, med bare allmennfag/realfag, så motivasjonen var ikke på topp. Med 4-årig TAF-løp er sikkert fagene fordelt noe annerledes.

 

Jeg har alltid dasset meg halvveis gjennom skolen, men nå som jeg tar ingeniørutdanning er jeg kjempemotivert. Bare det å ha et år ekstra på baken og ha vært i arbeidslivet tror jeg kan være en stor fordel før høyere utdanning (ingeniørutdanningen har et enormt frafall).

 

Hvordan fungerte det for deg da? tok du studiespesialiserende-vg1 og vk1 og så kryssløp over til taf?

Virker jo egentlig lurere det, da du får mer tid til lekser osv dei to første årene?

Lenke til kommentar
Hvordan fungerte det for deg da? tok du studiespesialiserende-vg1 og vk1 og så kryssløp over til taf?

Virker jo egentlig lurere det, da du får mer tid til lekser osv dei to første årene?

Gikk VK1 elektro og VK1 elektronikk. TAF-varianten i Horten var kun toårig, for de som hadde gått elektronikk eller IKT. Mulig det var eneste sted i landet med denne varianten. Det var en prøveordning som ble nedlagt med Kunnskapsløftet.

 

Hadde norsk, engelsk, samfunnslære, 2MX, 3MX og 2FY, som ga meg såkalt spesiell studiekompetanse. Mulig man har flere allmennfag med 4-årig TAF. Hadde også redusert læretid i forhold til vanlige lærlinger, siden jeg ikke jobbet på skoledagene, uten å ha forlenget læretid.

 

Noen forskjeller var det nok, men jeg oppnådde vel det samme, fagbrev og de nødvendige fagene for å begynne på ingeniørutdanning på 4 år.

 

Blir vel uinteressant å greie ut om Horten-TAF i og med at den ikke finnes lenger. Så for å svare på det du lurte på: Noe kryssløp fra allmenn er nok ikke mulig.

Lenke til kommentar

Takker for alle svar. Nå over til dei andre tingene, media..

Broren min har gått på media i tre år og er nå i militæret... Han skal ikke bli noe innen media har faktisk sagt han skal bli sykepleier eller noe sånt.

Så det jeg lurer på er, blir en fort lei media, synest det virker svært gøy og har jo alltid likt og lagt film og slike ting.. Og har lest litt i skolebøkene til broren min og dei virker egentlig intressante. Lest litt i boken "levende bilder" der står det hvordan du setter opp film osv, så virker jo veldig gøy synest jeg.

Men det jeg egentlig burde finne ut, er om jeg liker mekaniske eller elektriske fag der jeg ikke har så stor erfaring..

Så spørsmålet blir vel egentlig: Noen som kan fortelle meg litt om media, tip og elektro (hva du gjør fks.koble kretser, sveise, ta bilder osv..)

Lenke til kommentar
Takker for alle svar. Nå over til dei andre tingene, media..

Broren min har gått på media i tre år og er nå i militæret... Han skal ikke bli noe innen media har faktisk sagt han skal bli sykepleier eller noe sånt.

Så det jeg lurer på er, blir en fort lei media, synest det virker svært gøy og har jo alltid likt og lagt film og slike ting.. Og har lest litt i skolebøkene til broren min og dei virker egentlig intressante. Lest litt i boken "levende bilder" der står det hvordan du setter opp film osv, så virker jo veldig gøy synest jeg.

Men det jeg egentlig burde finne ut, er om jeg liker mekaniske eller elektriske fag der jeg ikke har så stor erfaring..

Så spørsmålet blir vel egentlig: Noen som kan fortelle meg litt om media, tip og elektro (hva du gjør fks.koble kretser, sveise, ta bilder osv..)

 

Meida og kommunikasjon er linjen for de som liker å holde på med pc og mac, som liker å ta bilder eventuelt å bli tatt bilde av. Om du liker å jobbe med prosjekter, et prosjekt en kompis av meg som går 1.året media har nå, er å lage en plakat. De lager også mye filmer og slikt, men det som er bra med media er at det er også studieforberedende. Så om du går media får studiekompetanse om du ombestemmer deg, slik som broren din, og heller vil jobbe med noe annet etter videregående. Du får ikke nok studiekompetanse til hvert yrke, men grunnleggende åsså går det an å bygge på med mer etterpå om nødvendig.

 

TIP er jo mekk, og det går mest ut på makkverk og biler/mopeder osv. Hvis du går TIP kan du f.eks bli mekaniker og slike ting. Du kan også velge å jobbe på en oljeplattform. TIP har mye arbeid i verksted hvor de sveiser ting og lærer om hvordan å gjøre forskjellige ting innenfor mekanikken. Mekk er noe av det letteste å komme seg inn på, og det er en veldig "avslappet" linje. Ikke mye lekser eller slike ting.

 

Elektro er faget for de som liker og f.eks bygge pcer og koble opp elektriske kretser i hus og hytter osv. På elektro er det faktisk kjempe mange ting man går igjennom på videregående og man har muligheten til å lære mye. Om du velger elektro må du være forberedt på å lære å f.eks koble inn stikk-kontakter i hus, skifte lys i lyktestolper osv. Etter du har gått 2 år med elektro, er det maaange muligheter for å få jobb. Du kan f.eks enten bli elektriker som jobber med hus og hytter, og installerer strøm og slike ting. Eller du kan jobbe ute i naturen, med lyktestolper og slik. Du kan også bli skipselektriker, som trengs mer utdanning da, men.

 

:) Alt etter hva du vil selv.

Lenke til kommentar
Takker for alle svar. Nå over til dei andre tingene, media..

Broren min har gått på media i tre år og er nå i militæret... Han skal ikke bli noe innen media har faktisk sagt han skal bli sykepleier eller noe sånt.

Så det jeg lurer på er, blir en fort lei media, synest det virker svært gøy og har jo alltid likt og lagt film og slike ting.. Og har lest litt i skolebøkene til broren min og dei virker egentlig intressante. Lest litt i boken "levende bilder" der står det hvordan du setter opp film osv, så virker jo veldig gøy synest jeg.

Men det jeg egentlig burde finne ut, er om jeg liker mekaniske eller elektriske fag der jeg ikke har så stor erfaring..

Så spørsmålet blir vel egentlig: Noen som kan fortelle meg litt om media, tip og elektro (hva du gjør fks.koble kretser, sveise, ta bilder osv..)

 

Meida og kommunikasjon er linjen for de som liker å holde på med pc og mac, som liker å ta bilder eventuelt å bli tatt bilde av. Om du liker å jobbe med prosjekter, et prosjekt en kompis av meg som går 1.året media har nå, er å lage en plakat. De lager også mye filmer og slikt, men det som er bra med media er at det er også studieforberedende. Så om du går media får studiekompetanse om du ombestemmer deg, slik som broren din, og heller vil jobbe med noe annet etter videregående. Du får ikke nok studiekompetanse til hvert yrke, men grunnleggende åsså går det an å bygge på med mer etterpå om nødvendig.

 

TIP er jo mekk, og det går mest ut på makkverk og biler/mopeder osv. Hvis du går TIP kan du f.eks bli mekaniker og slike ting. Du kan også velge å jobbe på en oljeplattform. TIP har mye arbeid i verksted hvor de sveiser ting og lærer om hvordan å gjøre forskjellige ting innenfor mekanikken. Mekk er noe av det letteste å komme seg inn på, og det er en veldig "avslappet" linje. Ikke mye lekser eller slike ting.

 

Elektro er faget for de som liker og f.eks bygge pcer og koble opp elektriske kretser i hus og hytter osv. På elektro er det faktisk kjempe mange ting man går igjennom på videregående og man har muligheten til å lære mye. Om du velger elektro må du være forberedt på å lære å f.eks koble inn stikk-kontakter i hus, skifte lys i lyktestolper osv. Etter du har gått 2 år med elektro, er det maaange muligheter for å få jobb. Du kan f.eks enten bli elektriker som jobber med hus og hytter, og installerer strøm og slike ting. Eller du kan jobbe ute i naturen, med lyktestolper og slik. Du kan også bli skipselektriker, som trengs mer utdanning da, men.

 

:) Alt etter hva du vil selv.

 

Takk:) Da har jeg endelig kommet frem til......at jeg ikke skal gå tip.

4 kandidater igjen, en har røket ut, så nå er det semifinale.

Lenke til kommentar

Jeg går selv på studiespesialiserende og kan anbefale deg det.

 

Du sier du har lyst til å bli ingeniør - sats på det!

Da er det realfag du må ta. T-matten er egentlig ikke så veldig vanskelig, men det krever (som alle andre mattefag) at du jobber regelmessig. Jo mer du får til, jo gøyere blir det til slutt. Da trenger du også fysikk, men er du flink i matte skal dette heller ikke være noe problem.

 

Det som jeg synes er så fint med allmen, er at man er så fri til å velge når man er ferdig. Du har lyst til å bli maritimingeniør, men om du ombestemmer deg kan du også bli bygg-, maskin- eller elektroingeniør. Eller et helt annet yrke bare så det er sagt.

 

Blir jo selvsagt litt mer jobb på studiespes. enn yrkesfaglige skoler, men litt jobb må til om du vil bli ingeniør :)

Lenke til kommentar
Hvordan fungerte det for deg da? tok du studiespesialiserende-vg1 og vk1 og så kryssløp over til taf?

Virker jo egentlig lurere det, da du får mer tid til lekser osv dei to første årene?

 

Slik det er der jeg går TAF kan man ikke ta noen kryssløp, ettrsom hvilke fag man tar hvilket år er annerledes enn ved vanlig studeispesialiserende eller yrkesfaglige linjer som jeg nevnte i TAF - tråden.

 

Jeg anbefaler deg å stole på interessene dine, så lenge du har positiv innstilling går det stort sett bra. Om du "velger feil" går det dessuten an å bytte eller sommeren. Dessuten er de fleste ting du lærer på en hvilken som helst linje nyttig å kunne, selv om du ikke nødvendigvis kommer til å jobbe med det...

 

Må vel dessverre si at jeg tviler på at du kommer inn på TAF - elektro med 4.0 i snitt... Sist jeg sjekket lå snittet på 5.6 - 5.8 (knarvik vgs. for noen år siden)

 

Edit:

ang matten kommer det helt an på lærerne du får. Jeg syns T matten var skam lett, men hadde flinke lærere, forhør deg litt rundt om hvlike erfaringer andre har emd de skolene du lurer på...

Endret av Birthe
Lenke til kommentar
Det som jeg synes er så fint med allmen, er at man er så fri til å velge når man er ferdig. Du har lyst til å bli maritimingeniør, men om du ombestemmer deg kan du også bli bygg-, maskin- eller elektroingeniør. Eller et helt annet yrke bare så det er sagt.

Om man går helse og sosial eller kokkelinja i to år og så forkurs kan man også velge mellom alle typer ingeniør, uten at det har tatt lenger tid. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...