EchoSierra Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Jeg har søkt og lest men finner ikke svar på følgende: Jeg har en P90 som skal brukes med Debian. Den har tidligere vært Win95 og har Fat16 formatering. Det er totalt 8 partisoner fordelt på 3 disker. C: er 316Mb, de øvrige varierer fra 63 til 500 Mb. Er det OK å bruke denne partisjoneringen og FAT16, eller har Linux en egen formatering som er bedre? Ved bruk av FAT 16 var det en fordel å ikke ha disker over 500Mb, er dette tilfelle ved eventuelle Linux-format? Må enkelte Partisjoner (f.eks. /var:) være større enn 500Mb, eller er ikke det noe problem? Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Vet ikke om dette svarer på spørsmålet ditt, men når jeg innstalerte debian nå nettop kunne jeg med et av de innebyge formateringsvertøyene slette alle partisjonene og opprette nye linux partisjone. Tror det greieste for deg ville vært å slettet alle partisjonene og opprettet 2 nye, en primary linux partisjon og en swap-partisjon. Vet ikke, men tror at linux partisjon-formatet greit klarer over 500Mb. Du kunne ved formateringsvertøyet velge hvilken type partisjonen skulle være på, så på den størte skrev jeg tallet 82 som var koden for "linux" (det var det de kalte filsystemet) og på den minste skrev jeg 83 som var koden for "linux swap". Tror i alle fall det var de tallene, men den listen kan du også få opp når du forrmaterer. Håper noe av det jeg sa hadde noe med det du lurte på :wink: Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 Jeg ville fjernet alle partisjoner og satt dem opp på nytt idet du starter booter med Lionux CD i. Jeg er ingen ekspert, men hvis du trenger kjappe svar, så... *) lag en /boot partisjon på 100 MB *) lag en swap partisjon på 2.5 ggr RAM (ex: 256 RAM? -> 768 MB SWAP) *) put resten i en / partisjon (root) Linux installasjonen vil deretter mest sannsynlig gjøre formateringen for deg. Lenke til kommentar
daffy- Skrevet 15. april 2003 Del Skrevet 15. april 2003 *) lag en swap partisjon på 2.5 ggr RAM (ex: 256 RAM? -> 768 MB SWAP) Dette vil være _totalt_ unødvendig i Linux, ettersom det ikke begynner å swap'e før all RAM'en er brukt. 1xRAM-mengden holder i massevis. Har en P100 burk med 8MB RAM og 8MB swap. Det går faktisk overraskende bra, selvom burken er generelt treg da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå