siDDis Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Har prøvd meg litt fram og tilbake me dei 2 måtane for å teikna objektar. Ettersom eg les i den store raude boka så står det at med glPushMatrix() og glPopMatrix så kan ein flytta på objektar utan å restarte lokasjona om eg har forstått det rett? Sånn eg trur det fungerer så har eg eit eksempel med ein bil som har 4 hjul. Der kan eg alltid plassera dei hjula rett basert på bilens lokasjon. Eg trenger ikkje å kalkulere fart og akselerasjon for kvart hjul når dei følgjer eit objekt.? Er dette rett? Bør desse to måtane brukast kvar for seg i visse situasjoner? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Push og Pop har med de ulike matrise stackene å gjøre. Det er veldig kjekt i situasjoner som du nevner. f. eks glLoadIdentity //Flytt og roter slik at det passer med bilen //tegn bilen glPushMatrix//Puffer den nåværende matrisen ned. //Flytt og roter slik at det passer med dekk 1 //tegn dekk 1 glPopMatrix//Nå er bruker vi bilmatrisen igjen glPushMatrix//Puffer den nåværende matrisen ned. //Flytt og roter slik at det passer med dekk 2 //tegn dekk 2 Du skjønner resten. Det er veldig kjekt system og gjør det veldig enkelt å lage scenegrapher ... du kan f. eks. enkelt legge til en en roterende radar på bilen uten at radaren trenger å vite hvor bilen er. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå