Gå til innhold

Nytt skjermkort på HK fra forrige århundre?


Svirre

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg må kjøpe meg nytt skjermkort til min gamle slitne boks, men er ikke sikker på om det vil virke. Har et MSI6163 m/PIII 450 og 384 MB Ram(fra forrige århundre: 1999). AGP port har jeg og ;)

 

Jeg lurer på om nye skjermkort (som Sapphire 9000) funker i mitt oppsett med dette HK og PSU'en(Aopen).

 

Jeg er jo klar over at skjermkortet har bedre ytelse enn selve pc'en min, men det er jo ikke noe å gjøre med det, bortsett fra å kjøpe alt nytt. Og det har jeg ikke råd til med det første.

 

Alle erfaringer mottas med stor takk.

 

Sverre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis ikke du har behov for 3D ytelse, hvorfor bare ikke kjøpe det billigste AGP kortet du kommer over, men vær obs på AGP hastigheten. Hvis du kke kan ha 4x på det hovedkortet, må du ha et skjermkort som er laget for 2x (og IKKE et som er laget for 4x/8x men bare kjører på 2x).

 

 

Om Sapphire 9000 vil fungere, så kommer nok det mest an på AGP hastigheten som hk og skjermkort støtter. Støtter hk 2x og skjermkort 4x/8x så går det nok ikke. Det er forskjellige spenninger: 3,3v (1/2x) kontra 1,5v (4/8x) er det vel...

Lenke til kommentar
Hvis ikke du har behov for 3D ytelse, hvorfor bare ikke kjøpe det billigste AGP kortet du kommer over, men vær obs på AGP hastigheten. Hvis du kke kan ha 4x på det hovedkortet, må du ha et skjermkort som er laget for 2x (og IKKE et som er laget for 4x/8x men bare kjører på 2x).

 

Jeg tror ikke APG 4x fantes da jeg kjøpte mitt HK. Da må jeg altså kjøpe meg en brukt skjermkort. Fillern... :(

Lenke til kommentar
Hvis ikke du har behov for 3D ytelse, hvorfor bare ikke kjøpe det billigste AGP kortet du kommer over, men vær obs på AGP hastigheten. Hvis du kke kan ha 4x på det hovedkortet, må du ha et skjermkort som er laget for 2x (og IKKE et som er laget for 4x/8x men bare kjører på 2x).

 

Jeg tror ikke APG 4x fantes da jeg kjøpte mitt HK. Da må jeg altså kjøpe meg en brukt skjermkort. Fillern... :(

 

Du kan bruke AGP 4x kort men ikke 8x.

AGP 4x er bakoverkompitabel

Lenke til kommentar
Hvis ikke du har behov for 3D ytelse, hvorfor bare ikke kjøpe det billigste AGP kortet du kommer over, men vær obs på AGP hastigheten. Hvis du kke kan ha 4x på det hovedkortet, må du ha et skjermkort som er laget for 2x (og IKKE et som er laget for 4x/8x men bare kjører på 2x).

 

Jeg tror ikke APG 4x fantes da jeg kjøpte mitt HK. Da må jeg altså kjøpe meg en brukt skjermkort. Fillern... :(

 

Mest trolig.. for ca 6 mnd siden hadde jeg samme problemet og komplett hadde bare 1 skjermkort som støttet 2x agp og d var et gf4 mx kort tror jeg.. alternativet er PCI..

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg tror ikke det vil gå så bra med det skjermkortet.

Prøvde et GF 4 Ti4200 på maskinen min(se under) men det virket ikke.

 

VIlle heller spart noen penger til en ny PC, men i mellomtiden kan du jo kjøpe et TNT2 kort,GF3 Ti200 el. lignende som mest sannsynlig vil virke.

Lenke til kommentar

Tusen takk for hjelpa alle!

 

Jeg fant litt dokumentasjon om hovedkortet:

One AGP(Accelerated Graphics Port) slot.

   -- AGP specification compliant

   -- AGP 66/133MHz 3.3v device support

 

Betyr dette at kortet støtter AGP2x? Og kan jeg i så fall bruke skjermkort som støtter AGP2x/4x? Jeg ser at Sapphire Atlantis9000 hos mpx.no støtter AGP 2x/4x. Kan jeg kjøpe det kortet?

 

Til info om kortet:

Lenke til kommentar

Stemmer det. AGP korta er fullstendig bakoverkompatible, men mange av dagens hovedkort tar bare 1,5v AGP4,8X kort. Hadde et SiS645DX kort, og det hadde en universell AGP port som tar alle AGP standardene.

 

Toms hardware fikk jo kjørt et Ti4600 kort på et Pentium hovedkort :D

Lenke til kommentar
Jeg fant litt dokumentasjon om hovedkortet:

One AGP(Accelerated Graphics Port) slot.  

   -- AGP specification compliant  

   -- AGP 66/133MHz 3.3v device support  

 

Betyr dette at kortet støtter AGP2x? Og kan jeg i så fall bruke skjermkort som støtter AGP2x/4x? Jeg ser at Sapphire Atlantis9000 hos mpx.no støtter AGP 2x/4x. Kan jeg kjøpe det kortet?

 

HK ditt støtter nok 2x, ja. Og hvis det står 2x/4x på 9000 kortet så støtter nok det 2x standarden (3,3v), og du kan bruke det (slik jeg leser infoen).

 

Hovedpoenget er å få tak i et skjermkort som iallefall har støtte for 2x spesifikasjonen (3,3v).

 

Det som forvirrer er at en del hk (og skjermkort?) kun er laget for 4x/8x og dermed ikke støtter den høyere volten til 2x.

 

Selv om skjermkort laget for 4x/8x kan kjøre i 2x hastighet blir ikke det nødvendigvis det samme som at kortet er laget for 2x spesifikasjonen.

 

Edit: ATI har en brukbar forklaring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...