Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]'No signal input' etter BIOS

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jada, jeg skulle leke proff og overklokke cpu og ram. Dette gjore jeg i den menyen som komme opp når jeg trykker 'delete' i oppstarten av pcen (er det BIOS det heter). Der forandret jeg diverse instillinger og når jeg trykkte på 'save and exit', så ble skjermen helt svart. jeg ble nødt til å slå den av ved å holde inne power-knappen i 5 sek. Så, når jeg skulle starte pcen opp igjen står det 'no signal input' på skjermen, selv om selve pcen slår seg på og ser ut til å jobbe.

Håper noen vet hva jeg skal gjøre :dontgetit:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lett å være etterpåklok nå :whistle: . Sånn som jeg ser det, bør du laste ned manualen til hovedkortet ditt, for deretter å finne en jumper (ting på hovedkortet) som du kan bruke til å "reset CMOS". Dersom du ikke er spesielt god med data, burde du kanskje få tak i en som kan dette litt bedre, så skaden ikke blir større. Men, første mål er å laste ned manualen/evt. bruke den du fikk med når hovedkortet var nytt. Se etter en del som handler om CMOS eller delete/reset CMOS. Er manualen god, kan det hende du ikke trenger å være så veldig proff. Etter dette må du stille inn klokka og dato på nytt i BIOS, men ellers er ikke noe forandret. Det som har skjedd er nok at du har overdrevet innstillingene så mye at hovedkort/prosessor gir opp uten å prøve. Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar
Lett å være etterpåklok nå :whistle: . Sånn som jeg ser det, bør du laste ned manualen til hovedkortet ditt, for deretter å finne en jumper (ting på hovedkortet) som du kan bruke til å "reset CMOS". Dersom du ikke er spesielt god med data, burde du kanskje få tak i en som kan dette litt bedre, så skaden ikke blir større. Men, første mål er å laste ned manualen/evt. bruke den du fikk med når hovedkortet var nytt. Se etter en del som handler om CMOS eller delete/reset CMOS. Er manualen god, kan det hende du ikke trenger å være så veldig proff. Etter dette må du stille inn klokka og dato på nytt i BIOS, men ellers er ikke noe forandret. Det som har skjedd er nok at du har overdrevet innstillingene så mye at hovedkort/prosessor gir opp uten å prøve. Lykke til! :thumbup:

Fant manualen (hadde samme i papir fra før av da). Kan noen "peke" på jumperen og si hva som skal gjøres med den. Bildet av hovedkortet er i ark 7/95 i DENNE pdf-filen.

Endret av joggi_619
Lenke til kommentar

Om du synes dette er vanskelig finnes det andre muligheter for å "resette" BIOS. Ta ut BIOS batteriet i noen sekunder for å sette det tilbake igjen, dette vil gi deg en fabrikk BIOS. Husk å være forsiktig med å overklokke komponentene om man er usikker på hvordan man gjør det.

Lenke til kommentar

Denne jumperen finner du på nedsiden av batteriet. Den heter JBAT2. Se midt på side 15 i manualen, under avsnittet "Clear CMOS Jumper: JBAT2". Der står det hvordan du skal gjør det for å resette CMOS (BIOS enkelt forklart). Hold meg oppdatert på hvordan det går! :thumbup:

Lenke til kommentar
Denne jumperen finner du på nedsiden av batteriet. Den heter JBAT2. Se midt på side 15 i manualen, under avsnittet "Clear CMOS Jumper: JBAT2". Der står det hvordan du skal gjør det for å resette CMOS (BIOS enkelt forklart). Hold meg oppdatert på hvordan det går! :thumbup:

jeg la merke til at helt øverst på ark 14 står det også noe om en jumper, trenger jeg ikke bry meg om denne? for viss ikke gjør jeg som du sa (må være heelt sikker på at jeg ikke ødelegger noe mer her:P)

Lenke til kommentar

Jeg går over til å anbefale robertehs metode. Den er både enklere og du oppnår ønsket resultat uten mye fomel. Koble fra strømmen til PC'en, ta ut batteriet, vent et par minutter, sett batteriet tilbake og start PC'en. Alt skal da være i sin skjønnest orden. (Håper vi!)

Lenke til kommentar

Viss det bare er å skifte plassen til den tingen på jumperen, så skjønner jeg ikke at den metoden kan være noe spesielt vansklig, men om det er flere steg å ta etterpå, så ok. Men da over på: hvor er BIOS batteriet og hvordan tar jeg det ut? (sitter med hovedkortet foran meg her nå)

Lenke til kommentar
Kan ikke unngå det. Ser ut som et litt stort klokke batteri, helt flatt.

Ta det forsiktig ut og vent et minutt før du setter det på plass igjen.

Jepp, da var det gjort, får plugge alt i igjen og skjekke da

Edit: Nei, funket ikke nå heller. Testet det med to forskjellige skjermer, så vet at det ikke er noe gale med selve skjermen. Hadde jeg ikke batteriet ute lenge nok kanskje? (ca 1-2min)

Endret av joggi_619
Lenke til kommentar
Jo, det er ikke noe problem å bruke "jumperen", det er ikke vanskelig heller :) Sjekk manualen hvis du er usikker.

YES! NÅ FUNKER DET!!! TUSEN MILLIONER TAKK TIL DERE TO!!

Edit: når jeg restartet maskinen er jeg tilbake til svart skjerm..

Endret av joggi_619
Lenke til kommentar
Så de virker altså ikke lenger? Hva gjorde du når du fikk det til å fungere?

nå har jeg sittet og trykket på på-knappen og tatt inn og ut ledninger i 10 min og ca 1 av 50 ganger startet pcen å jobbe (men uten skjermbilde). likevel var det tegn til at viften e bevegde seg når strømen ble satt i, samt at lyset som lyser når man putter i nettverkskabel kom. Til slutt begynte jeg å skjekke at alt satt skikkelig fast på hovedkorte og der fant jeg feilen: jumpenen var satt på feil. Den var satt på slik at den dekket halve 2 og hele 1 av de som stikker opp der. Jeg rettet på det og på første forsøk fikk jeg pcen til å slås på i tillegg til atjeg fikk skjermbilde. JIPPI! Men jeg føler meg ikke helt trygg enda:P Takk for all hjelp så langt og skulle får jeg booting-problemer igjen så vet ikke jeg hva som kan være gale ivertfall.

Lenke til kommentar

Men om noe skulle gå gale med overklokking - kan man da altid redde seg inn igjen ved hjelp av denne metoden? For da er det vel ikke SÅ farlig vel? Eneste jeg kan se for meg er som roberteh sier, nemlig at det kom komme skader på komponentene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...