Gå til innhold

[Løst]Canon innfatnigner - Samme nå som på 80-tallet?

Anbefalte innlegg

Hei!

Min far har et gammelt Canon T50 som han kjøpte en gang på 80-tallet da han var på min alder. Jeg lurte på om det også da var EF-innfatningen som brukes i dag? Hadde vært moro å satt på det gamle 35-70mm objektivet på mitt nye EOS 1000D. Har også en gammelt blitz til samme kamera. Samme greia da som nå?

MVH

pcpcpc

Endret av pcpcpc
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
T50 har FD-fatning, som ikke er kompatibelt med EF-fatningen til EOS-kameraene.

Ok, men hva med blitzen da? Sitter her med alt utsyret og for meg ser det likt ut bare noen flere kontakter på 1000D'en. Det er vel for nyere blitz-teknologier, eller?

Lenke til kommentar
Ok, men hva med blitzen da? Sitter her med alt utsyret og for meg ser det likt ut bare noen flere kontakter på 1000D'en. Det er vel for nyere blitz-teknologier, eller?
Det må nok noen med mer kjennskap til Canon svare på. Men det blir sikkert lettere hvis du kan finne ut hvilken blitsmodell det er.

Blitsskoen og de viktigste kontaktene er rimelig like uansett kamerahus og blits (også fra helt forskjellige produsenter), men hvor mye spenning blitsen trenger for å utløses og hva kamerahuset takler varierer en god del. Det er mulig å skade kamerahuset hvis triggespenningen til blitsen er mye høyere enn hva kamerahuset tåler, så jeg ville i hvert fall ikke prøvd uten å være sikker.

Lenke til kommentar

Fikk satt på blitzen på kameraet og tok noen blider. Blitzen funka helt fint, men den jobbet ikke sammen med kameraet. Det vil si, den fungerte bare som et kraftig lys. Er det noen instillinger på kameraet som må gjøres for å få dette til å fungere?

EDIT: Fant dette i menyen men her stod det at blitzen var inkompatibel... :cry:

Endret av pcpcpc
Lenke til kommentar

Skal ikke være for skråsikker,men mener at de gamle blitsene til Canon har en for høy spenning og kan kortslutte nyere Ettl kompatible EOS kameraer.

Edit:her kan du se om gamle blitser har samme volt som kameraet.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Skal ikke være for skråsikker,men mener at de gamle blitsene til Canon har en for høy spenning og kan kortslutte nyere Ettl kompatible EOS kameraer.

Oi!

Kan dette bety at jeg har ødelagt hotshoe'en? Stod noe om 6 volt, og blitzen er det. Er forresten ikke en original Canon blitz. Den heter Sunpak GX24. Er en veldig liten blitz.

BTW: Nå står det: "Denne menyen kan ikke vises. Inkompatibel blits, eller blitsen er slått av", også når den ikke er koblet til. Skal det gjøre det?

EDIT: Sorry, trodde det var hotshoe'en du mente kunne kortslutte. Men kameraet er ikke kortsluttet. Virker fortsatt! :roll:

Endret av pcpcpc
Lenke til kommentar

Ikke stress. Dette med at EOS-kameraer kun tåler fjernt lave triggerspenninger er en Internettmyte. I likhet med Nikon, tåler alle Canon dslr etter 300D (men altså ikke 300D!) triggerspenning på 250V.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Om det har oppstått problemer så oppdager du det nok ikke før du prøver en kompatibel blits på kameraet.

Nei, det er sant, men jeg har ingen. Kjenner noen som har samme kamera som meg og en blits. Kan spør om jeg kan låne den en gang. Men er andre merker komptible med Canon? Altså blitser til Sony f.eks. Passer de på Canon?

Lenke til kommentar
Ikke stress. Dette med at EOS-kameraer kun tåler fjernt lave triggerspenninger er en Internettmyte. I likhet med Nikon, tåler alle Canon dslr etter 300D (men altså ikke 300D!) triggerspenning på 250V.

Er det bekreftet av Canon ? har ikke sett det noen plass på Canon sine sider.

Har et par gamle blitser på ca 200volt hadde vært fint om jeg kunne bruke dem direkte på kameraet,men har ikke tatt sjansen ennå.

Edit:fant informasjonen selv :)

The EOS Digital Rebel XT [350D] uses a modified version of the EOS 20D's shutter unit. Consequently, acceptable trigger circuit voltage for both cameras is the same, i.e., 250 volts. Except for the original Digital Rebel [300D], all current EOS digital SLRs (i.e., EOS-1Ds Mark II, EOS-1D Mark II, EOS 20D and EOS Digital Rebel XT) generate their X-sync signals electronically rather than mechanically. This is why they have higher acceptable trigger circuit voltage ratings than earlier models like the D30, D60, 10D and original Digital Rebel [300D]. These older models cannot be modified to achieve a higher trigger circuit voltage rating, since such a modification would require a different shutter mechanism as well as a complete redesign of the supporting circuitry.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Men som nautica sa så er modellen GX 17 288V på triggerspenning. GX 24 er jo sannsynligvis en modell eller to over GX 17, og da er kanskje også triggerspenninga høyere... Ikke blame meg om jeg tenker feil nå, for jeg kan fint lite om blitser... :whistle:

Lenke til kommentar
Har du sett noe sted at Canon sier det motsatte? (psst! Internettmyte vettu... ;))

pcpcpc - du tenker feil ;)

OK! :!:

Ble litt lettet nå når dere eksperter sier det ikke er noen fare. Har nemlig tenkt å kjøpe meg blits så fort jeg får råd til en. :w00t:

EDIT: Noen blitser dere kan anbefale? Helst til under 1000,- Trenger ikke være original! Ser at Clas Ohlson har noen til 998,- Er disse OK? Merket på den er Nissin.

Endret av pcpcpc
Lenke til kommentar

Min Nissin blits fungerer fint på min 30D. Dog er denne sikkert over 20 år gammel og har tidligere stått min fars Praktica B100. Kameraet er ubrikelig i og med at lysmåleren er gått addundas, men blitsen fungerer enda.

De nye Nissinblitsene har jeg selv slått fra meg og kjøpe da jeg syns de virker lite tillitsvekkende. Kanskje jeg tar helt feil, men jeg kjøper nok ikke Nissin nå. Blir enten Canon eller Metz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...