Gå til innhold

14-Åring vil lære webkoding/programmering!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Morn morn, min første titt her i forumet - og min første post! :D

Ja, jeg er 14år og har nå i snart et halvt år hatt et brennende ønske om å virkelig kunne lage websider! Men har ikke kjent noen som har kunnet hjelpe meg, og har hatt liten tid til dette. Har fokusert på endel andre ting, men nå har jeg endelig kommet til det punktet jeg vil stå opp, å lære! Jeg har noen få HTML erfaringer, har 1 domene som jeg drev med før, med PHP-Fusion - Så kan sette opp det, altså jeg vet også noe smått om MySQL..

For en uke siden kjøpte jeg meg enda et domene (Anbefaler ProISP) Zorex som jeg vil bruke som en fanside for webspillet habbo.

Så da har jeg spørsmålet til dere, hvilket kodespråk bør jeg begynne med? Fortsette med kjedelige HTML? :ermm:

- Noen kodere her som lager cms gratis/til en billig penge? Ønskes veldig!

(Hvilke programmer bør jeg bruke? Har Adobe Design Premium, og no Office Design-in elns..)

Hvis du kan html, så tror jeg at jeg ville fortsatt med det en stund til.

Ikke noe problem å få til enkle og fine sider med html om du tar deg god tid.

Har du planer om å programmere i php, er ivertfall tid noe du trenger mye av.

Gratis cms ?

Ja, mange .. Ta et søk på google, så finner du nok det du trenger.

Prøv deg fram med 'gratis' cms'er.

Det er mitt råd, og bruk heller tiden godt på skolen.

Lykke til

Endret av Linuxmanny
Lenke til kommentar
Neinei, ikke et slikt ferdig cms, som f.eks PhpFusion..

Vil ha noe unikt - noe skreddersydd til mitt formål. + At jeg søren meg ikke finner noe CMS som passer meg, no særlig.. :whistle:

Da de fleste cms er kodet i php, betyr dette at du også må kunne beherske dette om du vil tilpasse til eget behov.

De fleste cms i dag er absolutt tilpassings-vennlige.

Sjekk ut Joomla.org

Det er absolutt ikke verdt å lage sin egen cms, uten erfaring. Dette er det forbundet veeldig mye arbeide med.

Endret av Linuxmanny
Lenke til kommentar
Bankløsning? Si meg, leste du ikke første posten min skikkelig? :tease:

Jeg skal bruke et CMS til www.zorex.no - en fanside for nettspillet www.habbo.no :-P

---

Noen GODE råd her? :innocent:

'Sikkerheten' til joomla er sikkert god nok den, er vel en av de mest brukte cms der ute.

Hvordan har du skaffet deg .no domene? Du er jo bare 14 år.

Lenke til kommentar
Nja.

Jeg har hørt om minst 5 tilfeller hvor Joomla har vært lett å hacke.

En kompis nevnte at det forresten bare er et tastetrykk - og da trenger man ikke særlig gode pc kunnskaper.

---

Men nå blir det en diskusjon om dèt og det, noe som ikke var poenget!

Gode svar? :cool:

Det meste kan hackes..

Hva er det du skal ha på siden din da?

Sikkerheten mot hackerangrep er det du setter i høysetet, fremfor å fortelle om hvilke funksjoner du er ute etter.

??

Lenke til kommentar
Nja.

Jeg har hørt om minst 5 tilfeller hvor Joomla har vært lett å hacke.

En kompis nevnte at det forresten bare er et tastetrykk - og da trenger man ikke særlig gode pc kunnskaper.

---

Men nå blir det en diskusjon om dèt og det, noe som ikke var poenget!

Gode svar? :cool:

For det første; hackere bygger ting, crackere ødelegger dem.

For det andre, har du noen kilder på "minst 5 tilfeller hvor Joomla har vært lett å hacke"? Eller at "det bare er et tastetrykk"? Høres ut som bullshit i mine ører.

Lenke til kommentar

Sørg iallfall for å kunne HTML og CSS godt, før du gjør noe annet. Vær trygg på dette og vær sikker på at du skjønner hvordan de henger sammen, og semantikken i dem. Så vil jeg anbefale å lære deg litt om serversideprogrammering (selv bruker jeg PHP, og synes det er flott) og databaser, prøv å programmer noe. Etter hvert kan du også se på JavaScript, gjerne via rammeverk som jQuery (gjør saken mye enklere). :)

Lenke til kommentar

Lære seg CSS og HTML godt ?

Jeg lærte meg HTML, PHP, MYSQL og css med prøvring og feiling, fant en kode på nettet, kjørte den, så hva den gjorde, prøvde og gjøre om på den, også skjønnte jeg jo fort hva dem forskjellige tingene gjorde..

Det beste CMS får du faktisk med og skrive et eget. Kjøp noen bøker, mye og lære der, google er og blir din bestevenn gjennom hele livet. Vi kan sikkert diskutere i evigheter her inne om hva vi anbefaler, men du ville jo lære programmering/scripting.

Det du kan gjøre er og laste ned joomla, om du vil, eller noe lettere synes nå jeg. Synes joomla koden er crap når man er nybegynner, begynn me noe så simelt som overhode mulig. Trenger ikke være sikkert, sikkerhet lærer du etterhvert. Du vil bare forstå mindre om det skal være så forbanna sikkert og kryptert all the way i begynnelsen. Det er nå værtfall min erfaring.

Så kan du ta det CMS'et du har lastet ned, gjøre litt om i koden, prøve og forstå den, google opp ting du lurer på hva er/gjør også videre :)

Lykke til..

Lenke til kommentar

Jeg lærte meg HTML, PHP, MYSQL og css med prøvring og feiling, fant en kode på nettet, kjørte den, så hva den gjorde, prøvde og gjøre om på den, også skjønnte jeg jo fort hva dem forskjellige tingene gjorde..

Hver sin smak, men jeg ville ikke anbefalt dette. Det er en god del teorier og prinsipper i HTML og CSS som lar seg vanskelig lære ved prøving og feiling (inline/blokk, hvordan ting flytes, posisjonering, generell semantikk (veldig viktig!)). Jeg tror man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å hoppe over dette, jeg tror det vil føre til mer problemer, bugs og frustrasjon senere.

Det beste CMS får du faktisk med og skrive et eget. Kjøp noen bøker, mye og lære der, google er og blir din bestevenn gjennom hele livet. Vi kan sikkert diskutere i evigheter her inne om hva vi anbefaler, men du ville jo lære programmering/scripting.
Er enig i at det er veldig god trening å skrive sitt eget CMS, men helt uenig i at det er det kvalitetsmessig beste. Du skal holde på sykt lenge for å oppnå den funksjonaliteten, fleksibiliteten og kvaliteten som feks Wordpress har. Sannsynligvis vi man aldri oppnå dette. Dersom du spesialdesigner CMS-et etter akkurat dine egne behov akkurat nå, vil det nok fungere greit, men så fort du vil ha mer funksjonalitet, så kan nok et ferdig CMS med plugins ordne dette mye raskere og sannsynligvis bedre. Skal du i framtiden lage en side som andre skal drifte, så skal du være veldig klar over hva du gjør før du selger den med et egenutviklet CMS.
Lenke til kommentar

Hver sin smak, men jeg ville ikke anbefalt dette. Det er en god del teorier og prinsipper i HTML og CSS som lar seg vanskelig lære ved prøving og feiling (inline/blokk, hvordan ting flytes, posisjonering, generell semantikk (veldig viktig!)). Jeg tror man gjør seg selv en bjørnetjeneste ved å hoppe over dette, jeg tror det vil føre til mer problemer, bugs og frustrasjon senere.

Ja, alle har sin smak, ville bare gi han et tips om hvordan jeg gjorde det, og ting har fungert fint for meg. Klart du vil få noen stygge koder som ikke er helt gode til og begynne med, men du lærer av dine feil. Men smak og behag som sagt. Alle har sin læremetode :)

Er enig i at det er veldig god trening å skrive sitt eget CMS, men helt uenig i at det er det kvalitetsmessig beste. Du skal holde på sykt lenge for å oppnå den funksjonaliteten, fleksibiliteten og kvaliteten som feks Wordpress har. Sannsynligvis vi man aldri oppnå dette. Dersom du spesialdesigner CMS-et etter akkurat dine egne behov akkurat nå, vil det nok fungere greit, men så fort du vil ha mer funksjonalitet, så kan nok et ferdig CMS med plugins ordne dette mye raskere og sannsynligvis bedre. Skal du i framtiden lage en side som andre skal drifte, så skal du være veldig klar over hva du gjør før du selger den med et egenutviklet CMS.

Kommet litt ann på hva man definerer som best. wordpress og lignende er veldig fleksibile systemer, og veldig funksjonabelt. Men det er ikke alltid akuratt hva man trenger og vil ha. Min erfaring er ofte at det blir mye rot når man skal begynne og tilpasse, og slikt. Med mindre man tar seg ufattelig god tid, derfor jeg skriver ting jeg trenger fra bunn istedenfor og bruke ferdig kode som torrent tracker, forum, cms, og gud vet. Mener det kommer helt ann på hva man vil ha som ferdig produkt. Om man skal selge videre eller ikke, koden burde jo være slik at alle og enhver forstår den. KISS er noe jeg bruker aktivt.. Men igjen det kommer helt ann på hva man trenger. Er jo ikke for ingen grunn heller at wordpress, jomla osv blir brukt så mye :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...