raysv Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hei, Nettop anskaffet ny laptop, en asus x57v, alt funker fint, men lyden sliter jeg med, null lyd på både headphones og høytalere. Kortet som sitter i maskinen er: warelf@abydos:~$ aplay -l **** List of PLAYBACK Hardware Devices **** card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC663 Analog [ALC663 Analog] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 card 0: Intel [HDA Intel], device 1: ALC663 Digital [ALC663 Digital] Subdevices: 1/1 Subdevice #0: subdevice #0 warelf@abydos:~$ Noen som har noen anelse om hvorfor dette ike går? trodde de korta der i utgangspunktet skulle være "planke kjøring" jeg? Takker for all hjelp jeg kan få Lenke til kommentar
Smif Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Og du har utforsket "Volume Control" sikkerlig? De aller fleste har en eller annen mute der. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Sjekk at ting er stilt in riktig i mixeren, at alle relevante kanaler har bra volum og ikke er mutet. Bruk fortrinnsvis alsamixer fra terminalen til dette, så er du sikker på at ingen opsjoner blir skjult. Pass også på at du tester lyden med et par ulike applikasjoner, slik at du er sikker på at ikke feilen ligger der. Er det 8.10 du kjører? Lenke til kommentar
raysv Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Jepp er 8.10 jeg kjører, og jepp, har utforsket alt i mixeren, og passet på at ingen ting er mutet, alt står på fult har testa det som er av applikasjoner nå også, null lyd Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hum. Test følgende (ikke helt sikkert stien er helt korrekt, men du finner lyder i sound mappa uansett). aplay /usr/share/sounds/alsa/Front_Left.wav Det kan også hende at du må gi manuelle parametere til hda-intel modulen. Intel HDA er litt sånn kvasistandard greier... Få output av: cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec Lenke til kommentar
raysv Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 NorthWave skrev: Hum. Test følgende (ikke helt sikkert stien er helt korrekt, men du finner lyder i sound mappa uansett). aplay /usr/share/sounds/alsa/Front_Left.wav Det kan også hende at du må gi manuelle parametere til hda-intel modulen. Intel HDA er litt sånn kvasistandard greier... Få output av: cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec warelf@abydos:~$ aplay /usr/share/sounds/alsa/Front_Left.wav Playing WAVE '/usr/share/sounds/alsa/Front_Left.wav' : Signed 16 bit Little Endian, Rate 48000 Hz, Mono warelf@abydos:~$ Null lyd. Outputen fra den andre er: warelf@abydos:~$ cat /proc/asound/card0/codec#* | grep Codec Codec: Realtek ALC663 Codec: LSI ID 1040 Codec: Generic 10de ID 6 warelf@abydos:~$ Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Du skjekker både med høytaler og hodetelefoner? Hvordan du spesifiserer manuelle parametere finner du under seksjon "Manually Specify Module Parameters" her: https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto Dette bør også rapporteres på Launchpad. EDIT: Forresten, få 'aplay -L' også, så vi er sikre på at den ikke prøver å spille av på den digitale utgangen... Endret 26. januar 2009 av NorthWave Lenke til kommentar
raysv Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Ser ut som jeg har løst det her nå, endte med å måtte oppgradere alsa fra 1.0.17 til 1.0.19.. da ble det lyd så da er vel ikke dette noe problem lengre i neste ubuntu release Lenke til kommentar
Smif Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Husk å trykke på "Løst" knappenså andre kan få nytte av løsningen din. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå