Gå til innhold

Bør jeg velge Mac? Trenger hjelp til nytt kjøp !

Anbefalte innlegg

Er en jente på 16 år, og nå er det tid for en ny data, men jeg trenger hjelp!

I det siste har jeg sett på MacBook Pro 17", men med den største prosessoren blir det litt i det dyreste laget mener jeg.. Har sett at man også kan få den for ca. 16.000, men da med en mindre prosessor. Er det noen som har kjennskap til disse ? Jeg lurer egentlig på om den minste prosessoren er nok for meg, har noen tusen bilder, sanger og filmer og redigerer litt innimellom.

Det viktigste mener jeg er at:

• Den ikke er for tung.
    Den har et stilig design
    Den starter fort.
    Den har god lagringskapasitet.
    Den har god batterilevetid.
    Den har en passe stor skjerm, helst ikke mindre enn 15".

Noen som kan anbefale Mac? og hvorfor?

Og i tillegg, er det noen andre bærbare dere anbefaler? Jeg liker hp, men har hørt at folk ikke er så fornøyde.. hvorfor?

Jeg trenger svar, jeg er helt lost..!

Takk på forhånd!

Endret av Jaynii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av prismessige årsaker vil jeg ikke kjøpt Macbook, etter min mening er det bedre alternativer og få tak i, f.eks: http://www.zepto.no/Shop/Notebook.aspx?notebookid=1081

Jeg vet ikke åssen zepto er og handle med, men syntes dette var en litt flott og bra maskin.

Også har man Dell: http://www1.euro.dell.com/content/products...s&cs=nodhs1

Jeg har hatt dell før og jeg er veldig fornøyd med dem. Og syntes Dell Studio 15" alternativet var så bra ut!

Begge alternativene er lagt opp slik at du kan velge litt selv åssen du vil ha det.

Ut i fra hva folk sier, så er Mac maskiner pene og se på og har god brukervennelighet, men de er dyre..

Lenke til kommentar
Av prismessige årsaker vil jeg ikke kjøpt Macbook, etter min mening er det bedre alternativer og få tak i, f.eks: http://www.zepto.no/Shop/Notebook.aspx?notebookid=1081

Jeg vet ikke åssen zepto er og handle med, men syntes dette var en litt flott og bra maskin.

Også har man Dell: http://www1.euro.dell.com/content/products...s&cs=nodhs1

Jeg har hatt dell før og jeg er veldig fornøyd med dem. Og syntes Dell Studio 15" alternativet var så bra ut!

Begge alternativene er lagt opp slik at du kan velge litt selv åssen du vil ha det.

Ut i fra hva folk sier, så er Mac maskiner pene og se på og har god brukervennelighet, men de er dyre..

Lekre maskiner ! Takk for hjelpen !

Lenke til kommentar

Du bør ikke velge MAC, siden du betaler 8000++ for designet og eplelogoen..

Lionel_Luthor's forslag er et meget godt valg!

De har tilbud på Power-modellen akkurat nå, bytt gjerne til skjerm med høyere oppløsning, da dette fører til mer effektiv jobbing og en generelt bedre brukeropplevelse!

Merk at det ikke følger med OS. Jeg anbefaler deg å kjøpe XP, da Windows 7 kommer om ca 1 år.

Lenke til kommentar

Macbook Pro er en veldig bra maskin. Kan trygt anbefalle Macbook Pro 15". Prosessoren på 2,4Ghz er mer enn rask nok. Min maskin har kun 2,2 Ghz, 800Mhz FSB, og klarer likevel alle opgaver i Photoshop( med bilder på flere hundre Mb).

Den er lett( 2,5 kg), har en meget fin design, starter ganske fort( min bruker i underkant av 30 sek.), har god lagringskapasitet, batterilevetiden er på rundt 4,5-5 timer med vanlig bruk. Syns maskinen oppfyller alle punktene du nevner.

I tillegg er det enkelte fordeler med Mac:

- Krever veldig lite vedlikehold. Har brukt min Macbook Pro i 1 1/2 år, og maskinen er raskere enn dagen jeg åpnet boksen, uten å ha defragmentert disken en eneste gang. Har heller ikke foretatt noen vedlikeholdsoppgaver, noe som er et must med windows maskiner. Jeg byttet harddisk for 6 mnd siden( fra 5400rpm til 7200rpm), noe som gjorde at maskinen ble raskere enn når den var ny.

- Er sikrere: Nettvett gjelder for alle, og Mac brukeree er intet unntak, men per dags dato finns det ingen virus for Mac, og kun et fåtall trojanere.

- Kommer med mye nyttig programvare, som iPhoto, iMovie, iWeb og Garageband( iLife pakken, mao).

- Apple maskiner er de enste maskinene som støtter uten videre alle operativsystemer, så man kn bruke Windows, Linux eller OSX uten problemer.( og selvfølgelig alle programmer laget for disse OS)

Det er også noen ulemper:

- Maskinene er dyrere enn tilsvarende maskiner fra andre produsenter

- En del gratisrogrammer er kun tilgjengeligfo Windows.

Personlig syns jeg OSX og design er verdt prisforskjellen, men man må selv vurdere om man øsnker å punge ut så mye penger.

Lenke til kommentar
Du bør ikke velge MAC, siden du betaler 8000++ for designet og eplelogoen..

Lionel_Luthor's forslag er et meget godt valg!

De har tilbud på Power-modellen akkurat nå, bytt gjerne til skjerm med høyere oppløsning, da dette fører til mer effektiv jobbing og en generelt bedre brukeropplevelse!

Merk at det ikke følger med OS. Jeg anbefaler deg å kjøpe XP, da Windows 7 kommer om ca 1 år.

Det hørtes fornuftig ut :-)

Men jeg er helt blank på det her.. Hva vil OS si?

Og XP? ikke Vista?

Jeg bare lurer, vil jo ha det beste resultatet !

Lenke til kommentar
Macbook Pro er en veldig bra maskin. Kan trygt anbefalle Macbook Pro 15". Prosessoren på 2,4Ghz er mer enn rask nok. Min maskin har kun 2,2 Ghz, 800Mhz FSB, og klarer likevel alle opgaver i Photoshop( med bilder på flere hundre Mb).

Den er lett( 2,5 kg), har en meget fin design, starter ganske fort( min bruker i underkant av 30 sek.), har god lagringskapasitet, batterilevetiden er på rundt 4,5-5 timer med vanlig bruk. Syns maskinen oppfyller alle punktene du nevner.

I tillegg er det enkelte fordeler med Mac:

- Krever veldig lite vedlikehold. Har brukt min Macbook Pro i 1 1/2 år, og maskinen er raskere enn dagen jeg åpnet boksen, uten å ha defragmentert disken en eneste gang. Har heller ikke foretatt noen vedlikeholdsoppgaver, noe som er et must med windows maskiner. Jeg byttet harddisk for 6 mnd siden( fra 5400rpm til 7200rpm), noe som gjorde at maskinen ble raskere enn når den var ny.

- Er sikrere: Nettvett gjelder for alle, og Mac brukeree er intet unntak, men per dags dato finns det ingen virus for Mac, og kun et fåtall trojanere.

- Kommer med mye nyttig programvare, som iPhoto, iMovie, iWeb og Garageband( iLife pakken, mao).

- Apple maskiner er de enste maskinene som støtter uten videre alle operativsystemer, så man kn bruke Windows, Linux eller OSX uten problemer.( og selvfølgelig alle programmer laget for disse OS)

Det er også noen ulemper:

- Maskinene er dyrere enn tilsvarende maskiner fra andre produsenter

- En del gratisrogrammer er kun tilgjengeligfo Windows.

Personlig syns jeg OSX og design er verdt prisforskjellen, men man må selv vurdere om man øsnker å punge ut så mye penger.

Ja, så du mener jeg ikke trenger den raskeste prosessoren? For den er jo rundt 8000 kr dyrere enn den andre..

Tusen takk for utrolig bra svar! Det hjelper virkelig =)

Lenke til kommentar

OS= Opprativsystem, altså feks. Vista (* Note to self, slutte med datanørdspråk :) )

XP er et langt bedre oprativsystem en Vista av to enkle grunner; Det bruker mindre ressurser (maskinen blir raskere med XP), og du slipper alle sikkerhetsadvarslene som gjerne forvirrer med en de hjelper..

Windows 7 er Microsft's nye opprativsystem, det er i beta(uferdig testversjon) nå, og ytelsestester viser at det yter bede en XP (er raskere..) Da er det ikke noe poeng å kjøpe et helt nytt, dyrt og dårlig opprativsysem når du likevel kommer til å oppgradere om et år..

Er du heldig så har du en gammel XP-lisens liggende, sjekk gamle maskiner :)

EDIT: @buitre er du virkelig villig til å betale 8k for å slippe å sitte en dag med virustrøbbel og for å ha en fin maskin (det er forsåvidt Zepto sin også.. ) ?

Endret av ravii
Lenke til kommentar
OS= Opprativsystem, altså feks. Vista (* Note to self, slutte med datanørdspråk :) )

XP er et langt bedre oprativsystem en Vista av to enkle grunner; Det bruker mindre ressurser (maskinen blir raskere med XP), og du slipper alle sikkerhetsadvarslene som gjerne forvirrer med en de hjelper..

Windows 7 er Microsft's nye opprativsystem, det er i beta(uferdig testversjon) nå, og ytelsestester viser at det yter bede en XP (er raskere..) Da er det ikke noe poeng å kjøpe et helt nytt, dyrt og dårlig opprativsysem når du likevel kommer til å oppgradere om et år..

Er du heldig så har du en gammel XP-lisens liggende, sjekk gamle maskiner :)

EDIT: @buitre er du virkelig villig til å betale 8k for å slippe å sitte en dag med virustrøbbel og for å ha en fin maskin (det er forsåvidt Zepto sin også.. ) ?

Jeg bruker maskinen daglig i flere år( regner med å ha maskinen i 4-6 år). Jeg betaler 8k kroner ekstra for å slippe virus, slippe vedlikehold og ha en maskin jeg trives med, ja.

Har brukt windows i over 10 år, og bruker det fortsatt på jobb( XP og Win2K). Skal man bruke maskinen mye, er det greit å kjøpe noe man trives med. Men som jeg sa i mitt tidligere innlegg, er det opp til hver enkel å vurdere om man vil ut med så mye penger.

Lenke til kommentar

Åja, hehe..

Har også hørt at Vista tar mye plass ja.. Smart :-)

Jeg er jo egentlig ikke så veldig plaget av virus, kanskje litt, bruker jo Limewire, men vurderer å ikke installere det på den nye dataen og heller laste ned sanger og filmer på den gamle maskinen.

Så kanskje jeg ikke ender opp med en Mac til slutt. Så helt spesifikt: Hvilket merke bør jeg velge? Og isåfall hvilken modell? er HP et godt alternativ? :)

Lenke til kommentar

Ut ifra dine krav vil faktisk en Lenovo N500 til 5000 (!) holde lenge. Den mangler nok litt på design, men dette tar den igjen på byggekvalitet og "bang for the bucks".

Vet HP har mange, designmessig gode modeller. Dette er hovedsalkig snakk om Pavilion'modellene, som ikke produseres av HP-de har et dårlig rykte mtp byggekvalitet..

Ønsker du bedre ytelse og desing er Zepto veien å gå : )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...