Fred7555 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hei, jeg har akkurat kjøpt meg en ny PC fra Netshop, og nå vil jeg gjerne ha internett på den. Jeg ringte (eller mamma gjorde) og spurte om vi kunne legge en kabel til PC'en, men siden vi alt har en PC på kabel nå, måtte vi ha trådløst internett, stemmer det? Ognå har vi et modem (?) også en kabel inn til PC'en, som vi får internett fra til denne PC'en jeg skriver på nå. Hva slags nye ting/deler trenger jeg for å sette opp trådløst internett inn til den andre PC'en? Det er ca. 7-10 meter imellom, og det er bare "vanlige" vegger. Internetthastigheten er ca. 3.5-4.0 mbps ifølge Linjetest.no Og jeg har ikke noe mottaker til PC'en heller, er det sånn USB-mottaker best, eller et trådløst nettverkskort på PCI (eller hva det ehter) best/sånt kort som sitter direkte på hovedkortet? Har Windows Vista Ultimate 64-bit hvis noen lurer Takker for all hjelp Lenke til kommentar
mocka Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Du trenger nok en trådløs ruter. PCI nettverkskort er ofte litt mer stabile enn USB-mottakere, men USB-mottakere fungerer for tiden også veldig bra. Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Er det bare da å ta den ledningen fra modemet, og putte inn i ruteren da? Også ta en kabel derfra igjen til PC'en? (På den med internett nå) Er det vanskelig å putte inn/installere et sånt nettverskort, eller er det bare å putte det inn i PCI-porten, og putte inn cden med drivere? Eller må man inn i BIOS også videre? Skal spille endel online-spill, så vil helst ha et stabilt og raskt internett Går vel bra selvom jeg har Vista 64-bit? Sorry for litt nooby-spørsmål, men er jeg er ikke så god på denne siden. Takker for all hjelp Endret 26. januar 2009 av Fred7555 Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Om det viktigste er trådløst finner du noen fine pakker som dette: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=332691 Eller finnes det andre routere dersom du også ønsker gigabit kabelnett ved siden av, f.eks. denne routeren og dette PCI kortet. Skal du sette opp en trådløs løsning optmalt krever det litt mer enn at du slår på strømmen, men spør du her får du garantert hjelp! Endret 26. januar 2009 av trn100 Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Hei, jeg hadde egentlig tenkt til å ha en Dlink DI-524 fra Computercity, og et eller annet nettverkskort der. Er det helt dumt, eller må man ha noe bedre, eller hva? Sorry for dumme spørsmål, men er nesten helt grønn her. Takk for all hjelp Endret 27. januar 2009 av Fred7555 Lenke til kommentar
tsoiland Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 ... men siden vi alt har en PC på kabel nå, måtte vi ha trådløst internett, stemmer det? Skjønner ikke helt hva du mener. Er det moren din som ikke vil ha enda en kabel liggende over gulvet? For det er absolutt mulig å ha to pcer på kabel hvis det var det du mente. Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Nå har vi en PC med kabel, denne her. Når mamma ringte til Tele2 for å spørre om de kunne legge opp kabel til min nye PC (uten internett) sa de at 2 PC'er ikke kunne gå på kabel, så den nye PC'en måtte ha trådløst Er det helt feil? Lenke til kommentar
mocka Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Nei, du kan ikke koble to pc'er til en og samme kabel med mindre du har en switch, hub eller router imellom. Du kan like gjerne ha en kablet router imellom - ta kabelen PC'n din er koblet til nå og koble på en router, fra denne routeren kobler du de to PC'ene med hver sin kabel. Du trenger ikke trådløst internet for å dele en internet tilgang! Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Okay, da tror jeg at jeg skjønner litt mer her Bare 1 siste spørsmål nå, så er jeg ferdig: Kan jeg nå gå å kjøpe en router med mer enn 1 utgang, og ta 2 kabler fra routeren og koble hver sin kabel i hver sin PC? Skal jeg bare ta kabelen fra modemet nå, inn i routeren, også 2 kabler til hver sinn PC fra routeren? Trenger jeg en spesiell router til den, noen gode dere vet om som passer til meg? Skal helst a raskt internett som mulig, men gidder ikke å betale i hauger for en router, noe mellom 0-500 ville ha vært veldig fint hvis mulig. Når jeg får en laptop neste år pga. videregående, har jeg trådløst og kablet nett her da hvis jeg kjøper routeren og kobler de 2 PC'ene med hver sin kabel? Må jeg krpytere det trådløse nettet da, eller kan man slå den av og bare ha kablet nett (de 2 PC'ene) også slå det på når jeg får laptop? Noen spesielle innstillinger osv. da? Ok, ble kanskje mer enn 1 spørsmål, men trenger virkelig hjelp her Tusen takk for all den gode hjelpen! Endret 27. januar 2009 av Fred7555 Lenke til kommentar
mocka Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Kan jeg nå gå å kjøpe en router med mer enn 1 utgang, og ta 2 kabler fra routeren og koble hver sin kabel i hver sin PC? Ja Skal jeg bare ta kabelen fra modemet nå, inn i routeren, også 2 kabler til hver sinn PC fra routeren? Ja, går vel som det samme som quoten over. Trenger jeg en spesiell router til den, noen gode dere vet om som passer til meg? Skal helst a raskt internett som mulig, men gidder ikke å betale i hauger for en router, noe mellom 0-500 ville ha vært veldig fint hvis mulig. Det finnes mange gode rutere til rundt 500. Har ikke tid til å finne en akkurat nå. Når jeg får en laptop neste år pga. videregående, har jeg trådløst og kablet nett her da hvis jeg kjøper routeren og kobler de 2 PC'ene med hver sin kabel? Hvis du kjøper en trådløs router med vanlige porter, ja. Må jeg krpytere det trådløse nettet da, eller kan man slå den av og bare ha kablet nett (de 2 PC'ene) også slå det på når jeg får laptop? Du trenger ikke kryptere det trådløse nettet og ja, du kan slå av det trådløse og bare ha kablet nett for å så slå på det igjen. Noen spesielle innstillinger osv. da? Routere har ofte mange forskjellige instillinger, slik som firewall etc. Lenke til kommentar
Fred7555 Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Okay, takk for all hjelpen Da tar jeg en tur å kjøper 1 router og noen kabler snart Hvis noen vet om en trådløs ruter som er helt grei, med 2 eller fler utanger for kabler, er jeg veldig takknemmelig hvis de kan linke til en e.l. (0-500 kr helst, men kan gå over) EDIT: Vil internettet gå veldig tregt/gå saktere hvis PC'en er ca. 10-20 meter fra routeren, og den er koblet med kabel? Altså at kabelen går ca. 10-20 meter mellom routeren og PC'en. Finnes det egentlig en så lang-internettkabel? Dere lurer sikkert på hvorfor jeg vil ha kabel da, men jeg skal helst ha internett hele tiden og helst raskt, og god ping i FPS-spill, så vil helst ha kabel da EDIT 2: Har nå kjøpt en ruter med trådløs og kabel, så nå er det løst, takk for all den gode hjelpen Endret 27. januar 2009 av Fred7555 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå