Nordmoen Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Heisann folkens. Akkurat installert Fedora 10 på en gammel pc, og lurte bare på en liten sak. Når networkmanager starter opp spør den etter passord, hvordan slår jeg dette av? Bruker KDE 4 versjonen av Fedora 10 hvis det er viktig. Pc-en er bare for hjemme bruk så ikke tenk på at jeg mister sikkerhet. Lure også på hvordan jeg kan sette opp meg selv som Sudo bruker, synes Sudo er mer sikkert når jeg bruker Guake. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Heisann folkens. Akkurat installert Fedora 10 på en gammel pc, og lurte bare på en liten sak. Når networkmanager starter opp spør den etter passord, hvordan slår jeg dette av? Bruker KDE 4 versjonen av Fedora 10 hvis det er viktig. Pc-en er bare for hjemme bruk så ikke tenk på at jeg mister sikkerhet. Lure også på hvordan jeg kan sette opp meg selv som Sudo bruker, synes Sudo er mer sikkert når jeg bruker Guake. Kjenner ikke til passordproblemet, men hva med å bruke wicd isteden? synes også dette er en bedre network manager. For å bruke sudo må du legge deg selv til i admin gruppa og/eller legge deg til i sudoers fila. Dette gjøres med å skive visudo som root i terminalen. Dermed legger du til: bruker ALL=(ALL) ALL Hvis du ikke en vandt med vi som editor kan du sikekrt bruke kate/gedit/nano el. også, søk på google. Legge til en bruker i en gruppe gjøres slik: usermod -a -G admin bruker Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Du kan legge på ett -c parameter for å kun utføre en enkel kommando, f. eks su -c yum update Fra Linux / Unix Command: su NAME su - run a shell with substitute user and group IDs SYNOPSIS su [OPTION]... [-] [uSER [ARG]...] DESCRIPTION Change the effective user id and group id to that of USER. -, -l, --login make the shell a login shell -c, --commmand=COMMAND pass a single COMMAND to the shell with -c -f, --fast pass -f to the shell (for csh or tcsh) -m, --preserve-environment do not reset environment variables -p same as -m -s, --shell=SHELL run SHELL if /etc/shells allows it --help display this help and exit --version output version information and exit A mere - implies -l. If USER not given, assume root. SEE ALSO The full documentation for su is maintained as a Texinfo manual. If the info and su programs are properly installed at your site, the command info su info su should give you access to the complete manual. Important: Use the man command (% man) to see how a command is used on your particular computer. Ellers er dette en grei side for å sette opp Fedora: Personal Fedora 10 Installation Guide Innhold: Installation Media Physical Installation Setup sudo Graphical Bootloader - Plymouth Setup yum Install Nvidia Driver Network Management Install RealPlayer Install MP3 Players Install Media Players Install TrueType Fonts Modify Services/Daemons Adobe Flash Plugin Java Runtime Environment Install Adobe Acrobat Setup Samba More Information and Translations Endret 27. januar 2009 av Crowly Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Bittelitt off topic, men du sier du bruker KDE, og Guake. Hvorfor ikke Yakuake, som er det samme, bare tilpasset KDE? (Guake er tilpasset Gnome) Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 de er ikke tilpasset noe som helst. Yakuake bruker KDE-biblioteker og Guake bruker GNOME-biblioteker. derfor, har man KDE legger man inn Yakuake for å slippe alle GNOMe greiene. det er ikke slik at en av dem er bedre i KDE enn den andre. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Å velge å benytte Gnome-biblioteker indikerer for meg at man velger å tilpasse programmet sitt til Gnome. Dessuten bruker yakuake automatisk settings etc fra konsole, og det vil si en tilpasning mot KDE.. Men for all del, yakuake funker i Gnome og vice versa.. Lenke til kommentar
Nordmoen Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Visste faktisk ikke om yakuake Skal prøve det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå