Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Skap for å beskytte server på råloft

Anbefalte innlegg

Hei!

Litt usikker på om spørsmålet passer i dette underforumet, men prøver meg!

Har et stort råloft over leiligheten. Planen er å borre hull i taket opp dit, og plassere switch, filserver/gateway, og en PC som skal fungere som "remote" mediacenter med HDMI, trådløs mus og tastatur. Utfordringen er at det ofte er fuktig der oppe (bor i Bergen), og at temperaturen sikkert er under frysepunktet noen ganger.

Noen som har erfaringer med et lignende prosjekt? Finnes det for eksempel et skap som man kan plassere maskinene trygt inni? Må selvsagt også ivareta kurant ventilasjon, brannsikkerhet etc. Trenger ikke være så stort, bare jeg har plass til et par kabinetter, og litt småting som modem/switch.

Axel

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du bygger ett "hus" til pcen som er godt isolert men samtidig har god nok ventilasjons evne vil nok pcen klare og holde en stabil temp. Har sett andre ha pc stående ute på veranda i isolerte omgivelser midt på vinteren uten problem. Problemet med et loft er at de ofte forvandler seg til en bakerovn på sommertid og dermed har du heller ett problem med varme...

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange nyttige innspill. Et moment jeg glemte å nevne er at det kun er en nedtrekkbar loftstrapp opp dit, så da blir det vel en eller annen selvbyggvariant med isolasjon, vifter, fuktsperre og varmeelement som frysesrikting. Har et ledig rør til avtrekkspipe der oppe, så der kan luften føres ut i alle fall.

Alternativt kan kablene føres videre ned til en utebod hvor det nok er mindre varmevariasjon. Kanskje den greieste løsningen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...