Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Første intrykk av Firstmile / Zyxel


Anbefalte innlegg

Hei allesammen,

 

virker som om jeg er en av de første som har fått levert bredbånd fra Firstmile, så jeg ville bare dele erfaringen.

 

#1- Mail om telenor (eller hva det er) montør kommer dagen før montøren skal komme. Denne ser jeg såklart ikke, så når jeg er på jobben ringer montøren og står utenfor leiligheten min. Ikke noe annet å gjøre enn å avtale på nytt med Firstmile....

Fra tidligere erfaringer med ISP support forventer jeg 3 timer i telefon kø for å få avtalt ny time...og bestemmer meg for å vente med det til jeg er kommet hjem fra en 3 dagers foretnings reise.

Men til min STORE fornøyelse ringer det ett ukjent nummer til meg mens jeg sitter på Gardermoen og beklager problemene og skyldte på oppstarts problemer. Den hyggelige kvinnen avtalte straks ny dato på ett tidspunkt jeg kunne bestemme. Det er noe annet enn Chello/NGT support det. Oppstarts problemer kan være lov synes jeg for en bedrift i vekst (håper de vokser da)

 

#2- Mens jeg er borte ringer det nok et ukjent nummer og beklager at routeren ikke var tilsendt enda. Med NGT fikk jeg den en uke etter montøren hadde vært der, så jeg hadde ikke rukket å savne den engang. Han sa den skulle sendes express. Jeg foreslo vanlig post siden jeg var borte og ikke kunne motta noe levering på døra de nærmeste dagene (dumme meg...les videre).

 

#3 - Noen dager senere, da jeg var hjemme igjen kommer montør til avtalt tid og strekker enda et kobber par opp 5 etasjer :) men ikke noe router hadde kommet. Ja, ja, det var bare noen dager så jeg venter over helgen. mandagen kom, alt var klart, men fortsatt ingen router. jeg ringer nummeret jeg hadde fått opplyst i en tidligere epost og VIPS...30 sekunder senere var den hyggelige damen på tråden igjen...med routeren min i hånden. Hvem sin feil det var at det fortsatt ikke var sendt vet jeg ikke, men bryr meg mindre også. Heldigvis er Firstmile bare et par km unna meg så det tok 12.5 sekunder før jeg stod på døra deres og kunne hente router.

 

#4 - Det er endel "problemer" med routeren. Den er en gammel modell som ikke støtter NAT'ing av mer en 12 individuelle porter (!!!) og ikke støtter loopback (eller noe slikt) slik at hvis noen på LAN'et bruker sin INTERNET IP for å nå en server på samme LAN vil de bare få tak i routeren. For alle andre på "utsiden" virker alt utmerket. INGEN fikk tak i web eller FTP server fra utsiden heller.

Jeg kontaktet support via epost for å finne ut av det og de svarte nesten med en gang selv etter 1600 (!!!) Etter noen utvekslinger da, og morgenen etter ble problemene løst (sjekk IP Filter oppsett ;) ). Da virket web og FTP, men dette "loopback" greiene ser det ut som jeg må leve med. Kan bruke intern IP'en, men det virker litt tafatt for noe så enkelt. Det var også en konfig feil hos de som gav meg 1Mbit isteden for 2. Det var også løst til morgenen etter av support.

 

Nå går det så det griner her :D God fart både opp og ned. Stabilitet kan jeg ikke si noe om ettersom det er helt nytt.

 

Konklusjon:

Firma i oppstart skal ha lov til noen logistikk problemer. Hadde virket destod mer proft uten de, men "no biggie". De var meget vennlige og kontaktet meg når det var noe (bortsett fra den siste router forsendelsen da...)

Utmerket support avdelig. 10 poeng der. Jeg bare håper at responsen er like god når kunde antallet øker.

Routeren er rett og slett dårlig. Lite instillinger og lite fleksibel. Denne vil skape MYE support hvis den leveres konfigurert slik den var til meg. Grei nok til "plug and play", men vil du ha 2.3 Mbit Sdsl skal du ikke bare surfe. Support sier den skal byttes i mai måned engang med en nyere modell. Den kan ikke komme snart nok.

Prisen er veldig god i forhold til andre aktører. Det er pris + tilgjenelig support som trekker STORT opp.

 

Mens jeg skriver her, merker jeg at det ser ut som mye problemer, men jeg sitter igjen med en god følelse av firstmile. Alle tekniske problemer har blitt løst iløpet av 12 timer og med ny router on noen uker håper jeg alt blir fint. Jeg har lest et par innlegg fra noe "smart asses" som tror de alltid vet best og rakker ned på Firstmile, så nå er det på tide med litt god presse. :)

 

Jeg vil anbefale Firstmile til de som har det tilgjenglig og trenger SDSL.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Fikk du Prestige 782R? det fikk jeg nå 21.04. Er oppe med SHDSL nå jeg. Fikk nettet opp idag pga feil fra Sønnico sin side. Fikk 1.8Mb med itavisen.no. Får ikke mer enn 2056Kbps fra modemet grunnet 3500m fra sentralen fikk jeg høre. Du, GUPP, hvor langt fra sentralen bor du? Og hvilket hastighet har du i modemet?

Lenke til kommentar

virker som om jeg er en av de første som har fått levert bredbånd fra Firstmile, så jeg ville bare dele erfaringen.

 

Dette var jevnt over positivt - at det er litt småsnubling i starten fra en ny aktør må man vel nesten regne med.

 

At de følger opp underveis er jo også veldig bra - de to 'bredbånd'-leverandørene jeg har erfaring med (Telenor ADSL / UPC Chello) gir jo stort sett f* i å gi tilbakemelding hvis avtalte tidspunkter må utsettes. Var ikke spesielt imponert av Telenor når jeg to ganger på en uke hadde tatt fri fra jobb i en halv dag siden montøren skulle komme 'etter 12 men før 16' og det ikke dukket opp noen (og jeg fikk selvfølgelig ikke noe beskjed og måtte purre selv dagen etterpå).

 

Får håpe kapasiteten hos Firstmile sin kundeservice blir utbygd i samme tempo som kundemassen så de ikke får samme problemer etterhvert.

Lenke til kommentar

Får håpe kapasiteten hos Firstmile sin kundeservice blir utbygd i samme tempo som kundemassen så de ikke får samme problemer etterhvert.

 

De har jo ikke tenkt og være ISP lenger enn de må så jeg tviler på at de bygger opp noe særlig i og med de skal selge kundemassen.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
håper de kan komme til nordnorge snart også da. Det skal bli knall med et selskap som har ordentlig support. tror ikke noen av internett leverandørene mine har hatt det enda

ser du bor i tromsø, catch leverer 2Mb sdsl som dekker så og si hele tromsø med mindre du bor i utkanten da :)

Lenke til kommentar
hmm..

 

fikk levert adsl fra firstmile i dag.. funker greit det.. men skulle gjerne hatt passord og brukernavn til routeren..

 

mvh

alexio

Default passord er 1234. Mener det ikke skal være noe brukernavn, men krever web-configen det, er det admin.

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

Lenke til kommentar

Kjempebra at dere gidder ta dere tid å dele erfaringer med oss andre, blir mye lettere å velge ISP! :)

Som sagt tidligere her, gleder jeg meg til å se rutingen til Firstmile til utlandet. Da tenker jeg f,eks på nederland,england,sverige,finland etc.

Skulle gjerne hatt firstmile jeg også, men er ikke kommet til sørlandet enda, håper det kommer snart :)

Lenke til kommentar
hmm..

 

fikk levert adsl fra firstmile i dag.. funker greit det.. men skulle gjerne hatt passord og brukernavn til routeren..

 

mvh

alexio

Default passord er 1234. Mener det ikke skal være noe brukernavn, men krever web-configen det, er det admin.

 

Mvh,

 

G. Rimala

ZyXEL/Firstmile

 

 

strålende at dere tar dere tid til å sjekke forum her og der, sånt liker jeg.. bra at ikke alle er for store, får liksom et bedre inntrykk av at du ikke er "kun en kunde".. har f.eks. aldri sett telenor her innpå forumet..

 

keep it up!

 

--alexio

Lenke til kommentar

Selvfølgelig blir du oppringt og fulgt opp når kundemassen kan telles på en hånd, det sier seg selv. Hvis firstmile sin kundemasse noen gang når opp til telenor eller ngt`s høyder, så tror jeg at de blir som enhver annen isp: lange køer, ingen tilbakemelding og i noens øyne dårlig service. Det er feil å vurdere grunnlaget for service når et selskap akkurat har startet, bare vent å se til firstmile får litt kunder på seg, så er det nok sikkert noen som har en annen tone. Det er DA vi kan måle service !

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...