Mr. Bojangles Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 La oss si at jeg hopper utfor en kant på 5 meter, og lander på asfalt - hva er da den korrekte metoden å lande på, for å minimere skader på kroppen? Vet at SAS (britiske spesialstyrker, ikke flyselskapet) har noen teknikker, hvor man ruller seg sammen i det øyeblikket man treffer bakken og da absorberer støtet. Noen som har noe mer info? Lenke til kommentar
Purplehaze Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Er vel snakk om å dempe fallet i størst grad her. Det er vel litt begrenset med muligheter for å svikte med hodet, ryggen og magen (kanskje en grei pub hjelper litt^^) Ser for meg at å lande på beina, svikte så mye det lar seg gjøre i dem, og så rulle til siden/fremover/bakover, for å prøve å skape en "bortover" bevegelse av det i stedet for en "rett ned i bakken" bevegelse. Noe må nok gjøres, annet enn å bare svikte litt i knærna, om det blir høyt nok. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Må vel rulle på en eller annen måte ja. http://www.youtube.com/watch?v=zIlegUtAyY0 Endret 26. januar 2009 av Slettet-p4PIYwb6 Lenke til kommentar
luser32 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Sjekk Time Warp-episoden der det er med en freerunner. Viser litt i slow-motion hvilke teknikker freerunners bruker. Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Rulle er vel den teknikken de aller fleste bruker, har selv brukt den flere ganger når jeg har falt, trener man på det ofte nok(noe jeg gjorde når jeg gikk på judo når jeg var 8-10) så blir det autamatisk selv mange år etter man slutta med det. Er flere ganger jeg har falt og skulle til å tryne men automatisk gjorde en rulle. har redda meg fra flere større skader. Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) Forover rulling er optimalt om man kan det og gjør det riktig. Om det ikke gjøres riktig så kan det ende med en faceplant eller skader på nakke/rygg/armer som er mye værre enn om man ikke hadde prøvd. Øving vil si først på bakkenivå, så i høyere høyder til man er på grensa til hva man med sikkerhet klarer, husker vi dreiv mye med dette når jeg var liten. Gjelder altså å få mest mulig av nedoverkraften til foroverkraften til å bli bortover kraft, den Time Warp episoden med en freerunner demonstrerer dette i slow motion. Dessverre så er det sjelden man lander på et egnet sted til å gjøre dette, men å lande på beina og dempe dette så mye som mulig før man hiver seg forover og ruller sidelengs eller tar seg imot kan være nesten like effektivt bare man passer håndleddet. Ramler man ned fra stillasjer og lignende så ligger det ofte mye drit under og terrenget kan være ujevnt, så gjelder å lande med beina i riktig vinkel i forhold til hellingen på bakken og så man unngår å vrikke/brekke de, men det går nok automatisk for de fleste. Ikke alltid man faller med beina først eller selv om man somregel prøver å hoppe i siste liten om man merker at man faller for å nettopp kunne lande på beina. Og lande rett i en James Bond rull vil nok nesten garantert si en brukken rygg om man ikke klarer å dempe det først med beina, da er det bedre å lande flatt. Endret 27. januar 2009 av ChrML Lenke til kommentar
Berga Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Judorulle funker faktisk ganske bra i sånne sammenheger Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Judorulle er helt lik, karate rulle eller ninjutsu rulle, en rulle er rulle for å si det sånn, når jeg gikk på ninjutsu(hele 3 ganger) var rullen helt lik den jeg lærte på judo, det er liksom bare en måte å rulle på, noen er bedre til å lære det bort, men prinsipet er det samme Lenke til kommentar
Berga Skrevet 2. februar 2009 Del Skrevet 2. februar 2009 Judorulle er helt lik, karate rulle eller ninjutsu rulle, en rulle er rulle for å si det sånn, når jeg gikk på ninjutsu(hele 3 ganger) var rullen helt lik den jeg lærte på judo, det er liksom bare en måte å rulle på, noen er bedre til å lære det bort, men prinsipet er det samme Åja, viste ikke det men det funker hvertfall... Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 8. februar 2009 Del Skrevet 8. februar 2009 Ville sagt, som tidligere nevnt at parkour/frerunning roll`en vil være den mest optimale måten å lande på. Det som skjer er at energien går fra nedover til bortover. Man kan se mange filmer av blant annet David Belle (parkour) hvor han hopper ned plasser som er mye høyere en 5 meter, uten å skade seg og kun bruke en roll til "bremsing" Vil dough ikke anbefale deg å gå ut og prøve på 10 meteren med en gang da Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå