Deneb Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hei! Jeg vet med sikkerhet at jeg skal studere i samme by i 4 år fremmover (skal ta master, et av årene blir tatt i utlandet). Leie av bolig (leilighet) i så lang tid, med mulighet for noen år til om jeg velger å fortsette å bo i samme by etter studietiden (høy sjanse for å få jobb) blir relativt mye penger "ut av vinduet". Hva tror folk her om å faktisk kjøpe en bolig ettersom jeg vet at jeg skal bo på samme sted såpass lenge? Jeg regner med at det er "umulig" å få noen boliglån når jeg har vært student de siste åra, uten oppsparte midler i BSU (av skattemessige årsaker har jeg ikke brydd meg med det). Er dette korrekt? Men er det praktisk gjennomførlig at foreldrene mine tar opp boliglån for å kjøpe en leilighet til meg, hvor jeg vil betale ned terminbeløpene, som - om jeg bor med en til to andre (som var planen fra starten av) vil komme på omtrent samme pris som leien, alt etter hvor lang nedbetalingstid og selvfølgelig hvort stort lån en tar? Sånn jeg ser det kan dette lånet bli betalt ned på f.eks 10 år, hvor jeg da betaler 1/3 av terminbeløpene 4 av de årene, på det 5 betaler jeg ingenting - potensielle leietagere betaler mesteparten, og i de resterende 5 årene fortsetter jeg da å leie ut leiligheten, eller tar over den selv (da er jeg mest sannsynlig i fast jobb). Hva tror folk om denne planen? Er helt i begynnerfasen enda, men er ganske tent på denne ideen, jeg ser det som bedre å eie en bolig som jeg betaler ned på nå som det er billig å kjøpe, men dyrt å leie. Lenke til kommentar
Colb Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 høres bra ut! Folkene mine tilbød meg å gjøre det om jeg studerte samme sted som bror. Hvis folkene dine er med på det for all del, kjør på! Lenke til kommentar
KS Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Selv med oppsparte BSU-midler er det tungt å få boliglån hvis man ikke har inntekt. Enkelte studenter kan nok på lønn mot slutten av studietiden hvis de studere linjer som fører til en godt betalt stilling svært kort tid etter fullført studium. Eks. lege eller siviling. Hvis foreldrene dine stiller opp så er det klart at det er mulig at de kan få lån til å kjøpe en bolig. Hvorvidt dette vil være lønnsomt eller ikke er ikke godt å si. Anta at ditt alternativ er å enten kjøpe en to-roms halvveis sentralt i Oslo til 1,5 mill, eller å leie den samme leilighetene for 7.500 kr pr mnd. Anta videre at du fullfinansierer kjøpet med lån. Med tilleggssikkerhet i foreldrenes bolig får du likevel en gunstig rente til 5%. Etter litt regning finner jeg ut at dersom du har 22,5 års løpetid på lånet blir terminen på ca 9250 men etter skatt blir nettolånekostnader på 7500 kr. Altså likt som med husleien. Sum avdrag på fem år blir 204.000 kr. Det er dette beløpet som du ved å leie bolig ville ha kastet ut av vinduet. I tillegg må du ha høyde for at boligprisen vil endre seg. Opp? ned? Flatt? Ingen vet. Mao. her er det risiko. På toppen av dette kommer transaksjonskostnader. Det er ikke billig å kjøpe eller å selge og dette gjør et grovt innhugg i gevinsten din, med mindre du tror boligmarkedet kommer til å gå til himmels. Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hei! Jeg vet med sikkerhet at jeg skal studere i samme by i 4 år fremmover (skal ta master, et av årene blir tatt i utlandet). Leie av bolig (leilighet) i så lang tid, med mulighet for noen år til om jeg velger å fortsette å bo i samme by etter studietiden (høy sjanse for å få jobb) blir relativt mye penger "ut av vinduet". Hva tror folk her om å faktisk kjøpe en bolig ettersom jeg vet at jeg skal bo på samme sted såpass lenge? Jeg regner med at det er "umulig" å få noen boliglån når jeg har vært student de siste åra, uten oppsparte midler i BSU (av skattemessige årsaker har jeg ikke brydd meg med det). Er dette korrekt? Men er det praktisk gjennomførlig at foreldrene mine tar opp boliglån for å kjøpe en leilighet til meg, hvor jeg vil betale ned terminbeløpene, som - om jeg bor med en til to andre (som var planen fra starten av) vil komme på omtrent samme pris som leien, alt etter hvor lang nedbetalingstid og selvfølgelig hvort stort lån en tar? Sånn jeg ser det kan dette lånet bli betalt ned på f.eks 10 år, hvor jeg da betaler 1/3 av terminbeløpene 4 av de årene, på det 5 betaler jeg ingenting - potensielle leietagere betaler mesteparten, og i de resterende 5 årene fortsetter jeg da å leie ut leiligheten, eller tar over den selv (da er jeg mest sannsynlig i fast jobb). Hva tror folk om denne planen? Er helt i begynnerfasen enda, men er ganske tent på denne ideen, jeg ser det som bedre å eie en bolig som jeg betaler ned på nå som det er billig å kjøpe, men dyrt å leie. Penger ut av vinduet må du regne med uansett. Renter er like mye en kostnad som husleie, og i tillegg må du selv stå for en lang rekke kostnader utover renter. Det er husleie uansett om du eier leiligheten, og vedlikeholdskostnadene på leiligheten må du betale selv f.eks. Du påtar deg videre en ganske stor risiko ved å låne på fremtidig inntekt og investere i et aktiva som svinger i verdi. Studenter er i de aller, aller fleste tilfeller best tjent med å leie en hybel eller bo i kollektiv. Karatebonanzatidene i boligmarkedet er over for nå, og da taler både kalkulator og sunn fornuft for at studenter ikke er i nærheten av lånedyktige. Det skal dessuten mye til at du faktisk får lån nå, for logikken i min risikovurdering har endelig gått opp for bankene også. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Takk for svar! Konferering med foreldre, b.la med ettertanke etter siste innlegg gjør at jeg venter en tstund til før jeg evt går inn som kjøper. Kanskje neste år Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå