scoop3x Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Heisann, prøvde meg på et HDR bilde, har spørt my rundt hvordan jeg får det til og synes jeg fikk det ganske bra. håper på at folk kan gi meg kontruktiv kritikk. Mvh Kristoffer Lenke til kommentar
bjornast Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hvor mange eksponeringer er satt sammen, og hvordan har du klart å få flaggene og fallskjermen helt statisk når det er tydelig at det blåser ganske bra? Ville ikke et hovedmål med HDR her vært å fått det monumentet såpass lyst at man ser detaljene? Jeg kan fryktelig lite annet enn den grunnleggende teknikken med HDR, men dette slår meg ikke som HDR. Jeg trodde poenget med HDR var å få de lyse, mellom og mørke partiene eksponert sånn at man får frem detaljene i de, men dette bildet består jo stort sett av silhuetter. For å ta komposisjonen så synes jeg den er stort sett bra. Det er spesielt to ting jeg biter merke i dog, det ene er at det er ganske skjevt, og det andre er at mannen forsvinner i ett med bakgrunnen. Akkurat det siste punktet synes jeg er et vesentlig minus. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Jeg må spørre jeg også; Hvordan har du fått tatt et HDR bilde, når det er mange elementer her som åpenbart beveger på seg? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Kan vel være det er fake hdr fra én rawfil. Kan være derfor du ikke får så stort dynamisk omfang som vi gjerne forventer fra hdr. Lenke til kommentar
scoop3x Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Som "me sjøl" sier er dette fake, det er kun 1 raw bilde, men jeg synes det alikevell ble veldig bra. Lenke til kommentar
Haansi Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Kan man få noe mer dynamisk omfang ut av det, når det kun er EN eksponering da? Lenke til kommentar
Me sjøl Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Ikke noe mer enn med dodge & burn. Lenke til kommentar
formann Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg skjønner ikke hvorfor dette bildet ikke har fått mer oppmerksomhet. Håper virkelig ikke at folk avstår fra å kommentere bare fordi det er såpass bra, eller at de ikke makter det samme selv. Eneste jeg har å klage på er at det ikke følger en "how-to" med i første post Veldig imponert over motiv og detaljer mtp. HDR. Lenke til kommentar
Shruggie Skrevet 5. februar 2009 Del Skrevet 5. februar 2009 Jeg _elsker_ det! Jeg har ingen tekniske kommentarer, men jeg syntes det er fantastisk! Du har virkelig vært heldig med timingen mtp fallskjermen, og lyset faller nydelig over hele scenen! Lenke til kommentar
teoh Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 HDR eller ikke. Et sinnsykt kult bilde var det uansett Lenke til kommentar
ukjentbrukergitt Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 digg bilde, syns det er litt skeivt, men kanskje det er bare jeg som ser det Lenke til kommentar
diax Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Selvfølgelig kan man få mye mer dynamikk selv med kun ÈN eksponering/RAW-fil. Lenke til kommentar
Phaser_ Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Jeg likte det veldig godt men skjønner ikke helt hvorfor du har valgt å lage glorie rundt "statuen" eller nå hva det heter. Endret 9. februar 2009 av Phaser_ Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Selvfølgelig kan man få mye mer dynamikk selv med kun ÈN eksponering/RAW-fil. kan du ikke hente like mye i f.eks ACR? før du gjør om raw-filen Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) Motivet og lyset er veldig interessant, men jeg klarer ikke å slappe helt av når jeg studerer det ettersom skyene ser posteriserte ut. Det er nok fordi du har forsøkt å dra for mye informasjon ut av et begrenset dynamisk omfang. Retter du opp horisonten i bildet slik at de vertikale elementene fremstår som rette vil det med en gang bli bedre imo . Mvh Francis Endret 9. februar 2009 av :Francis: Lenke til kommentar
diax Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Selvfølgelig kan man få mye mer dynamikk selv med kun ÈN eksponering/RAW-fil. kan du ikke hente like mye i f.eks ACR? før du gjør om raw-filen Jo det er det jeg mener. Men ikke i ett og samme bilde. Du må lagre flere versjoner basert på EV-justeringer av RAW-fila for å få med dynamikken. Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Selvfølgelig kan man få mye mer dynamikk selv med kun ÈN eksponering/RAW-fil. kan du ikke hente like mye i f.eks ACR? før du gjør om raw-filen Jo det er det jeg mener. Men ikke i ett og samme bilde. Du må lagre flere versjoner basert på EV-justeringer av RAW-fila for å få med dynamikken. men da kan du like godt gjøre de justeringene i rawfila istedenfor fake-hdr. du har tilgang til samme datamengde. har mange verktøy i ACR for å hente "tapt" informasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå