Gå til innhold

Hva bør faglig oppdatering og kompetanseheving koste pr år?


Anbefalte innlegg

Hvor mye penger er det naturlig å forvente at en arbeidsgiver bør budsjettere med pr år til å vedlikeholde/oppgradere kompetansen til IT-ansatte pr år? Her er det primært snakk om systemansvarlige i VGS, som jobber med nettverksdrift, brukerstøtte, reparasjon og nyinstallasjon av maskin- og programvare og operativsystem. Samt opplæring av brukere. (For mitt eget vedkommende inkluderer det bl.a. XP, Vista, Server 2003, OSX, Office og CS3)

 

Men sammenlignbare tall fra andre offentlige og private institusjoner/organisasjoner/bedrifter er selvfølgelig av interesse. Kommuner og fylkeskommuner, f.eks.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer jo selvsagt ann på hva kravet til kvaliteten på tjenestene er, og selvfølgelig hva slags kompetanse de ansatte sitter på fra før av. Så lenge det er vanlig satsning vil jeg anta at det holder med kursing når det oppstår behov, med mindre kompetanseheving er et mål i seg selv. Her jeg jobber får vi tildelte midler når behov for kursing oppstår, og ved eventuell prosjektdeltagelse får man midler av prosjektet for nødvendig kursing.

Ved avd. for nettverk/datasenter ol. lå vel snittet i fjor på tre kurs per person (á 20000,-), noe som er over snittet pga. prosjektperiode med innførelse av mye ny teknologi. Annslagsvis vil jeg anta at man trenger to kurs (2xuker avsatt) i året for å holde seg oppdatert. Skal man læres opp fra bunnen av kreves det selvsagt mer ressurser, men ikke nødvendigvis i form av ekstern kursing.

Kurs er en dyr affære og bør kun benyttes når man får utbytte av det, både på personlig plan og i bedriften/foretakets hensyn.

 

PS: I mitt syn trenger man ikke kursing i drift av OS/Office/enkel AD/GPO-administrering, da dette er noe man kan sette seg inn i på egenhånd, det finnes mye informasjon tilgjengelig. Skal man drifte avanserte løsninger, eller vil se potensiale i systemene man eier kan kursing hjelpe mye. (Svært viktig at de som blir kurset er innstilt på å lære noe, hvis ikke er det bortkastet!)

Endret av novastrum
Lenke til kommentar

En skal ikke avfeie ting som for trivielle for kursing.

Etter min erfaring er det mange gjemte perler i selv de mest trivielle ting som vil være til stor hjelp for brukerne eller administratoren.

 

Jeg vil anbefale deg å se på aktuelle kurs du mener du trenger og fremlegge et forslag. Be uansett om en samtale for å få laget en kompetanseplan som forplikter begge parter.

Forøvrig burde arbeidsgiver ha en overordnet kompetanseplan ellers blir tendensen fort til at man deltar på kurs man ikke trenger og at kompetansen utvikler seg i feil retning.

Lenke til kommentar

Joda jeg ser fornuften i argumentene deres. Problemet er at dersom det ikke er budsjettert med midler, så er det veldig vanskelig å få dra på kurs. Så utfordingen er i første omgang å få arbeidsgiver til å sette av penger på forhånd.

 

Og som tyldum skriver, så fins det verdifulle kurs "der ute". Jeg var på et 3-dager OSX-kurs for noe over ett år siden som jeg hadde mye igjen for. Og skulle gjerne ha vært på tilsvarende Leopard-kurs. Til sammenligning har jeg vært nødt til å drive mye selvstudium i forbindelse med Vista, og det er en frustrerende situasjon.

 

Det er klart at man kan bruke mye fritid på å google ting, og lese tutorials på nettet. Men det fritar ikke arbeidsgiver for det ansvaret man har for at arbeidstakernes kompetanseutvikling. Og første skrittet er å få det inn på budsjettet.

Lenke til kommentar

Sett gjerne opp regnestykker i forbindelse med utrulling av nye ting hvor man belyser at mangel på opplæring ikke nødvendigvis er en besparelse.

F.eks vil man risikere å måtte bruke en betydelig sum på eksterne konsulenter for å kompensere for mangel på egen kompetanse.

 

Fornøyde ansatte har behov god faglig utvikling. Arbeidsgiver har behov for kunnskapsrike, fornøyde og stabile ansatte.

Lite penger i kassa er ikke god nok grunn til å utelate faglig utvikling, da må man se på andre tiltak som f.eks å ikke rulle ut en ny løsning.

Har man ikke råd til opplæring har man heller ikke råd til å investere i utstyr.

Lenke til kommentar

I det offentlige har de som regel ikke lært at tid er penger enda, så ofte er det enkelt å be om at en halv dag i uka skal reserveres til selvstudie og "leking". Komplett MCITP-training kit koster rundt 1000,-. Et halvt år med 4 timer i uken så har du glatt kommet deg igjennom pensumet og øvelsene og sjefen din ser kun 1000,- som rene utgifter for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...