Gå til innhold

etikk oppave,hvem slepper inn i bomberom.


storkers

Anbefalte innlegg

det er krig i oslo.du er vakt ved inngangen til ett bomberom.ute blir byen beskutt med bomber og artilleri.

ved inngangen til bomberommet står en gruppe på 24 personer.,som er ett absolutt tall grunnet oksygen,mat og vann.

de 24 personene er:

 

-mann 23år fra somalia,flyktnig,snakker ikke norsk.

 

-etnisk norsk familie på 6 personer:mormor,morfar,mor,far,tvillinger på 18år.

 

-mann 30år,lege,etnisk norsk,bærer med seg lege koffert.

 

-kvinne 25år,psykologistdent,indisk,snakker dårlig norsk.

 

-kjærestepar,han 23år,hun 22år,politiske flyktninger fra bosnia.

 

-to foreldreløse barn,jenter på 5 og 7 år.etnisk norske.

 

-mann 54år,rørlegger,etnisk norsk.

 

-kvinne 46år,førskolelærer,etnisk norsk.

 

-kvinne 23år,gravid i 4.mnd,sterkt psykisk nedbrutt,etnisk norsk.

 

-kvinne 22år,med scheferhund,nekter og gå inn uten hunden,etnisk norsk.

 

-mann 26år,datatekniker,homofil,etnisk norsk.

 

-mann 23år,dessertør,etnisk norsk.

 

-etnisk norsk familie på 5 personer,mor,far,sønn 16år,datter 12år,sønn 4år.

 

plukk ut de 16 du ville sluppet inn i sikkerhet,de som er igjenn ute annses å gå den sikkre død i møte.

begrunn gjerne hva du baserer dine valg på.

Endret av storkers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-mann 23år fra somalia,flyktnig,snakker ikke norsk. Dårlig forutsetning for å klare seg bra i etterkant.

 

-etnisk norsk familie på 6 personer:mormor,morfar,mor,far,tvillinger på 18år. Disse kommer til å klare seg, siden flere fra samme familie kommer til å overleve.

 

-mann 30år,lege,etnisk norsk,bærer med seg lege koffert. En lege trengs i bunkeren; og i etterkant.

 

-kvinne 25år,psykologistdent,indisk,snakker dårlig norsk. Her må det gjøres tøffe valg. God kommunikasjon under isolasjonen i bunkeren er viktig. Dårlig språk trekker ned.

 

-kjærestepar,han 23år,hun 22år,politiske flyktninger fra bosnia. Flykninger i et isolert miljø kan jeg ikke ta sjangsen på. Kan bli bråk hvis en av de andre er nazist eller lignende.

 

-to foreldreløse barn,jenter på 5 og 7 år.etnisk norske. Barn må reddes for enhver pris.

 

-mann 54år,rørlegger,etnisk norsk. Valget sto mellom rørlegger og førskolelærer. Valget landet på den siste.

 

-kvinne 46år,førskolelærer,etnisk norsk. Se over.

 

-kvinne 23år,gravid i 4.mnd,sterkt psykisk nedbrutt,etnisk norsk. Hjerterått, men psykisk ustabile mennesker kan ikke stenges inne med andre mennesker.

 

-kvinne 22år,med scheferhund,nekter og gå inn uten hunden,etnisk norsk. Hunden slipper ikke inn; så da vil vel ikke hun inn heller.

 

-mann 26år,datatekniker,homofil,etnisk norsk. Utdannelse er et pluss.

 

-mann 23år,dessertør,etnisk norsk. Dessertør...

 

-etnisk norsk familie på 5 personer,mor,far,sønn 16år,datter 12år,sønn 4år. Av samme grunn som forrige familie.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar

hva har skjedd med den legendariske "kvinner og barn først" ?

 

Mimir, jeg skjønte ikk helt denne:

-etnisk norsk familie på 6 personer:mormor,morfar,mor,far,tvillinger på 18år. Disse kommer til å klare seg, siden flere fra samme familie kommer til å overleve.

Endret av storkers
Lenke til kommentar
Jeg vil vite noe om kvalifikasjonene til alle de voksne hvor dette ikke er oppgitt. Mormor og morfar ligger tynt an med mindre de sitter inne med verdifull kompetanse.

Det er ikke oppgitt fordi trådstarter mest sannsynlig vil skape en debatt om utlendinger regner jeg med. Ikke sikkert han kommer til å innrømme det da.

 

Forøvrig så er en enhet som en familie er bedre rustet enn andre til å klare seg etterpå rett og slett pga. samholdet. Derfor synes jeg ikke mormor og morfar nødvendigvis trenger å utelukkes.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Jeg driter tynt i etnisiteten, her er kompetanse førstepri. Alle som kan noe, inkludert psykologistudenten, er garantert plass. Jeg går ut ifra at også de andre kan noe. Somalieren er sannsynligvis utdannet ingeniør, så han får være med. Flyktningene fra bosnia er unge nok til ikke å være ofre for den paranoiaen som mange som var med under krigen forståelig nok ender opp med, dessuten er de friske og sterke. At inderen kan dårlig norsk er null problem, en psykolog er bedre enn ingen. Å lære seg et språk er fort gjort.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Tja, i utgangspunktet hadde jeg sluppet alle inn på førstemann til mølla basis. Om alle kom samtidig eller noe sånt så hadde jeg sånn generelt sett tatt inn barn og høyt utdannede folk.. hadde også prøvd å få sånn ca likt med menn og kvinner. Måtte ha tenkt framover.

 

Eksempelvis ville jeg nok i motsetning til Mimir tatt med meg psykologistudenten. Hun er fra india så engelsken er nok god og noen med litt erfaring i psykologi kan hjelpe i en sånn situasjon.

 

storkers: Når man skal tenke framover så er folk med god utdannelse mer verdt enn andre ja.

Endret av Pivotal
Lenke til kommentar
Mimir, jeg skjønte ikk helt denne:

-etnisk norsk familie på 6 personer:mormor,morfar,mor,far,tvillinger på 18år. Disse kommer til å klare seg, siden flere fra samme familie kommer til å overleve.

 

Lars svarer mer enn gjerne på dette:

 

Forøvrig så er en enhet som en familie er bedre rustet enn andre til å klare seg etterpå rett og slett pga. samholdet. Derfor synes jeg ikke mormor og morfar nødvendigvis trenger å utelukkes.
Lenke til kommentar

Disse kan finne en annen plass:

  • mann 23år fra somalia,flyktnig,snakker ikke norsk. - Ubrukelig om han ikke kan norsk
  • kvinne 25år,psykologistdent,indisk,snakker dårlig norsk. - Ubrukelig om hun ikke kan norsk
  • kjærestepar,han 23år,hun 22år,politiske flyktninger fra bosnia. - De kan flykte tilbake dit de kom fra
  • mann 54år,rørlegger,etnisk norsk. - Gammel
  • kvinne 46år,førskolelærer,etnisk norsk. - Gammel
  • mann 26år,datatekniker,homofil,etnisk norsk. - Datateknikere er ikke nyttige i krig
  • mann 23år,dessertør,etnisk norsk. - Dessertør

Disse får slippe inn:

  • etnisk norsk familie på 5 personer,mor,far,sønn 16år,datter 12år,sønn 4år. - Fordi det er en familie med barn
  • kvinne 23år,gravid i 4.mnd,sterkt psykisk nedbrutt,etnisk norsk. - Hun er gravid
  • kvinne 22år,med scheferhund,nekter og gå inn uten hunden,etnisk norsk. - Ung kvinne, hunden kan vere nyttig etterpå, den kan både brukes som et "våpen" og som mat
  • to foreldreløse barn,jenter på 5 og 7 år.etnisk norske. - De er barn
  • etnisk norsk familie på 6 personer:mormor,morfar,mor,far,tvillinger på 18år. - De er etnisk norske og i tilegg en hel familie
  • mann 30år,lege,etnisk norsk,bærer med seg lege koffert. - Leger er nyttig i krig

Endret av Equerm
Lenke til kommentar

Equerm: Hvorfor er de som kan dårlig norsk ubrukelige? Hun fra india iallefall kan jo da flytende engelsk, noe de fleste norske kan rimelig bra.

 

Og hvor du har det i fra at datateknikere ikke trengs i krig? Er lite som er viktigere i dagens krigføring.

 

Hvorfor er norskheten en positiv ting? Og hvorfor fortjener en dessertør ikke å leve?

Lenke til kommentar

Datateknikere trengs i militeret når det er krig, ikke som sivilie.

Dessertøren gidder ikke å hjelpe fedrelandet, siden jeg er en del av fedrelandet gidder ikke jeg å hjelpe han.

Norskheten er en positiv ting fordi det er krig i Norge, da er mitt hovedmål at flest mulig landsmenn/kvinner skal overleve det. Det er Norske statsborgere som teller

 

Mener jeg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...