Gå til innhold

Kontroll på bussen - Mine rettigheter

Vidar Busk

Anbefalte innlegg

Forresten, er det ikke mulig å bare springe til helvete bort fra bussen hvis kontrollen kommer? De bruker vel for mye tid til å ta resten av folka i bussen til å kunne springe etter deg?

Jeg hadde hatt gyldig månedskort hver bidige dag i 2 år uten å se snurten til en kontrollør. En dag skulle jeg ned til byen og hadde akkurat nok til det jeg skulle kjøpe og månedskortet hadde gått ut for 2 dager siden. Jeg sneik og gjett om det står kontrolører på neste stopp. Jeg forbannet min uflaks, og orka ikke betale en teit bot etter å ha betalt for hver eneste reise hver dag i 2 år. Jeg bare stelte meg i inngangen og beina som faen når dørene åpna seg. Det funka faktisk, selv om jeg har sett andre prøve seg på det samme med mindre hell en jeg hadde.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
På 3 år på vgs (en 2 mil strekning) har jeg opplevd 3 kontroller... dvs, å bli tatt i sniking koster 900kr, månedskort koster 500... 3*900 = 2700. 10*3*500=15000, lurer på hvilken som lønner seg...

Men hvor enkelt er det å snike hver dag da?

Ikke veldig vanskelig, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar

hmm, om man blir tatt i kontroll på bussen eller lignende har da kontrollørene ingen rett til å holde deg? For at borgerarrest skal brukes må den potensielle straffen være mer en 6 måneder. Og det er ingen slik potensiell straff for sniking på bussen så vidt jeg vet.

Med andre ord dere kan be kontrollørene om å kaste boten i søpla.

Lenke til kommentar
På 3 år på vgs (en 2 mil strekning) har jeg opplevd 3 kontroller... dvs, å bli tatt i sniking koster 900kr, månedskort koster 500... 3*900 = 2700. 10*3*500=15000, lurer på hvilken som lønner seg...

Men hvor enkelt er det å snike hver dag da?

Hvor enkelt? Hva mener du?

Som jeg sa, vi har hatt 3 kontroller på 3 år, jeg hadde i hvert fall levd ett ganske bedagelig liv som sniker.

Lenke til kommentar

Han mener at bussjåføren ikke uten videre slipper en på hvis en ikke betaler eller har månedskort. Det kommer vel litt an på hvor i landet man bor. I Bergen er det vanlig å gå på bak i bussen, noe som gjør det meget lett å snike, mens man i Oslo/Akershus stort sett må gå på bussen foran.

Da er det ikke verre enn å kjøpe et månedskort og bruke det helt til det blir kontroll eller sjåføren oppdager det. En kamerat hadde det samme månedskortet fra september til april i fjor, så du har rett i at det er store penger å spare, med mindre man er uheldig.

Lenke til kommentar

Han mener at bussjåføren ikke uten videre slipper en på hvis en ikke betaler eller har månedskort. Det kommer vel litt an på hvor i landet man bor. I Bergen er det vanlig å gå på bak i bussen, noe som gjør det meget lett å snike, mens man i Oslo/Akershus stort sett må gå på bussen foran.

Da er det ikke verre enn å kjøpe et månedskort og bruke det helt til det blir kontroll eller sjåføren oppdager det. En kamerat hadde det samme månedskortet fra september til april i fjor, så du har rett i at det er store penger å spare, med mindre man er uheldig.

Sant, på tog igjen er det langt enklere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...