Session^^ Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Etter å ha satt opp samba share i nettverket ønsker jeg å ha tilgang til dette fra hvor som helst i verden som om jeg sitter hjemme. Hva er da løsningen for meg? Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Den usikre helt idiotiske løsningen er å forwarde porter slik at det står helt åpent inn til samba. Den sikre, helt bombesikre metoden er å bruke sshfs, ved å forwarde porter slik at ssh fungerer, for så å mounte mappene direkte via sshfs/fuse. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 I bunn og grunn bør det eneste du trenger å gjøre være å forwarde de korrekte portene i routeren din til serveren med disse sharene. Men Samba er ikke akkurat veldig sikkert, jeg ville nok satset på SSHFS/SFTP for denne type ting. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Evt. kan man jo sette opp et lite VPN, eller en ssh-tunnel og kjøre samba via denne. Men den beste løsningen er nok som nevnt å gå bort fra samba i dette tilfellet. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Bruk SFTP i stedet. Legg inn OpenSSH så er SFTP aktivert ved standard (i alle fall i Ubuntu). SSH kjører på port 22 så du må forwarde den i routeren din til serveren. Sitter du på en GNOME-PC kan du lett få tilgang til en SFTP-server som om du satt på den selv. Places > Connect to server, velg SSH. Ellers kan du mounte, les mer her: http://ubuntu.wordpress.com/2005/10/28/how...em-using-sshfs/ Som du ser må du installere sshfs på klienten. Mounter du slik får du tilgang på serveren i filsystem som om du sitter på serveren. Det gjør du også med GNOME-metoden, da ligger filsystemet i .gvfs (så vidt jeg husker). For å få tilgang til SFTP i Windows kan du lese her: http://www.frihost.com/forums/vt-28919.html http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=197368 Du finner både programmer som oppfører seg som en FTP-klient og programmer som gir SFTP-filsystemet en egen partisjonsbokstav i Windows, noen koster penger. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hvis du bruker ssh, gjør deg selv en tjeneste og kjør på en annen port en standardporten. Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Hvis du bruker ssh, gjør deg selv en tjeneste og kjør på en annen port en standardporten. Hvorfor det? Jeg kjører ssh nå som er tilgjengelig på port 22 fra utsiden. Lenke til kommentar
Smif Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hvis du bruker ssh, gjør deg selv en tjeneste og kjør på en annen port en standardporten. Hvorfor det? Jeg kjører ssh nå som er tilgjengelig på port 22 fra utsiden. Fordi dette er den første porten en uvelkommen ville prøvd. En god tommelfinger regel er å aldri bruke std. porter Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Å kjøre på port 22 er ikke noe problem om man holder seg oppdatert og har et skikkelig passord (evt. public key). Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 En god tommelfingerregel er å ikke tillate ssh-pålogging med passord. (Nøkler er så mye sikrere...) Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Er de eksterne klientene Windows eller Linux ? Linux: SSH, glem hele samba Windows: VPN + samba Lenke til kommentar
Session^^ Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 (endret) De er windows maskiner. Hvilke VPN program er ok? Edit: Vil openvpn i Debian gjøre susen? Endret 27. januar 2009 av Session^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå