Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Begrense bandwidth i ruter

Anbefalte innlegg

Hei!

Flytter nå inn i en leilighet der utleierne har internett, som de skal dele med meg. De har en trådløs ruter, med kabel ned mot min trådløse ruter.

Hvordan kan jeg begrense min bandwith i ruter, slik at jeg bare for 50% av linjen, og ikke tar opp noe mer?

Kan jo seff bruke NetLimiter e.l. på en maskin, men det vil være flere enheter på nettverket.

En annen ting;

Hvordan skal jeg koble mellom ruterne?

Jeg tenker å ta deres "Computer 1" til min "Computer 1" på ruteren. Dermed vil det bli to separate nettverk, der de ikke vil se hverandre (noe som er ønskelig for min del) og det eneste som kommer fra deres ruter mot min, er internett.

Jeg vil ha egen DHCP-server på min ruter, så kanskje det da ikke er mulig å koble på denne måten?

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Typiske hjemmerutere har kun et felles lokalt nettverk hvor alle msakiner kan kommunisere med alle.

Du må nok gå til innkjøp av en som støtter flere nett, eller rettere sagt VLAN.

Dette stiller høyere krav til konfigurasjon, men det du gjør er å konfiguere 2 stk DHCP servere, ordner med NAT for begge IP subnet, dedikerer switchporter til brukere etter som hvilket nett de er på.

Slike rutere har ofte QOS funksjon som krever en del "fikling" :D

Lykke til.Se på Cisco sin 870 serie feks, de koster en del mer en typiske hjemmerutere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...