[email protected] Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hva trenger man av utdanning\sertfikater for å kunne kjøre gravemaskin? Hadde hvert litt skoj.. Lenke til kommentar
MSg Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Du trenger vel bare fagbrev som maskinarbeider/operatør tror jeg. Samme som trengs i gruvene på Svalbard. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Du trenger vel bare fagbrev som maskinarbeider/operatør tror jeg. Samme som trengs i gruvene på Svalbard. "Bare". Lenke til kommentar
MSg Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Du skjønte hva jeg mente =) Endret 26. januar 2009 av MSg Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Må ha kurs for å jobbe med annlegsmaskin. 8 timer HMS-kurs, 32 timer maskin-teori, å 40 timer praksis på hver maskinklasse, ogSÅ kan du løse ut sertfikatet på feks gravemaskin. fagbrev er ikke påbudt, med mindre arbeidsoppgavene eller arbeidsgiver krever det. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Jeg har kun hatt 10 timer (tror jeg det var, tok det på 1 helg) teori (+ teoriprøve) + 40 timer praksis. Er disse 32 + 8 timene med teori/hms noe nytt? Det er uansett riktig som BECMST sier, du trenger ikke fagbrev for å kjøre gravemaskin. Lenke til kommentar
Patience Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler. Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn. Bruk -knappen i første post for å endre emnetittelen. (Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..) Endret 26. januar 2009 av Patience Lenke til kommentar
BECMST Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Jeg har kun hatt 10 timer (tror jeg det var, tok det på 1 helg) teori (+ teoriprøve) + 40 timer praksis. Er disse 32 + 8 timene med teori/hms noe nytt? Det er uansett riktig som BECMST sier, du trenger ikke fagbrev for å kjøre gravemaskin. veit ikke hvor gammle reglene er, men veldig ferske er dem ikke. Men for all del...det syndes MYE mot timene. HMS-kurset på 8 timer er felles og obligatorisk for alle som skal drive med "farlig" arbeidsutstyr som kran, truck, maskin osv, mens de 32 timene er maskin-teori for alle maskin-typene. Da jeg tok det hadde vi en veldig "saklig" lærer, som mente alt kunne læres via filmer, å hadde den holdninga at "ja, da går vi 3 timer tidligere i dag, også tar vi oss fri i mårra". å på teorieksamen gav han oss prøva, lot oss beholde bøkene, å sa "ja, da går jeg å setter meg på pauserommet BORTEST I GANGEN (hint hint)", også lot han oss 20 elevene sitta igjen med åpene bøker å snakke sammen. å praksisen var like ille. kom å gikk når vi ville, å en gang blei jeg faktisk sendt ut på jobb med lastebilen hans, for at den faste sjåføren skulle få fri en dag. trur jeg hadde sammenlagt 4 timer maskinkjøring på de 40 timene. men i følge forskriftene for sertifisert sikkerhetsopplæring, er det 8 timer HMS, 32 timer maskin-teori og 40 timer praksis på hver klasse. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hmm, jeg tok teorien gjennom jobben på det jeg vil kalle et setiøst sted. Praksistimene mine jeg tatt mer eller mindre på egenhånd. Fikk et gult hefte hvor jeg skulle føre timene, og beskjed om at jeg måtte ha en fadder i opplæringen. Det ble sjefen min og han skrev nå under uten å ha sett meg i en gravemaskin i det hele tatt. Kan virke som om det er de 8 flelles timenne jeg har hatt. Det vil jo si at jeg mangler 32 timer teori på både hjullaster og gravemakin. Vel jeg har nå hvertfall sertifikat på gravemaskin og hjullaster nå. PS. Teorien tok jeg for nesten 2 år siden, lappen fikk jeg nettopp (var litt treig med å sende inn papirer osv). Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Hmm, jeg tok teorien gjennom jobben på det jeg vil kalle et setiøst sted. Praksistimene mine jeg tatt mer eller mindre på egenhånd. Fikk et gult hefte hvor jeg skulle føre timene, og beskjed om at jeg måtte ha en fadder i opplæringen. Det ble sjefen min og han skrev nå under uten å ha sett meg i en gravemaskin i det hele tatt. Kan virke som om det er de 8 flelles timenne jeg har hatt. Det vil jo si at jeg mangler 32 timer teori på både hjullaster og gravemakin. Vel jeg har nå hvertfall sertifikat på gravemaskin og hjullaster nå. PS. Teorien tok jeg for nesten 2 år siden, lappen fikk jeg nettopp (var litt treig med å sende inn papirer osv). Hvor tok du teorien hen? Vanlig kjøreskoler har sikkert ikke sånt Du fikk jobb før du fikk lappen? Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Jeg jobber som anleggsgartner og ikke maskinfører, derfor fikk jeg jobb først, ja. Jeg tok teorien hos Førerkortsentralen i Bergen. Du må selv finne deg en fadder (en som har hatt maskinførerbevis i over 1 år...tror jeg det var) og en maskin å kjøre for å få de nødvendige praksistimene. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 28. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2009 Jeg jobber som anleggsgartner og ikke maskinfører, derfor fikk jeg jobb først, ja. Jeg tok teorien hos Førerkortsentralen i Bergen. Du må selv finne deg en fadder (en som har hatt maskinførerbevis i over 1 år...tror jeg det var) og en maskin å kjøre for å få de nødvendige praksistimene. http://www.fu.no/kurs.asp?avd=231&kurs...kurs+H%F8nefoss Virker som et kjekt kurs. Men kan man få jobb for så å ta den praktiske 40timers opplæringa med fadder eller må man bare jobbe de 40timene gratis..? Lenke til kommentar
Patience Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 (endret) Trådstarter ble 26.1. advart mot at om ikke emnefeltet ble endret ville tråden bli stengt. Trådstarter har ikke etterkommet anmodningen, og følgelig stenges også tråden. Gjør oppmerksom på at tråden kan gjenåpnes hvis trådstarter sender PM og deretter endrer emnefeltet etter åpning. Endret 28. januar 2009 av Patience Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg