arsenal82 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Trenger litt hjelp her! Har 18 stk 50W høytrykk kvikksølvdamplamper (utlaadnigslamper) + 2stk 70W natriumdamplamper Hvis jeg setter dette på en 3 polt 16A kombivern + kontaktor, vil dette holde egentlig. Kikka litt på belastningstabell fra Hager og der sto det søren meg at man kun kunne ha 11 stk kvikksølvdamplamper ukompansert på en 16A kontaktor. For min del blir det da 11xRot(3)=19 stk, i og med at det er 3 faser! Stemmer dette?? Synes det var jævlig lite!! Er disse dataene på kontaktorbelastninger leverandøravhengige eller er dette på en måte standarden?? Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Kontaktor er et flyktig begrep. Det finnes tusenvis av modeller og mange produsenter. Uten å vite hvilken kontaktor du refererer til, er det ikke mulig å svare. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Disse kvikksølvdamplampene har en strømspike som er ganske så stor i startøyeblikket og de kan få kontaktoren til å sveise seg fast etter noen påslåinger og da slåes ikke lyset av lengere. Denne starten er enda råere en en motorstart men varer mye kortere i tid. Paralellkobla 2 63A MG modulærkontaktorer for å kunne takle 39 70V spotter av dette slaget. 63A kontaktoren ville ha tålt 27 slike så for sikkerhets skyld så paralellkobla jeg. Dette sto på en 10A AC1 kontaktor og sveisa seg 3 dager etter byttet til kvikksølvdamplamper. Bytta også til 16A automater med D karrakteristikk for at det skulle holde i starten. Dette var da på et eksisterende skinnesystem i en butikk der de hadde gått fra vanlig halogenspotter til damplamper med elektronisk starter. Egentlig beregner man en del færre lamper pr. kurs ettersom elanlegget må tåle store kortslutningsstrømmer med D karrakteristikk men på eksisterende systemer kan det bli mye arbeid for å legge opp flere kurser og få delt opp skinnesystemet mere så om anlegget tåler det så går man for maks utnyttelse. Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 Disse kvikksølvdamplampene har en strømspike som er ganske så stor i startøyeblikket og de kan få kontaktoren til å sveise seg fast etter noen påslåinger og da slåes ikke lyset av lengere.Denne starten er enda råere en en motorstart men varer mye kortere i tid. Paralellkobla 2 63A MG modulærkontaktorer for å kunne takle 39 70V spotter av dette slaget. 63A kontaktoren ville ha tålt 27 slike så for sikkerhets skyld så paralellkobla jeg. Dette sto på en 10A AC1 kontaktor og sveisa seg 3 dager etter byttet til kvikksølvdamplamper. Bytta også til 16A automater med D karrakteristikk for at det skulle holde i starten. Dette var da på et eksisterende skinnesystem i en butikk der de hadde gått fra vanlig halogenspotter til damplamper med elektronisk starter. Egentlig beregner man en del færre lamper pr. kurs ettersom elanlegget må tåle store kortslutningsstrømmer med D karrakteristikk men på eksisterende systemer kan det bli mye arbeid for å legge opp flere kurser og få delt opp skinnesystemet mere så om anlegget tåler det så går man for maks utnyttelse. Fant ut at data for høytrykk kvikksølvdamplamper: 50W lampe..........startstrøm på 0,5A 80W lampe .......startstrøm på 0.7A 70W lampe(metallhalogen).........startstrøm 0.7A Da er det vel bare å gange dette opp med antall lamper så får vi den totale startstrømmen for anlegget? En annen ting!!!!!!! Sitter og regner i Febdok og lurer på en ting egentlig?? Når du bruker funksjonen "Veilys"(lampetegnet) så skal du velge Stigevern og Avgreiningsvern. Både Stigevern og Avgreiningsver har Stigekabel,Strøm/tid og Avgreiningskabel, strøm/tid. Skjønner ikke at: Stigevern har avgreiningskabel, strøm/tid. Skjønner derfor heller ikke at Avgreiningsvern har stigekabel, strøm/tid. HVA ER DISSE FOR NOE????? Trodde at stigevernet beskytter stigekabelen og avgreinngsvernet i masten beskytter avgreiningskabelen. Får feil når jeg regner i Febdok: Bruker funksjonen for veilys, og får denne feilmeldingen på stigevernet sekundærkabel strøm/tid : Feilmeldinger for sekundær kabel =============================================== Vernet løser ut jordfeilstrøm for sent i forhold til forskriftenes krav til utkobling av forventet berøringsspenning. Noen her som har peiling?????? Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. januar 2009 Del Skrevet 29. januar 2009 Må bare gjøre deg oppmerksom på at de dataene for startstrøm er oppstart og ikke den første spiken som oppstår i et kort millisekund men tilstanden fra pæra er kald til den har nådd driftstemperatur. Det er en stor vesensforskjell på det. Lenke til kommentar
arsenal82 Skrevet 29. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 29. januar 2009 (endret) Hvordankan man vite hvor stor spiken er da egentlig når man dimensjonerer verna?? Endret 29. januar 2009 av arsenal82 Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 30. januar 2009 Del Skrevet 30. januar 2009 Leverandøren av armaturen skal opplyse om slikt. Selv fikk jeg vite hvor mange armaturer jeg burde ha pr. 16A kurs fra en underleverandør og antallet som tåltes pr. MG kontaktor fant de på Solar. Men startstrøm skal levernadøren av lampene kunne oppgi. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå