vimael Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hei Jeg har funnet en kode som ser slik ut: <? if($_REQUEST['merke']!="") { if($farge=="")$farge="NULL"; $type=htmlentities($_REQUEST['type']); $merke=htmlentities($_REQUEST['merke']); $farge=htmlentities($_REQUEST['farge']); mysql_query("INSERT INTO sok (type,merke,farge) VALUES('$type','$merke',$farge);"); } if($_REQUEST['action']=="del") { mysql_query("DELETE FROM sok WHERE id={$_REQUEST['id']};"); } $result=mysql_query("SELECT id,type,merke,farge FROM sok ORDER BY merke;"); $i=0; while( $row=mysql_fetch_array($result) ) { if($i>0) -------------------KUTTET KODE------------------------ Her kan jeg legge inn gjenstander med merke, type og farge. Men i feltet farge, får jeg kun lov til å legge inn tall. Noen som kan si meg ut ifra denne koden hvorfor det er slik? Takker! Mvh Vidar Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Spørs hvordan databasen er satt opp (hvilke verdier kolonnen farge godtar) Lenke til kommentar
vimael Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Spørs hvordan databasen er satt opp (hvilke verdier kolonnen farge godtar) Farge er satt opp med nøyaktig samme verdi som Merke og Type. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Trur du misforstår hva jeg mener Snakker om selve kolonnen i databasen, det har ingenting med php'en å gjøre. Kjør en kode med bare tilkobling og visning av SQL spørringen SHOW COLUMNS FROM sok; Evt gå i PhpMyAdmin Lenke til kommentar
vimael Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Trur du misforstår hva jeg menerSnakker om selve kolonnen i databasen, det har ingenting med php'en å gjøre. Kjør en kode med bare tilkobling og visning av SQL spørringen SHOW COLUMNS FROM sok; Evt gå i PhpMyAdmin Nei I PhPMyAdmin er det ingen forskjell på Farge, Merke, Type. Hvordan skal jeg eksakt skrive den linjen for å få ut noe. Ja jeg er fersk på dette og kan veldig lite annet en klipp og lim. Lenke til kommentar
vimael Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Hva står det der? Nå veit jeg ikke hvem som forstår minst. Jeg forstår ingenting ihvertfall. I phpmyadmin er de tre lagt inn med akkurat samme parameter. Merke og Type fungerer med både tall og bokstaver, men farge bare med tall. Da er det vel ett fett hva som står der når forskjellen ligger i den koden jeg posta. Hvis jeg er helt på bærtur må noen fortelle meg det på en måte jeg forstår. Les: utdypende. Lenke til kommentar
oxodesign Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Problemet er at du har glemt apostrofe ' eller hva det kalles på norsk hehe mysql_query("INSERT INTO sok (type,merke,farge) VALUES('$type','$merke','$farge');"); prøv med den du så regner jeg med at det fungerer Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Problemet er at du har glemt apostrofe ' eller hva det kalles på norsk hehe mysql_query("INSERT INTO sok (type,merke,farge) VALUES('$type','$merke','$farge');"); prøv med den du så regner jeg med at det fungerer Hvor ser du det? Lenke til kommentar
oxodesign Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Problemet er at du har glemt apostrofe ' eller hva det kalles på norsk hehe mysql_query("INSERT INTO sok (type,merke,farge) VALUES('$type','$merke','$farge');"); prøv med den du så regner jeg med at det fungerer Hvor ser du det? Her er koden til vimael, på første post: mysql_query("INSERT INTO sok (type,merke,farge) VALUES('$type','$merke',$farge);"); Og sånn skal det være: mysql_query("INSERT INTO sok (type,merke,farge) VALUES('$type','$merke','$farge');"); Ser du nøye hvor han setter variablen $farge så ser du forskjellen Lenke til kommentar
vimael Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Problemet er at du har glemt apostrofe ' eller hva det kalles på norsk hehe mysql_query("INSERT INTO sok (type,merke,farge) VALUES('$type','$merke','$farge');"); prøv med den du så regner jeg med at det fungerer Se der ja, da blei det ihvertfall endringer. Men prøver jeg å skrive bokstaver nå kommer det opp en 0 (null) Regner med at det har med denne linja å gjøre: if($farge=="")$farge="NULL"; Har ikke testet så mye så det finner jeg kanskje ut av. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 ligger vell i det at farge kolonnen kun mottar int. Den der sjekker bare om $farge er tom (ville anbefalt empty($farge) istedenfor $farge=="") Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå