pagedown Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Trenger en ren juridisk kommentar på følgende: Jeg har et domene, hvor min nærmeste familie har epostadresser. Det er sterk grunn til bekymring for et av mine barn, som nå er myndig, og jeg vurderer derfor å bruke mine "administratorrettigheter" for å kunne få tilgang på eposten hennes. At dette kan få store konsekvenser i forhold til intigritet og tillit er jeg absolutt klar over, og ønsker ikke å diskutere denne delen av det her. Det jeg trenger å vite er om det er noe juridisk i veien for å gjøre dette. En av grunnene til at det er viktig å avklare dette, er at vi vet det finnes informasjon der som kan føre til at vi politianmelder eksterne personer, og hvor korrespondansen kan bli viktig som bevismateriale. På forhånd takk for konstruktiv hjelp. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Det å åpne andres post er jo forbudt, enten den er elektronisk eller papirbasert... Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) § 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler. Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler. Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes. Medvirkning straffes på samme måte. Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det. http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#145 Tror jeg ville forsøkt å snakke med datteren din om det først... Endret 26. januar 2009 av magnusalex Lenke til kommentar
pagedown Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Spørsmålet er om det å gå gjennom en annens mailkonto på et domene jeg eier og har administratorrettighetene til er "uberettiget". Min datter er ikke forøvrig ikke kontaktbar. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Uberettiget betyr her "uten å ha rett til", altså uten at du har fått tillatelse til det av den det gjelder. Det er kun gjennom en politianmeldelse at andre (politiet) lovlig kan få tilgang til kontoen. At du eier domenet hjelper dessverre ikke. Lenke til kommentar
osse-mon waits for alice Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Man kan vel ha egne "regler" om at alt innhold på server er tilgjengelig for administrator/eier o.l. Men det blir en litt gråsone.. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Ja, men da må alle brukerne akseptere avtalen/reglene FØR de tar tjenesten i bruk. Endring av regler må også aksepteres av alle involverte. Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Eier du domenet så er saken grei såvidt jeg kan se. Du har rett til å se alt innhold folk måtte velge å legge på domenet, inkl e-post kontoer du har tillatt at de oppretter der. Det moralske er selvsagt en annen sak... Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 For noe tøv. Les lovsitatet tidligere. Lenke til kommentar
laurell Skrevet 27. januar 2009 Del Skrevet 27. januar 2009 Mitt råd er at du ikke går inn og leser eposten, vis det er noe som plager deg, så ta det opp med ungen din. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Nå sier trådstarter i en senere post at datteren ikke er "kontaktbar", hva nå det skyldes. Altså er ikke det noe alternativ. Spørsmålet blir da om dette indikerer at datteren er i en tvangssituasjon. Nå vet vi ikke alvoret i situasjonen, eller den/de antatte handlingen(e) som eposten skal avsløre. Men man kan spørre om ikke straffelovens § 47 kan kommer til anvendelse: Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes. Dersom trådstarter tror at datterens liv, frihet eller helbred står i fare, vil vel kanskje(!) et brudd på § 145 være en berettiget handling? Som vanlig, jeg er ikke jurist, har ikke tenkt å bli det, og spiller ikke en på TV eller intenett... Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå