Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gå inn på annens emailkonto på mitt domene

pagedown

Anbefalte innlegg

Trenger en ren juridisk kommentar på følgende:

Jeg har et domene, hvor min nærmeste familie har epostadresser.

Det er sterk grunn til bekymring for et av mine barn, som nå er myndig, og jeg vurderer derfor å bruke mine "administratorrettigheter" for å kunne få tilgang på eposten hennes.

At dette kan få store konsekvenser i forhold til intigritet og tillit er jeg absolutt klar over, og ønsker ikke å diskutere denne delen av det her.

Det jeg trenger å vite er om det er noe juridisk i veien for å gjøre dette.

En av grunnene til at det er viktig å avklare dette, er at vi vet det finnes informasjon der som kan føre til at vi politianmelder eksterne personer, og hvor korrespondansen kan bli viktig som bevismateriale.

På forhånd takk for konstruktiv hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 145. Den som uberettiget bryter brev eller annet lukket skrift eller på liknende måte skaffer seg adgang til innholdet, eller baner seg adgang til en annens låste gjemmer, straffes med bøter eller med fengsel inntil 6 måneder eller begge deler.

Det samme gjelder den som uberettiget skaffer seg adgang til data eller programutrustning som er lagret eller som overføres ved elektroniske eller andre tekniske hjelpemidler.

Voldes skade ved erverv eller bruk av slik uberettiget kunnskap, eller er forbrytelsen forøvet i hensikt å skaffe noen en uberettiget vinning, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner bare sted når allmenne hensyn krever det.

http://www.lovdata.no/all/hl-19020522-010.html#145

Tror jeg ville forsøkt å snakke med datteren din om det først...

Endret av magnusalex
Lenke til kommentar

Nå sier trådstarter i en senere post at datteren ikke er "kontaktbar", hva nå det skyldes. Altså er ikke det noe alternativ.

Spørsmålet blir da om dette indikerer at datteren er i en tvangssituasjon. Nå vet vi ikke alvoret i situasjonen, eller den/de antatte handlingen(e) som eposten skal avsløre. Men man kan spørre om ikke straffelovens § 47 kan kommer til anvendelse:

Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget for at redde nogens Person eller Gods fra en paa anden Maade uafvendelig Fare, naar Omstændighederne berettigede ham til at anse denne som særdeles betydelig i Forhold til den Skade, som ved hans Handling kunde forvoldes.

Dersom trådstarter tror at datterens liv, frihet eller helbred står i fare, vil vel kanskje(!) et brudd på § 145 være en berettiget handling?

Som vanlig, jeg er ikke jurist, har ikke tenkt å bli det, og spiller ikke en på TV eller intenett...

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...