Gå til innhold

Har du et nomadisk øre?

gorida

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
svinepelz, det var en skrivefeil som ble rettet nå. glad for at noen endelig forstår. hvorfor skal det være underlig å knytte ekstatiske følelser til world music? hva er din definisjon av verdensmusikken? jeg kan ikke si at jeg liker 'gladmusikk' for det er noe mer enn bare glad musikk. teksten må stemme til rytmen, rytmen må stemme til bevegelsene etc.

Vel, det jeg syntes var rart var at du ser ut til å mene at ekstasen nærmest ekslusivt tilhører world music, at det er kun(?) det "nomadiske øret" som er i stand til å lukte på (tilsiktet underlig ordvalg) ekstasen.

Selv synes jeg ikke world music er spesielt interessant, og har ingen definisjon av den bortsett fra at jeg vagt forbinder det med "musikk som ikke er basert på vestlig populærmusikk"... som riktignok i stor grad er basert på afrikansk musikk. Kanskje mer en ubesudlet, ikke-prosessert, ikke-foredlet musikk, basismusikk.

Noe av det nærmeste jeg kommer et nomadisk øre er David Bowie - Move On:

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar
Så musikk som gir deg kombinert lyst til å reise og lyst til å danse er tingen?

Opplever ikke alle det hvis de hører på riktig musikk? Vil ikke det si at alle egentlig har et nomadisk øre?

jeg kan ikke snakke for alle. det er vel derfor jeg åpnet denne tråden for å høre folk snakke før en evt. konklusjon - hvis man klarer å få en i det hele tatt. du er spriker liksom i sine setninger og tankegangen, TheMartine. du nevner først 'riktig' musikk ergo alle har et nomadisk øre. hvis du sier 'riktig' musikk, da har du allerede definert og ekskludert noen. kan ikke du nevne et eksempel som får meg til å si at du har et nomadisk øre?

Lenke til kommentar
Noe av det nærmeste jeg kommer et nomadisk øre er David Bowie - Move On:

Se filmen hos Youtube

bingo svinepelz!

jeg prøvde å forklare i mellomtiden at 'et nomadisk øre' ikke nødvendigvis er verdensmusikken, men den må ha rotløshet, uro og 'move on' - aspektet i seg. jeg nevnte eks. med Anna Ternheim. vi begynner å nærme oss en definisjon av 'et nomadisk øre'. kjempe. takker for alle spørsmål og bidrag så langt :).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Jeg synes det er vanskelig å sitte rolig og høre på den Bowie låte, må liksom trampe med foten, er det nomaditiet? (er det et ord!? :p)

Lenke til kommentar
Med "riktig" musikk mener jeg altså musikken som får vedkommende til å føle reiselyst ...

reiselyst definitivt TheMartine, ikke nødvendigvis danselyst :). får meg igjen til å tenke Travolta.

Steffengd, du trenger ikke meg til å gi deg ferdigbakt pai. vi er her for å bidra/ å diskutere hvis vi ikke forstår hva den andre mener. så, du er mer enn velkommen til å delta eller vente på en ferdigbakt pai. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Hm, så hvis du har et "nomadisk øre" så er man en person som føler sterk reiselyst og rastløshet når man hører visse sanger?

Dette var da ekstremt vanskelig å forstå! :p

Endret av Slettet-oVjeg2q2Tk
Lenke til kommentar
Det er fordi det er tåkeprat :whistle:

og du fant fram igjennom. hallelujah, TheMartine. veldig bra Steffengd at du undrer deg over hvor lett det egentlig var når man bare gadd å fullføre tankeprosessen. glad for at du forstår nå. så, skal vi fortsette med kverulering eller diskutering og eksempler på musikk?

Endret av gorida
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

Er ikke min manglende evne til å resonere, men din mangelfulle forklaring? Nu vel, ikke mer kverulering. Nå diskuterer vi!

gir meg "nomadiske" følelser iallefall!
Lenke til kommentar
Er ikke min manglende evne til å resonere, men din mangelfulle forklaring? Nu vel, ikke mer kverulering. Nå diskuterer vi!

gir meg "nomadiske" følelser iallefall!

har ikke sagt at du mangler evne til å resonere bare at du kanskje har en tendens til å lene deg litt mer mot de instante/ fast food løsninger. :) takk for at du bidrar. jeg prøvde å høre på musikken du postet, og mitt øre klarte ikke å finne noe nomadisme i den. men det er jo bare mitt øre. men denne derimot Mark Lanegans 'One Way'

Endret av gorida
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

"rare" er det rette ord :D.

denne er ganske nomadisk:

Hmm, den ga ikke meg mye, men så er ikke jeg i "stemning" akkurat nå, følelser er rare ting! ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

og
.

De bør høres etterhverandre, forøvrig så er hele albumet "The campfire Headphase" genialt. Det gir meg lysst til å sveve eller fly rundt, jeg vil føle vektløshet og total frihet når jeg hører på det albumet, spesielt de sangene! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...