Gå til innhold

Har du et nomadisk øre?

gorida

Anbefalte innlegg

jeg har hatt et ganske nomadisk øre de siste ørene. på våre hjemmesider prøver jeg fra tid til annen å poste noen av sangen som har det lille ekstra som klarer å få meg til å tenke vagabondo. noen av sangene jeg postet fram til i dag er:

Dejame Vivir - La Shica, Tango - Tara Fuki, Run - Pharaoh's Daughter, Try - Sidsel Enderson / Bugge, Prituri se planinata - Vela Havle, Iemanja - Kidjo, From your favourite sky - I am Kloot, Tchiki Tchiki - soundtrack Transylvania eller de som jeg plasserte under kategorien 'five travel songs fra Skandinavia': http://gorida.com/blog/?p=448 . hvis man hører nærmere på alle disse, vil man kanskje si at noen av dem er mer world music enn noe annet. flere tips ønskes.

"Run from those thinkers, whos thoughts never change,

Run from your home town cause it keeps you the same,

Don’t be a fool like those, who hold onto their shame,

Said the seer seerseer, to the absolute believer – your stars are alligned but it will take some time,

Your lover will be here in three years so now just run away…"

Endret av gorida
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du... Quotet deg selv? :!:

Vil ikke si jeg har et nomadisk øre. Hører på stort sett den musikken.

ja, jeg gjorde vel det for å understreke hva jeg mente med nomadisk øre. når du skriver 'den musikken', hva mener du med 'den'?

nomadisk øre er et øre som kan føle intensiteten av dionysiske følelser, lar de spille seg ut, det er et øre som forstår musikken som tvinger en til å bevege seg, en omstreifende som liker å fortelle/ å lære bort har et nomadisk øre

enda en: Travelers / Dezarie

Endret av gorida
Lenke til kommentar
Dionsynske følelser? Om du mener "dionysiske", eller ekstatiske, etter Dionysus/Bacchus, så er det litt underlig å knytte disse følelsene opp mot world music... eller hva det nå enn det er du gjør :)

Eller mener du bare at du liker gladmusikk?

svinepelz, det var en skrivefeil som ble rettet nå. glad for at noen endelig forstår. hvorfor skal det være underlig å knytte ekstatiske følelser til world music? hva er din definisjon av verdensmusikken? jeg kan ikke si at jeg liker 'gladmusikk' for det er noe mer enn bare glad musikk. teksten må stemme til rytmen, rytmen må stemme til bevegelsene etc.

Lenke til kommentar
Hva om man liker å høre på verdensmusikk, men ikke får lyst til å bevege seg?

da liker man å høre på verdensmusikk, og har ikke et nomadisk øre. nomadisme impliserer bevegelse, rastløshet og rotløshet. ikke heng dere opp i begrepet verdensmusikk fordi de som har et nomadisk øre hører på mye mer enn verdensmusikk. det er tilfeldig at flere av de sangene jeg postet går under sjangeren verdensmusikk. hvis dere ser på linkene jeg postet, så vil dere oppdage f.eks. Anna Terneheim som jeg ikke ville plassere under verdensmusikk.

Life is real:

http://www.youtube.com/watch?v=qYzrYXRGWkU

Lenke til kommentar
DON'T MAKE ME GOOGLE IT!

Det trenger du ikke, jeg har allerede konkludert med at et nomadisk øre er det samme som god rytmesans.

Sååeh...nå kan tråden stenges :b

wow, så flink du er TheMartine, men må nok skuffe deg. ikke alt i denne verden er instant, så tråden bør ikke stenges ennå. jeg er glad at du i det minste forsøkte. og må si at du er inne på noe, men at du gjerne må fortsette med tankeprosessen. hvis en sang øker reisefeberen i deg, da er du inne på noe. sangen trenger ikke nødvendigvis være 'travolta saturday night fever'. rytmesans og god dansefot gir meg dårlige konnotasjoner. når det er sagt, Steffengd, pappa Google og mor Youtube vil ikke gi deg svar på alt mulig. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...