michael691 Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Har ikke peiling på hva jeg skal søke på neste år. Noen som kan si litt om jobber som kan være noe for meg, hvis du ser på interessetest resultatet. Har tenkt mye på noe innen data, Og pilot/flygeleder. Men har lest at det koster ca 400 000 kr.. Har også tenkt på Ambulansesjåfør, politi, eller brannmann men det er statlig betalt noe som er en ok lønn da jeg vil ha litt høyere enn ~350k Takk for alle svar Lenke til kommentar
Tomprofil Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 (endret) ...men det er statlig betalt noe som er en ok lønn da jeg vil ha litt høyere enn ~350k Takk for alle svar Du tenker helt feil. Ikke gå etter lønn. Jeg gikk i den fella på en måte, og valgte en annen linje på VGS enn det jeg egentlig kunne valgt, og har mistet en del erfaringer man få på den aktuelle linjen. Det pga. lavt lønnet arbeid. Du skal ikke velge arbeid etter lønn, for da kan du risikere å ende opp i et arbeid du ikke liker! Jeg vil heller tjene 250-300k pr/år og være glad i arbeidet, enn å tjene 3-400k pr/år og ikke ha motivasjon til en kjedelig jobb. Og det er det som er viktig, at du er fornøyd med arbeidet. Leve på lønna skal du alltid klare uansett! EDIT: Men når jeg ser hva du ønsker å jobbe med, så kanskje det er riktig for deg? Endret 26. januar 2009 av Zolex- Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Har da lyst å gjøre noe som sagt i førstepost. Men jeg vet ikke. Det er jo fortsatt mange. Men jeg tror jeg stryker over ambulanse sjåfør, de får bare ca 250.. (er ikke Så interessert i det heller..) Hvem får opplevd mest action, politi eller brannmann? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Må bare henge meg på Zolex- her, ikke velg arbeid etter lønn. En kjedelig og umotiverende jobb er det siste du vil ha. Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Hvis du jobber som politimann eller brannmann, tror jeg action er noe du ikke vil oppleve... Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Jeg trenger en jobb som har forskjellige utfordrende dager. Ikke SSDD (same shit different day.. ) Lenke til kommentar
Tomprofil Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Jeg kan love deg en ting, jobber du innenfor yrker hvor menneskeliv kan bli tatt, skader, sykdom... u name it, da er det siste du ønsker at du må rykke ut. Vil du ha action, så bør du velge noe annet, for slike yrker er ikke lek! Lenke til kommentar
bruktCDplate Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Ta to år på maritime og gå i lære som matros. Etter fagbrevet så tar du 2 år skole, og du ender opp som styrmann. Veldig fine dager oppe på broa mens du styrer båten, regner navigasjon osv. Som styrmann får du mye fri og god lønn. Jeg kan bekrefte at en styrmann på 40 år har 800 000kr i året! Dette er en vei jeg selv kommer til å gå til høsten Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Du kan bli pilot ved UiT "gratis". I USA koster det rett over millionen. Lenke til kommentar
Ingeniørstudent Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Ingeniør. Nok action der Lenke til kommentar
Runningback Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Du kan prøve deg på det jeg har tenkt. Salg og Service neste år 2. året - Salg, økonomi og sikkerhet 3. året - påbygging til generell studiekompetanse etter vgs - militæret Så politihøyskolen Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 26. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2009 Du kan bli pilot ved UiT "gratis". I USA koster det rett over millionen. Da må jeg tjene 10 år, hvis det er siste utvei så kanskje. Jeg har snakket med rådgiveren. Har kommet fram til enten politi eller brannmann. Hvis ikke det går så satser jeg på militæret>fly. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 26. januar 2009 Del Skrevet 26. januar 2009 Nei, det må slettes ikke. Dette er en ny linje ved UiT, bachelor i luftfartsfag - og når du er ferdig med denne 3-årige utdannelsen vil du kvalifisere til å fly passasjerfly i regionale og internasjonale flyselskap. Å ta flysertifikatet i millitæret blir noe annet igjen. http://www2.uit.no/www/studiesokere/studie...amp;p_d_v=81152 Lenke til kommentar
Smilius Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 UIT har ingenting med millitæret og gjøre UIT er universitetet i Tromsø hvor du kan ta bachelor i luftfartsfag, uten å måtte jobbe i X antall år på samme plassen Trur forøvrig ikke at millitæret er så ille å jobbe i som du trur, 10 år høres lenge ut, men de har god lønn og varierte arbeidsoppgaver der. Så jeg synnes ikke du skal se på det som en siste utvei Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Mange fremstiller vervet i Forsvaret som 12 år med tvangsarbeid, nesten som en fengselsstraff. Det er snarere 12 år med garantert jobb, god lønn og etter disse 12 årene, stiller du meget sterkt i det private markedet (du har komt deg gjennom nåløyet og har mange flytimer) - men du må nok ta en del sertifikater for fly a la Boeing 737 etc. Sikkert noen som kan utdype det siste, eller forklare det bedre, jeg er ikke pilot. Lenke til kommentar
Smilius Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Enig, selv om 12 år er mye er det nok vært det. 12 år på god lønn, gode arbeidstider og du stiller som sagt sterkt etter du er ferdig. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 28. januar 2009 Del Skrevet 28. januar 2009 Jepp, slik det er nå så er det jo flere piloter enn det er pilotjobber (sikkert enda værre nå, i disse "krisetider") - så 12 år sikret jobb er ikke dumt. Når det er sagt - det er veldig mange som søker pilotopptaket i Forsvaret, og veldig få som klarer det. Du bør derfor ha en plan B. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå