Gå til innhold

Hva skal jeg velge?

michael691

Anbefalte innlegg

Har ikke peiling på hva jeg skal søke på neste år. Noen som kan si litt om jobber som kan være noe for meg, hvis du ser på interessetest resultatet. Har tenkt mye på noe innen data, Og pilot/flygeleder. Men har lest at det koster ca 400 000 kr.. Har også tenkt på Ambulansesjåfør, politi, eller brannmann men det er statlig betalt noe som er en ok lønn da jeg vil ha litt høyere enn ~350k

Takk for alle svar :)

post-162464-1232955857_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...men det er statlig betalt noe som er en ok lønn da jeg vil ha litt høyere enn ~350k

Takk for alle svar :)

Du tenker helt feil. Ikke gå etter lønn. Jeg gikk i den fella på en måte, og valgte en annen linje på VGS enn det jeg egentlig kunne valgt, og har mistet en del erfaringer man få på den aktuelle linjen. Det pga. lavt lønnet arbeid.

Du skal ikke velge arbeid etter lønn, for da kan du risikere å ende opp i et arbeid du ikke liker!

Jeg vil heller tjene 250-300k pr/år og være glad i arbeidet, enn å tjene 3-400k pr/år og ikke ha motivasjon til en kjedelig jobb. Og det er det som er viktig, at du er fornøyd med arbeidet. Leve på lønna skal du alltid klare uansett!:)

EDIT: Men når jeg ser hva du ønsker å jobbe med, så kanskje det er riktig for deg?

Endret av Zolex-
Lenke til kommentar

Ta to år på maritime og gå i lære som matros.

Etter fagbrevet så tar du 2 år skole, og du ender opp som styrmann.

Veldig fine dager oppe på broa mens du styrer båten, regner navigasjon osv.

Som styrmann får du mye fri og god lønn.

Jeg kan bekrefte at en styrmann på 40 år har 800 000kr i året!

Dette er en vei jeg selv kommer til å gå til høsten :)

Lenke til kommentar
Du kan bli pilot ved UiT "gratis". I USA koster det rett over millionen.

Da må jeg tjene 10 år, hvis det er siste utvei så kanskje. Jeg har snakket med rådgiveren. Har kommet fram til enten politi eller brannmann. Hvis ikke det går så satser jeg på militæret>fly.

Lenke til kommentar

UIT har ingenting med millitæret og gjøre :)

UIT er universitetet i Tromsø hvor du kan ta bachelor i luftfartsfag, uten å måtte jobbe i X antall år på samme plassen

Trur forøvrig ikke at millitæret er så ille å jobbe i som du trur, 10 år høres lenge ut, men de har god lønn og varierte arbeidsoppgaver der. Så jeg synnes ikke du skal se på det som en siste utvei

Lenke til kommentar

Mange fremstiller vervet i Forsvaret som 12 år med tvangsarbeid, nesten som en fengselsstraff. Det er snarere 12 år med garantert jobb, god lønn og etter disse 12 årene, stiller du meget sterkt i det private markedet (du har komt deg gjennom nåløyet og har mange flytimer) - men du må nok ta en del sertifikater for fly a la Boeing 737 etc. Sikkert noen som kan utdype det siste, eller forklare det bedre, jeg er ikke pilot. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...