Gå til innhold

Hva fikk deg til å ende opp med det livvsynet/troen du har i dag?

Anbefalte innlegg

Vil bare kommentere på punkt #2 Gunfreak. Gud vil alltid ha en siste festning, for uansett hva forskere kommer frem til, så kan alltid de troende si: But, God did it.

Ja. så klart vil det altid være noen, det er jo tross alt millioner av idioter som tror jorda er 6000 år, de vil aldri godta en ektremt godt forklart og realistisk model av hvordan og hvofor big bang skjedde.

Men jeg tror det er mange som er "svakere" i troen eller sitter på gjerdet, og for dem vil en slik forklaring være avgjørende for å få dem til å hoppe av gjerdet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er egentlig et ganske vanskelig spørsmål, men jeg tror at jeg i dag er agnostiker. Grunnen til det er at jeg ser på Darwins utviklingslære som svært sannsynlig. Men jeg tror på noe av det som står i bibelen, det er jeg ikke redd for å innrømme... Jeg står allikevel på et spørsmål: Har universet vært til for evig? For noe må jo ha vært der fra starten av.

Tiden startet samtidig som universet så derfor kan det ikke være noe "før" universet. Det blir som å si til venstre for vesntre, det gir ikke mening. Nå er du ca. 16 da, så er vel ingen som forventer at du skal ha tenkt over dette, tidsteori er ganske vanskelig stoff :)

Lenke til kommentar
Ja. så klart vil det altid være noen, det er jo tross alt millioner av idioter som tror jorda er 6000 år, de vil aldri godta en ektremt godt forklart og realistisk model av hvordan og hvofor big bang skjedde.

Ahhh. Jeg husker tiden hvor jeg var såpass naiv, at jeg trodde at når noen hadde en spesifikk overbsvisning på et område, så var de uten tvil "idioter". Det var tider!

Lenke til kommentar

Jeg er primært ateist fordi jeg kan tenke selv.... Falt ut av tankefengslet da jeg var tretten for aldri å falle inn igjen selv om jeg prøvde faan så hardt..... mirakel kuren var å lese bibelen! Den som er kristen skulle lese bibelen, det er det sikreste du kan lese for å bli ateist, bare så synd at fælt få kristne i dag gidder å lese den, men heller lar seg fortelle hva og hvorfor at de baetalte himmel losnene som hvis jobb er å beholde ignorante mennesker i troen på det eneste rette... Det gikk ikke bedre at til mer jeg tenkte på det til falskere ble hele greia til jeg en dag rev meg løs fra hele dritten og jeg har ikke sanvet noe av falskheten etterpå. Det får være måte på hvor lenge folk skal klare å ignorere hva vi faktisk VET i dag med noe vi ikke har hverken filla av bevis for eller noen som helst indikasjon på syntes jeg.... og unnskylde folkene som er så ignorante at de KUN klarer å se det de er totalt hjernevasket til å se og som ikke det var nok, som de tror det er OK å prakke på andre! Det er det som biter meg mest ved kristendom og islam her hjemme, at de automatisk tror at alle skal syntes like godt om faanskapet som de gjør.. :no:

Er ikke redd for å si at jeg ikke vet ting jeg og skjønner derfor ikke hva de otroende frykter da de ikke klarer å si det, men må si at GODDIDIT.... Det de ferreste av dem ser er at spørsmålet om HVEM sin gud som gjorde fremdeles står igjen..... og der har alles guder meget liten sannsynlighet for å lykkes er jeg redd, for mennesker har trodd på så utrolig mange oppover... og la oss si at allah eller yawhe hadde fantes så er de så innbakt jævelige at de rett og slett ikke fortjener min tilbedelse...

Det er ihvertfall mitt standpunkt! :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Tror jeg var innom det meste av religioner i tenårene. Praktiserte riktignok ingenting, men søkte vel en eller annen forklaring på eksistensielle spørsmål. Religioner i alle former og farger er i bunn og grunn de eneste som hevder å ha et definitivt svar, noe som selvsagt virker forlokkende på et ungt sinn.

Leste om alt fra kristendom til wicca og zoroastrianisme uten å egentlig finne annet enn tomt snakk og hypotetiske løsninger løftet fra ingensteds. Det skal sies at magi og spøkelser selvsagt var svært spennende, så hadde vel en slags dragning til wicca/satanisme/naturalistiske tradisjoner som fikk meg i gang med meditasjon og mye annet rart. Det var vel likevel ikke før under min kristne konfirmasjon, når den "kunnskapsrike" presten og kateketen ikke kunne svare på det spytt at jeg vendte ryggen til alt av organisert religiøst pakk, meldte meg ut av statskirken, og begynte å kalle meg ateist/anti-teist.

Det eneste som trolig henger igjen (bortsett fra en haug obskure ubrukelige fakta :p) er en del buddhistiske ideer og leveregler som jeg fortsatt både liker og til dels praktiserer, kaller meg i disse dager derfor ateistisk buddhist hvis jeg må kalle meg noe.

Lenke til kommentar

Ikke at jeg vil starte en diskusjon eller noe, men ifølge det jeg lært i naturfag i fjor så vil jeg kalle den modellen en hypotese i likhet med teorien om ormehull. Den er ikke 100% bevist, og før da velger jeg å holde meg i troen. Forøvrig er Darwins teori full av hull, den forklarer bare hva som har skjedd... ikke hvordan det har blitt til. Det er fremdeles en hypotese, selv om det har snart gått 200 år siden den kom ut...

En ting til, hjelper ikke å si at all religion er ond. Det er opp til hver av oss å styre våre egne liv, slik vi vil at de skal være. Hvor mye billigere straff hadde jeg ikke fått om jeg sa at en brennende busk ba meg drepe naboen min, selv om jeg i grunnen gjorde som hevn pga han hadde seg med dama mi? Folk klarer å leke gale bevist, det har jeg vært vitne til flere ganger...

Lenke til kommentar

Ikke at jeg vil starte en diskusjon eller noe, men ifølge det jeg lært i naturfag i fjor så vil jeg kalle den modellen en hypotese i likhet med teorien om ormehull. Den er ikke 100% bevist, og før da velger jeg å holde meg i troen. Forøvrig er Darwins teori full av hull, den forklarer bare hva som har skjedd... ikke hvordan det har blitt til. Det er fremdeles en hypotese, selv om det har snart gått 200 år siden den kom ut...

Det du sier er at du IKKE aksepterer vitenskap FORDI den ikke kan bevise ting med 100%? Men det gjør troen din? Unnskyld at jeg ler, men det er den største feilsluttningen de fleste kristne går på. For å si det slik: Tro, enten det er gud, allah eller whatever beviser ikke en dritt, altså 0% og det velger du å holde en knapp på? Jeg vil påstå at du er en SMULE ignorant jeg....

Lenke til kommentar
Det du sier er at du IKKE aksepterer vitenskap FORDI den ikke kan bevise ting med 100%? Men det gjør troen din? Unnskyld at jeg ler, men det er den største feilsluttningen de fleste kristne går på. For å si det slik: Tro, enten det er gud, allah eller whatever beviser ikke en dritt, altså 0% og det velger du å holde en knapp på? Jeg vil påstå at du er en SMULE ignorant jeg....

Maybe, men jeg har opplevd såpass overnaturlige ting i løpet av mine 17 år at jeg kan ikke akseptere at det ikke finnes noe der ute. Tro har alltid vært noe som jeg har kunnet støtte meg til i de mørkeste øyeblikk, og kanskje jeg høres en smule fanatisk ut... men jeg aksepterer faen meg ikke at jeg blir til jord om 60-70 år, og dermed er det game over. Heller fanatisme, enn å tro at jeg blir spist opp av åtseldyr og forvandler meg til jord. Selv om det skjer 100%, så vil jeg ihvertfall kunne leve videre med sjelen min.

Kristendom har en del feil, men det finnes visse bevis der ute. Noahs ark-historien ble blåst opp, men han fantes og gjorde det som ble nevnt i Bibelen. Hvor nærme har man ikke kommet Jesu grav? Det finnes bevis der ute, og en må være i stand til å dømme begge sider. Det virker ofte som om ateister ser på religiøse som ondskapen selv, og dermed er man diskvalifisert til å vurdere rett og galt. Kanskje kristne og, så i denne "kampen" så er det bare å velge en side.

Jeg hører ikke til en av de kristne til å preke om at du bør tro på Gud osv, vi ble skapt med fri vilje av en grunn. Derfor vil jeg be deg om å respektere min trosvei, slik som jeg respekterer din. Kanskje du tror at du er mer verdt enn meg, fordi du har funnet ut av universets dypeste hemmeligheter... men ingenting er sikkert ;)

Lenke til kommentar

Ahhh. Jeg husker tiden hvor jeg var såpass naiv, at jeg trodde at når noen hadde en spesifikk overbsvisning på et område, så var de uten tvil "idioter". Det var tider!

Det er ikke snakk om folk som mener komunisme er den beste politiske ismen, eller folk som stemmer på FRP osv.

Her er det snakk om folk som bommmer på universets ekistens med 10 millioner.

Altså de er feil på en skala av 10 000 000, det er EKTREMT MYE, og da har jeg rett til å kalle den idioter, på samme måte som jeg ville kalle folk som tror månen er laget av ost for idioter

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Jeg er født og oppvokst i en evangelisk kristen familie. I de første 10 årene av mitt liv bodde jeg i Østfold, og min familie var ganske aktiv i den evangeliske menigheten Moss Bibelsenter.

I et parr år gikk jeg i en alder av 13-14 år til å med på en kristen skole i moss, drevet av Moss Bibelsenter. Denne skolen følgte ACE systemet (det er samme type skole som vises i dokumentaren Richard Dawkins - The Root of All Evil). Selv om min familie var en sterk troende familie lærte jeg my vitenskap av min far helt fra jeg var liten. Dette førte til at jeg allerede i perioden jeg gikk på denne skolen hadde begynt å sette spørsmål ved min tro, og relgion generelt. Dette ble ikke spesielt godt motatt på denne kristne skolen. Jeg hadde mange veldig gode venner der men jeg var alltid i konflikt med lærerne. Hvis man i det hele tatt kan kalle det lærere. Det var de ferreste av de som faktisk hadde lærer utdannelse, de fleste var frivillige fra menigheten.

Jeg har ikke spesielt gode minner fra denne skolen, og hele opplevelsen styrket min tvil. Skolen eksisterer så vidt jeg vet fremdeles men, den har forlatt ACE systemet og underviser vanelig norsk pensum (men med en kristen vridning).

Jeg har også hørt fra bekjente som fremdeles er i menigheten at den er tatt over av en person som best kan beskrives som en mini-hitler. Han har kastet ut alle de tidligere lederne som kritiserte han(de lange knivers natt). Og det lille relgions-diskusjonen som tidligere var akseptert er nå totalforbudt. Rett å slett en maktsyk mann som styrer menigheten som sitt eget lille imperium.

Etter mine år på denne skolen flyttet min familie til Oslo, hvor jeg derreter gikk resten av barneskolen, ungdomskolen og nå videregående på vanlig offentlig skole.

I de siste årene har jeg sett mange flere eksemple på hvordan kristne menneske gjør urettferdigheter og svik på grunn av deres relgion. Mye av dette har vert reakson fra kristne venner og familie over at både jeg og min far uavhenging av hverandre har over de siste årene gradvis mistet troen og blitt ateister.

I oppsumering så var det kristne menneskers oppførsel som startet min tvil. Men det var min kunnskap om vitenskap, og spesielt min senere interesse i psykologi som fikk meg til å bli en ateist.

Jeg tror nå absolutt ikke på noe form for gud, ånd, lifskraft eller andre overnatulige fenomener. Jeg tror at vitenskap og teknologi vil løse alle problemer, og gi svar på alle spørsmål. Det kommer bare til å ta noen tusen år.

Jeg tror også at verden hadde vert et mye bedre sted uten noe form for relgion eller annen overtro.

Lenke til kommentar
Det virker ofte som om ateister ser på religiøse som ondskapen selv, og dermed er man diskvalifisert til å vurdere rett og galt. Kanskje kristne og, så i denne "kampen" så er det bare å velge en side.

Kanskje ikke religiøse, men guden deres iallfall. En "allmektig" gud som lar tusener av uskyldige mennesker pines i hjel av sult hver eneste dag, er ikke noe jeg ville tilbedt og sunget lovsanger til dersom jeg hadde trodd på ham/henne/det.

Lenke til kommentar

Det er dessverre slik ting er, og slik de skal være. For at noen skal ha det godt, så må noen ha det vondt. Jeg vet ikke om du noensinne, som person har vært i en emosjonelt tøff tilværelse, eller opplevd en tilværelse der alt har vært vondt rundt deg. En dag så kommer man ut av det, som en annen person... en som er sterkere enn din gamle identitet.

Slik er det med Gud også, for at vi skal kunne frelses så må vi bli satt på prøvelser. For å oppleve glede må du oppleve smerte, det er i nedoverbakke det går oppover. Og Gud sa aldri at han skapte en perfekt verden, gjorde han det? Husk på at de som dør der ute i dag, ikke dør fordi Gud har forlat dem. De dør fordi verden rundt dem har vært brutal mot dem, fordi de som kunne ha hjulpet dem... og skapt en bedre verden for oss alle, valgte å heller ta livet av dem. Det er ikke en usynlig kraft som bestemte hvor de skulle føres, nei det var omstendighetene som andre skapte for dem ledet dem til det. Husk, her i verden er det menneskene som bestemmer :)

Jeg tror virkelig på dette, fordi jeg har opplevd smerte på mange måter. Selv da min far ble lemlestet skrek han ikke om Guds nåde, han valgte å tro på Gud... og kom ut av det. Riktignok ikke helt frisk, men han er her i alle fall. Jeg tror på Gud, men jeg tror ikke på en usynlig kraft som kan redde oss alle. Her i livet gjelder det å overleve på en eller annen måte. Hva som skjer etter det, er det opp til hver av oss å finne ut av.

Endret av SasaB
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt med at livet går i bølgedaler, og at vonde perioder gjør at man setter mer pris på de gode periodene i livet.

Men - for å ta ett av mange eksempel - hva med de nærmere 300.000 menneskene som døde etter tsunamien i Indonesia og landene omkring? Det var ingen mennesker som bestemte at et jordskjelv skulle skape en stor bølge som tok livet av ufattelig mange mennesker. Det var enkle naturlover. Naturlover, som i følge deg og dine medtroende, ble skapt av en gud.

Gud har kanskje ikke sagt at han skapte en perfekt verden - men med de påståtte egenskapene denne skapningen har, ser jeg ikke helt hvorfor han ikke gjorde det. Eller hvorfor han nettopp lar mennesker og andre dyr dø og lide unødvendig, selv når andre mennesker ikke har gjort noe for å forårsake denne lidelsen.

Men, for all del, jeg har strengt tatt ingen interesse av å overbevise religiøse som holder religionen sin unna det offentlige rom om noe som helst.

Så jeg siterer en ukjent person: "There probably is no god. Now, get on with your life," og logger av. :)

Lenke til kommentar

Så du setter din fulle lit til Google og definerer ditt syn på en sjel etter hva som helst som måtte dukke opp på et google søk? Høres nærmest ut som blind tro spør du meg, og her trodde jeg at den kristne gud ikke likte at en hadde andre guder enn den. Uansett så tror jeg at jeg foreholder meg til det første søkeresultatet som var fra Wikipedia artikkelen om "sjel".

En sjel er i følge mange religiøse og filosofiske tradisjoner en selvbevisst eterisk substans

Så...hvor i kroppen kan jeg finne denne eteriske substansen?

Jeg vet at sjelen ikke er fysisk, men det at noe ikke er fysisk er ikke i veien for å bevise eller lokalisere det.

Endret av O3K
Lenke til kommentar
Det er ikke snakk om folk som mener komunisme er den beste politiske ismen, eller folk som stemmer på FRP osv.

ikke? Merkelig...

Her er det snakk om folk som bommmer på universets ekistens med 10 millioner.

Altså de er feil på en skala av 10 000 000, det er EKTREMT MYE, og da har jeg rett til å kalle den idioter, på samme måte som jeg ville kalle folk som tror månen er laget av ost for idioter

Brilliant! Så det er ikke det at man tar feil som i og for seg er problemet, bare at man gjør det med en faktor som er stor nok?

Må nesten få sagt at du høres akkurat ut som kristenfundamentalister eller muslimske fundamentalister slik du kommenterer folk som ikke har samme syn som deg. Eneste forskjellen er vel strengt tatt hva du har tatt bakgrunn i påstandene til forskjell ifra dem. Men slapp av. Uansett hvor rett du enn har, er du fortsatt like trangsynt som de du får flekker i buksene dine av å kalle idioter, og jeg vil våge meg til å si at du kanskje er enda mer trangsynt enn noen av dem.

Endret av Hwoarang
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...