Gå til innhold

Skal kjøpe mitt første SRkamera, annbefaling av kamera?

Anbefalte innlegg

En annen ting du bør tenke grundig gjennom, er hvorvidt du skal ta med deg et dSLR på reise til Peru.

Jeg vil råde deg til å ta med et lommekamera istedenfor.

... Men noen må kanskje lære ting den harde og tunge veien. ...

Personlig hadde det ikke vært et alternativ å dra til Peru uten speilrefleks, hadde da mest sannsynlig droppet en del av de store tunge objektivene. Men vi er alle forskjellige heldigvis :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I dagens marked får du Sony A200 til 2800 fra Lefdal kjøper du i tillegg en Tamron 17-50 til 3200 fra Japan Photo blir prisen kun 500,- mer enn 450D kitet fra Japan Photo.

Personlig er jeg ikke et øyeblikk i tvil om hva som gir mest. Isolert sett er nok 450D et bedre kamera, men kameraet er ikke alt Objektivet er minst like viktig og når du får A200 med tammyen til omtrent samme pris som 450D bør det ikke være tvil om hva som er det beste kjøpet.

Lenke til kommentar

På reise til Peru uten fotoerfaring og noe særlig fotobudsjett så mener jeg OP vil ha mest glede av et godt kompakt kamera med kraftig Tele/zoom.

Det du mest vil trenge i Peru er en kraftig tele. Så fort du beveger deg utenfor tettsteder og ut i naturen så er det enorme avstander og supervide "Vistas". Når du ser en iponerende snødekt fjellkjede i det fjerne så er det eneste du ønsker å dra dem nærmere. Da trenger du minst en 100-300 eller mer.

Hvis du alikevel skulle velge en DSRL så gå for en kompakt/kort telezoom som dekker et lang område slik som 55-300mm eller 28-300mm, med den siste kan du klare deg uten kit zoomen, mens kit zoomen vil du savne når du går rundt i en by bare fordi den lett og kort.

Du trenger flere minnekort + backup laptop eller minidrive. Du trenger også minst 3 batterier, det er ikke alltid det er strøm når du trenger å lade.

Husk at så fort du reiser vekk fra kysten (Lima, Nazca) så er du i løpet av noen timer oppe på "Altiplano" og da oppholder du deg mellom 2500moh. og 5000moh. til du er nede på kysten igjen, og det siste du ønsker er mer kilo og drasse på og passe på (robados), og da kan det hende du ønsket at du bare hadde et "alt i ett" kompaktkamera.

Ellers er Peru's høyslette (altiplano) og fjell en fotgrafs drøm, ikke bare pga. motivene men fordi det er alltid rikelig med skarpt kontrastrikt sollys og utrolig klar luft (selv om det lufta inneholder mindre oksygen enn du skulle ønske deg :whistle: ).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...