Gå til innhold

Skal kjøpe mitt første SRkamera, annbefaling av kamera?

Anbefalte innlegg

Hei.

Hatt lyst til en stund å anskaffe meg et speilreflekskamera, slik at jeg kan ta bilder av mye annet enn folk på fester. : )

Har sett litt at en del av de Canon kameraene har fått gode karakterer, blant annet da Canon 400D, 450D, 40D ...

1 spørsmål er.. Ville det holdt med det billigste (canon 400D) som første kamera ?(eventuelt noen andre annbefalinger?) Er jo ikke så pirkete som dere eksperter :) Vil bare kunne ta klare og flotte bilder i enhver situasjon, om det er lyst,mørkt,nærme,langt ifra.

2 spørsmål. Er det ekstra utgifter jeg må tenke på hvis jeg bestiller et slikt kamera ?

Leser snakk om objektivet,teleobjektiv,fastoptikk, filter osv..

Vil det standard utstyret som følger med i de canon kameraene, være godt nok ? til å ta bilder fra lang avstand, nærme, i mørket, i sterkt lys osv... Kunne fks tenkt meg å ta bilder av byen,månen når den stiger over fjellene osv om kvelden. Har god utsikt her.

Takker og bukker for all hjelp jeg kan få ; )

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå for Canon 450D (nyere og bedre) med kit-objektiv (helst med IS). I tillegg slå til med 50mm f/1.8 (nesten gratis) for bilder i mørke omgivelser (les: fester). Tror du vil bli fornøyd. Semi-pro/avansert amatør-serien (40/50D) kan du vurdere neste gang du oppgraderer kamera. Kamera i høyere klasse er ofte mer kompleks i bruk, anbefaler alle å starte på entry-level nivå. Videre kan du vurdere å slå til med ekstern blits med tid, når du ser svakhetene med den innebygde og ønsker noe bedre. Det finnes forøvrig ingen bilder du ikke kan ta med 450D, får du ikke ønsket resultat har du egentlig kun deg selv å skylde på :)

Jeg har forøvrig anbefalt Canon 450D til flere venner og bekjente uten noe spesielt med foto-erfaring, alle har vært ekstremt fornøyde.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Altså det jeg må kjøpe, er kamerahuset..

http://www.japanphoto.no/product/digital-s...450d-kamerahus/

og 1 objektiv...

http://www.japanphoto.no/product/objektive...-50mm-f-1-8-ii/

Følger det ikke med Minnebrikker eller noe forøvrig ? vil jo ha plass til en del bilder. :)

Hadde vært fint om noen kunne linke til nøyaktig det jeg trenger (husk at jeg ikke er rik da ..hehe)

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

Se der ja :) Holder seg på prisnivået jeg vil være på det der.

Men hva er forskjellen på det 55mm som er med kameraet, og det 50mm som du forslår at jeg skal ta med ekstra ? (det jeg linka til som kosta ca 850kr var vel det du sikta til).

Ellers takk for hjelpen så langt ; )

Endret av RockyIII
Lenke til kommentar

De to objektivene er et zoom og et med fast brennvidde. Med zoom så får du muligheten til med samme objektiv å "trekke motivet nærmere" eller få med mer på bildet, uten å bevege deg. Med fast brennvidde får du muligheten til å isolere hovedmotivet (skarpt) mot en uskarp bakgrunn, og til å få kortere lukkertid i dårlig lys.

Har du lest Akam's anbefalinger? Og Guide:Hjelp til valg av første speilrefleks?

Lenke til kommentar
Se der ja :) Holder seg på prisnivået jeg vil være på det der.

Men hva er forskjellen på det 55mm som er med kameraet, og det 50mm som du forslår at jeg skal ta med ekstra ? (det jeg linka til som kosta ca 850kr var vel det du sikta til).

Ellers takk for hjelpen så langt ; )

Kit objektivet (som følger med kameraet) er 18-55mm, ikke bare 55mm. Det vil si omtrent 3 ganger zoom, som er vanlig også på kompaktkameraer. Minnekort må kjøpes utenom, og jeg anbefaler også en bag. Denne er grei hvis du skal ha med deg litt utstyr og objektiver. Hvis du skal ta bilde av byen og månen som du sier, kan det også være lurt med stativ.

MVH

pcpcpc

Lenke til kommentar

Anbefaler aldri noen å kjøpe kamerabag/sekk med kameraprodusent-logo på. Det er ekstremt stor sannsynlighet at noen stjeler baggen fra deg. Spesielt når du er på ferie og ikke klamrer deg fast til baggen 24/7 (f.eks når man sitter ved en kaffe/pub eller lignende). Logo betyr direkte: denne baggen/sekken inneholder........ noe som er verdt å ta.

Mitt motto er forøvrig, slå først og spør etterpå - vakkert med D3, den kan man seriøse slå ned en mann med uten å ødelegge det ;)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Planlegger tur til peru,macchu picchu osv nå : ) Hvor mange bilder ca kan man ta med 4gb minnekort ?

Garantert ikke nok, bruk RAW+JPEG og ta med deg en bøtte med minnekort. Om du ikke gjør det vil du angre i ettertid.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Måtte lese meg til hva RAW er osv.. (Man velger vel bare mellom RAW og JPEG inne på innstillingene på kameraet ?)

Følger det med slik USb kabel for å kunne da overføre bildene til pcen/Ps3 etc ?

Finnes det også gratis programmer for å ordne med bildene ?

Ellers nok sant det du sier.. Er vel mye å ta bilder av :D så får vel da hamstre inn minnekort.

Lenke til kommentar

En bildefil bruker fra ca. 0.5 til 12 Mb,avhengig om du skyter i dårligeste JPG eller RAW,disse tallene er bare en pekepinne da hvert bildene kan ha variasjoner i hvor mye informasjons som blir lagret.

Ta heller og kjøp flere kort med mindre Gb en et stort,hvis du putter de du ikke bruker i lomma så har du i det minste bildene hvis du er uheldig og mister kameraet på ferie.

Edit:for og svare på det du spør :)

På spørsmål en og to er svaret ja.

Hvis du kjøper Canon så følger det med 3 individuelle programmer,noe som gjør at du har en komplett programpakke.

Uten og ha direkte kjennskap til andre fabrikat,så har jeg inntrykk av at du må kjøpe tilleggs programmer.

Det som du ikke kan gjøre er og manipulere bilder,for og gjøre det trenger du ps3/elements7 eller lingnende.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Ikke for å komplisere ting, men jeg ville absolutt vurdert andre merker enn Canon. Nikon og Canon er de største, og dersom du har venner eller familie som har en av disse, så kan det være et argument for å velge det samme som dem. Hvis ikke ville jeg seriøst vurdert om Olympus E-520, Sony Alpha A300 eller Pentax K-m (evt K200D). Alle disse har bildestabilisering i bildebrikken, slik at du får bildestabilisering på alle objektiv. Dette er i mange tilfeller en stor fordel.

Når det er sagt, så er det nesten ikke mulig å bli misfornøyd ved kjøp av DSLR i dag. Alle "billigmodellene" er svært bra og vil være et stort skritt opp i forhold til et hvilket som helst kompaktkamera.

Endret av Adelsmannen
Lenke til kommentar

1. Jeg har erfaring med Canon 450D så jeg anbefaler denne! Kjøp med kit-objektive eller dersom du har penger gå for et 50mm objektiv med god lysstyrke (dvs. et objektiv du kan benytte på mørkere plasser uten å bruke blitz) istedet.

2. Minnekort. Drop filter dersom budsjettet ikke tillater det. Stativ bør du ha dersom du skal ta bilder med lengre lukkertid (som du antyder).

Lykke til!

Endret av Grado225
Lenke til kommentar
2. Minnekort. Drop filter dersom budsjettet ikke tillater det. Stativ bør du ha dersom du skal ta bilder med lengre lukkertid (som du antyder).

Filter kan man helt garantert droppe uansett - trenger du noen effekt-filter kan de kjøpes etterhvert. Det samme gjelder forøvrig stativ - stativ kan det være greit å legge ned litt penger i, så slipper du å bruke 10 ganger så mye penger totalt på å ende opp med det stativet du burde kjøpt i utgangspunktet... ikke glem kulehode :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Planlegger tur til peru,macchu picchu osv nå : ) Hvor mange bilder ca kan man ta med 4gb minnekort ?

Vil det kit objektivet kunne ta gode bilder av utsikten og ellers diverse..? Jeg liker veldig å ta bilder av ting som er litt langt unna..

18-55mm bør kunne gi deg bra oversiktbilder. Noe teleobjektiv er dette ikke, men for oversikt/dokumentar/portrett/situasjon/nærbilde bør det fungere ypperlig.

Raw stor: 12.4 MB pr/bilde

JPEG stor/fine: 3.5 MB pr/bilde

JPEG stor/normal: 1.8 MB pr/bilde

Bruker du RAW + JPEG Fine (om det går?) får du på 4GB:

251 bilder

Bruker du kun JPEG Fine får du på 4GB:

1142 bilder

Bruker du kun JPEG Nomal får du på 4GB:

2222 bilder

Samt med RAW + JPEG Normal på 4GB:

281 bilder

Relatert til antall bilder man tar, alle er forskjellige. Jeg for min del fylte 16GB på en langweekend i Venezia :)

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Det er sagt mye klokt her. Jeg vil bare legge til at jeg ville handlet inn en minnekortleser først som sist. Å overføre med USB-kabel fra kamera kan være tregt, og det forutsetter blant andre ting at kameraet har strøm, og du kan heller ikke bruke kameraet mens du overfører. En minnekortleser tar lite plass, koster lite, gjør det raskere å overføre bilder og er kun avhengig av strøm hos mottaker, altså PC eller laptop. :)

Lenke til kommentar
Ikke for å komplisere ting, men jeg ville absolutt vurdert andre merker enn Canon. Nikon og Canon er de største, og dersom du har venner eller familie som har en av disse, så kan det være et argument for å velge det samme som dem. Hvis ikke ville jeg seriøst vurdert om Olympus E-520, Sony Alpha A300 eller Pentax K-m (evt K200D). Alle disse har bildestabilisering i bildebrikken, slik at du får bildestabilisering på alle objektiv. Dette er i mange tilfeller en stor fordel.

Når det er sagt, så er det nesten ikke mulig å bli misfornøyd ved kjøp av DSLR i dag. Alle "billigmodellene" er svært bra og vil være et stort skritt opp i forhold til et hvilket som helst kompaktkamera.

Kunne ikke sagt det bedre selv. Lytt til Adelsmannen.

En annen ting du bør tenke grundig gjennom, er hvorvidt du skal ta med deg et dSLR på reise til Peru.

Jeg vil råde deg til å ta med et lommekamera istedenfor.

... Men noen må kanskje lære ting den harde og tunge veien. ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...